Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av mrbaloo »

Body&Soul skrev:Nu är det länge sedan jag stod och harvade skalor med stråke. Senare har jag lekt lite med fiol och min förra fru var cellist så jag har väl misshandlat hennes cello också några gånger.. Det som är gemensamt med dessa instrument är hartset, och varken jag eller hon cellisten har ägnat en tanke på att byta harts var tredje månad. Hartset har funkat tills det är slut, helt enkelt. Och det räcker i åratal.

Min åsikt är ju värdelös då jag är kass på stråkhanteringen men hon har ändå stor erfarenhet. Sen får man förstå finsmakarna här som byter harts varje kvartal och strängar en gång i veckan, men jag skulle inte oroa mig om jag vore du.
Bes att veta att det kan räcka länge än bara någon månad. Man kan ju undra varför de inte gör mindre förpackningar om de ändå inte räckte längre, typ som krita till biljardköer... ;-)
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av Seggelke »

mrbaloo skrev:
Body&Soul skrev:Nu är det länge sedan jag stod och harvade skalor med stråke. Senare har jag lekt lite med fiol och min förra fru var cellist så jag har väl misshandlat hennes cello också några gånger.. Det som är gemensamt med dessa instrument är hartset, och varken jag eller hon cellisten har ägnat en tanke på att byta harts var tredje månad. Hartset har funkat tills det är slut, helt enkelt. Och det räcker i åratal.

Min åsikt är ju värdelös då jag är kass på stråkhanteringen men hon har ändå stor erfarenhet. Sen får man förstå finsmakarna här som byter harts varje kvartal och strängar en gång i veckan, men jag skulle inte oroa mig om jag vore du.
Bes att veta att det kan räcka länge än bara någon månad. Man kan ju undra varför de inte gör mindre förpackningar om de ändå inte räckte längre, typ som krita till biljardköer... ;-)
I klimaet där fabriken ligger är det mycket fuktigt året rundt och sällan under fryspunktet.
Där torkar den inte ut på samma vis, tvärt om så smälter den om man glömmer den i bilen under sommaren
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av Fredrik68 »

Det är fransk fattning på stråken. Då håller man den så att säga ovanifrån. Hade det varit tysk så hade froschen varit större och froschskruven oftast längre.

Vad heter butiken där du köpte kontran?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av mrbaloo »

Det var 4Sound i Sundsvall.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av Fredrik68 »

Tack

Litet långt här ifrån Gotland. Men bra att veta
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av Fredrik68 »

Vi har en kanonbra musikaffär här i Visby: Norrby och Olsson på Adelsgatan.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av mrbaloo »

Då måste jag besöka den om jag åker till Gotland någon gång. Tal för tipset!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av mrbaloo »

Jösses! Idag hittade jag samma kontrabas som jag köpt hos http://www.dpmusic.se" onclick="window.open(this.href);return false; (generalagent till flertalet av våra musikaffärer i Sverige).

Bild
http://www.dpmusic.se/produkt/leonardo- ... -34-black/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser att deras listpris är ca 11000 kr. Jag betalade betydligt mindre för min (halva priset) även om ordinarie pris var några tusen billigare i "min butik". Med detta måste jag ju känna mig supernöjd i och med att dessutom hittade en supertrevlig och jättebra bassettuppare som fixade greppbräda, sadel och stall till superspelbarhet.

/MrBaloo - supernöjd!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Vilken service av musikbutik --> Stråke till mig!

Inlägg av mrbaloo »

Min bas ser ju ut så här efter justering av greppbrädan:
Bild
Skriv svar