El-kontra

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

El-kontra

Inlägg av Backlund »

Har varit sugen på en el-kontra ett tag nu och nu hittade jag denna på Thomann: http://www.thomann.de/se/stagg_edb_3_4_mbk.htm

En el-kontra tillverkad av stagg. Kan det vara något? Någon som testat denna sak? Den är ju jäkligt billig om inte annat :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Va 2 sek från att skriva att du inte hittar billigare än NS Wav kontran.. men så postar du denna... måste ju testas och utvärderas.. SJUKT BILLIGT!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ser ut som ett maskingevär, cool...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Spelar det stor roll tror ni att den är 3/4? Tänker att den ser lite liten ut?

Annar är det ju grymt med stöd och en häl på "rätt" ställe! för mindre än 4 tusen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag vet inte med elkontror men "vanliga" kontrabasar är 3/4 den vanligaste storleken, min är t.ex en trekvarts.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Har varit/ÄR oxå himla sugen på att testa Stagg:en, borde ju vara någon som har utvärderat den nånstans...

Hur tror ni det funkar att spela stråke på den? Har hört (nånstans) att det ska vara lite skillnad på saker (strängra, elekronik eller nåt)
Någon som vet? Klart att det är....
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har bara hört hur NS Waven låter med stråke.. (imponerande bra i stråkläget)...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Liten skrev:Spelar det stor roll tror ni att den är 3/4? Tänker att den ser lite liten ut?

Annar är det ju grymt med stöd och en häl på "rätt" ställe! för mindre än 4 tusen..
Jag tror faktiskt aldrig att jag har sett en el-kontra som är varken större eller mindre än 3/4. Men som Svensson säger, de flest kontrorna brukar ju vara 3/4.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Schysst på staggen att det är ställbart stall och utrymme mellan greppbrädan och kroppen. Bara att kötta fast en piezomik på baksidan av greppbrädan så blir det en riktig psychobillymachinegun :twisted:

Funderade på en NS Waw förut, men det fanns inget utrymme piezon.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

daionsavage skrev:Törs du vara testpilot åt oss andra, Backlund?
Elkontra borde vara lättare att bygga än akustisk kontra. Min dotter har en elfiol från stagg som fungerar bra.
Ska jag bygga en elkontra? :shock: Eller missförstod jag det där helt nu? :oops:
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

daionsavage skrev:
Backlund skrev:
daionsavage skrev:Törs du vara testpilot åt oss andra, Backlund?
Elkontra borde vara lättare att bygga än akustisk kontra. Min dotter har en elfiol från stagg som fungerar bra.
Ska jag bygga en elkontra? :shock: Eller missförstod jag det där helt nu? :oops:
jo... jag menar att det borde vara lätt att hitta en billig elkontra som är bra eftersom det inte krävs lika mycket instrumentbyggarkunnande som då man bygger en vanlig kontra. Stagg:en borde m a o vara ett hyfsat säkert köp :wink:
Ahaaa... Ja jag skulle gärna vara testpilot, men jag har tyvärr inte ett öre att lägga ut på basprylar just nu. Jag är arbetslös :(
Användarvisningsbild
Fladder
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 22:55
Ort: Sthlm

Inlägg av Fladder »

Sitter med thomanns pappers katalog och där är priset 9736 kr exl frakt.Kan det mögligen vara ett tryckfel på webbsidan.
Kanske man skall beställa till det priset:)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

NS Wav:en är definitivt 1000 kameler snyggare iallafall! dessutom verkar den vara go att spela på i klassisk elbas-ställning. Vad kostar en sån förresten?
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Inlägg av Bulgrim »

the_great_alfonzo skrev:NS Wav:en är definitivt 1000 kameler snyggare iallafall! dessutom verkar den vara go att spela på i klassisk elbas-ställning. Vad kostar en sån förresten?
Ca 6 ggr dyrare - som hittat =D
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

På Staggen ska man ha elbas eller kontra strängar?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mumin skrev:På Staggen ska man ha elbas eller kontra strängar?
Kontrasträngar. Mensuren lär vara runt 40-42".
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Den har funnits för försäljning sen i höstas... konstigt att den inte börjar hypas förrän nu. :O
Jag har beställt en Stagg och den skulle komma som tidigast nu i fredags (vilket den inte gjorde).
Men den ska komma snart iaf.
Här finns ett ljudklipp annars sålänge, om ni orkar klödda med det. Jag tycker den låter helt klar prisvärd!
Sen ska den vara stråkbar, vlket är ett stor plus! Men jag ska se när min kommer hur bra det egentligen stämmer.

Jag tyckte att det lät intressant med en piezo bakom greppbrädan... om orken sätter in så kommer det att testas!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Derfpa skrev: Sen ska den vara stråkbar, vlket är ett stor plus!
Ja, det är bra. Min fråga är bara, kan jag använda en helt normal basstråke, eller måste jag köpa en specialare för att det är en elkontra?
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Om du hittar en elkontra-stråke så ska du få en femma av mig!
Det naturligtvis en vanlig elkontrabasstråke. Det är ju nästintill samma strängar som finns på elkontror och akustiska kontror.

Basen skickas den 26e, så jag får den nog i början av juni...
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Fladder skrev:Sitter med thomanns pappers katalog och där är priset 9736 kr exl frakt.Kan det mögligen vara ett tryckfel på webbsidan.
Kanske man skall beställa till det priset:)
Det var som f........ Kan det verkligen vara så stor skillnad? De står i alla fall för priset på webben. Åtminstone än så länge. Jag har nu också beställt en. De har inga inne, men den 26:e ska de få in det, säger de.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Ohoy! Då får vi på samma leverans!:D

Det ÄR tryckfel. Dagen innan jag fick hem katalogen var det samma pris som det är nu...
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Derfpa skrev:Ohoy! Då får vi på samma leverans!:D

Det ÄR tryckfel. Dagen innan jag fick hem katalogen var det samma pris som det är nu...
Jag hade först tänkt be att få komma och provspela din. Jag bor i Kungshult, så det är bara nån mil. Men vid tanken att de kanske helt enkelt skrivit helt fel på webben och när som helst kommer på det, så beställde jag direkt. De på den där engelskspråkiga bassajten som köpt den basen verkade ju ganska nöjda. Och den lät bra. Så jag vågade. Ser fram emot juni.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 08 feb 2008, 21:00
Ort: Hörby

Inlägg av Derfpa »

Jag åker förbi Kungshult varje dag med bussen! :D
Jo, juni kommer bli trevligt. Alltid kul med nya prylar och inte minst när det är grejer man inte har provat innan. Har vi tur hinner den kanske komma till nästa helg! ;)
Skriv svar