Bassettuppare nära Ö-vik?

Diskussioner om kontrabasar
Grooveyard
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 11 apr 2015, 20:20

Re: Bassettuppare nära Ö-vik?

Inlägg av Grooveyard »

Bonxa skrev: Nu blir jag nyfiken, vad ligger bakom detta?
Jag har själv köpt min bas och fått den servad en gång hos Michael (Stråkstudion) och han gjorde ett gott intryck. Dock är jag fortfarande en rookie på området så han kan lura mig vart han vill. :)
Violinistkompisar från gävle som upplevt en del slarv, överprissättning och dylikt. Dom har gett intrycket att han är mer försäljare än hantverkare om man säger så.
Detta är dock från en eller två personer, så är du nöjd är det nog inga problem han verkar ju inte ha svårt att få kunder
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bassettuppare nära Ö-vik?

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Nu har jag faktiskt fått en fantastisk kontakt med en mycket lokal "instrumenttrollkarl" (så lokalt att det var 450 m från mitt jobb).

Före:
Bild

Efter:
Bild

Arbetet har alltså bestått i att justera sadel och stall samt greppbrädan. Jag visste att det inte var ebenholz i greppbräda eller sadel, men att det var något målat hårdträ. Det visade sig att det var bubinga. Det är ju hårt och bra så vi valde att lämna dessa utan färg och bara inoljade i lemon oil. Det vart ju mycket snyggt med brun greppbräda och svart kropp.

Sen fixade vi även på helt nya strängar (D'Addario Helicore Pizzicato HP610 3/4M). Helt annat än de kassa originalsträngarna.

Vilket lyft! Jag saknar faktiskt ord. Förutom att basen ser ut som en helt ny bas så känns och spelar den som en helt annan bas. Jag saknar verkligen ord. Nu kan man spela men lätthet och även få dynamik i spelet på ett helt annat sätt med vibrato och uttrycksfullhet. Dessutom är tonen konsistent mellan alla strängar.

Greppbrädan strippades på all tjock svart färg och på vissa ställen togs den ner ca 2.5 mm. Stallet togs ner ca 7 mm som mest. Och sadeln slimmades optimalt.

Nämnde jag att jag är nöjd?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bassettuppare nära Ö-vik?

Inlägg av mrbaloo »

Är det ett tecken på att man spelar surt med stråke när blomflugorna promenerar nerför greppbrädan medan man spelar kontra?` ;-) Jag tycker nog att det lät rätt ok trots det.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bassettuppare nära Ö-vik?

Inlägg av mrbaloo »

Å förresten orkar jag nu, med den setuppade basen, spela en längre stund utan att bli trött i händerna. Grymt!
Skriv svar