Sida 1 av 1

Förstärka naturligt

Postat: tis 01 apr 2008, 20:07
av Cee
Jag har en Fishman BP100 med tillhörande Model B preamp.
Har inte lyckats få någon stärkare att låta som basen gör akustiskt.
Går det?
Tips?

/Cee

Postat: tis 01 apr 2008, 22:16
av mikkejohansson
Steg 1 är nog att titta efter en annan mikrofon. Min uppfattning av BP100 är att den ger ett allt annat än just naturligt återgivet ljud...

Fishmans andra variant; Full Circle hyllas av många, likaså Wilson och B-band.

Postat: ons 02 apr 2008, 19:11
av Svensson
I vilket sammanhang spelar du? Det bästa ljudet får du nog avståndsmikat vid ena f-hålet. Behöver du krana på volymmässigt eller har tänkt hoppa omkring på scenen så är det ju ingen bra lösning dock.

Postat: ons 02 apr 2008, 19:19
av Cee
Jag kör svensk swing från 30- och 40-talet. Dvs. gammal schlager.
Litet storband. Jag vill ha det lite jazzigare kontraljudet, med "bandlös-feeling", inte thump thump.
Finns lite låtar (med förr-förra basisten) på http://www.terrassorkestern.se

Avståndsmickat från F-hålet: finns det mikrofoner för sånt som sitter på basen eller menar du att jag borde köra med mik-stativ?

/Cee

Postat: ons 02 apr 2008, 19:25
av Svensson
Cee skrev:Jag kör svensk swing från 30- och 40-talet. Dvs. gammal schlager.
Litet storband. Jag vill ha det lite jazzigare kontraljudet, med "bandlös-feeling", inte thump thump.
Finns lite låtar (med förr-förra basisten) på http://www.terrassorkestern.se

Avståndsmickat från F-hålet: finns det mikrofoner för sånt som sitter på basen eller menar du att jag borde köra med mik-stativ?

/Cee
Jag menade med mikstativ. Jag testade att rigga en SM57:a i stallet så att den pekade rätt in i f-hålet bara nån cm ifrån men det blev inte alls bra. Det bara bumlade, finns iof betydligt bättre mikar. Jag tror annars att dom brukar placera den 20-30 cm från f-hålet på G-strängsidan.

Postat: ons 02 apr 2008, 19:28
av Svensson
Cool orkester!

Postat: ons 02 apr 2008, 20:13
av john.b
jag fick en snabbtitt på palle danielsson gadgets när han höll clinic på min skola. han hade en lite kondingmick, såg ut som en sån mygga som talare brukar ha fasttejpade vid örat. denna mick var riktad mot f-hålen.
fördelen med den mick var att den var liten och monterades på basen, minns dock inte riktigt var.

Postat: ons 02 apr 2008, 20:15
av Cee
Svensson skrev:Cool orkester!
Tack! Jo, det är ett roligt gäng med glimten i ögat. Man blir glad av musiken. Både harmoni och texter är underbart solskeniga och förutsägbara.

/Cee

Postat: tor 03 apr 2008, 01:57
av Backlund
Vet att K´n´K har gjort en liten konding som man fäster på basen. Finns säkert fler tillverkare. Jag brukar ta en sm58, eller liknande, och kila fast mellan stränghållaren och locket med skumgummi. Fungerar skitbra tycker jag.

Går ju att kombinera piezo och konding/dynamisk också.

Postat: tor 03 apr 2008, 02:04
av Backlund
Jag håller med Svensson, cool orkester! Ska tipsa svärfar om er. Han brukar ordna swingkvällar och liknande.

Postat: tor 03 apr 2008, 08:39
av funkys**t
Har du testat Underwood?

Postat: tor 03 apr 2008, 22:13
av Cee
Tack för alla tips och orkesterberöm!

Nä, jag har inte testat Underwood. Köpte basen och micken i somras.
Lutar åt en ny mik så småningom, ville ändå kolla om någon fått till det med en BP100.

/Cee

Postat: tor 03 apr 2008, 23:02
av Svensson
Backlund skrev:Jag brukar ta en sm58, eller liknande, och kila fast mellan stränghållaren och locket med skumgummi. Fungerar skitbra tycker jag.
Det tricket använde jag senast i somras på en lånebas, funkar kanon helt klart men blir det inte mer "thump thump" än det mera jazziga ljudet han är ute efter?

Postat: lör 05 apr 2008, 10:56
av Svensson
Tydligen fler som har testat att tejpa en SM 57:a...

http://rockabillybass.com/phpBB/viewtop ... highlight=

Postat: tis 08 apr 2008, 17:49
av Backlund
Svensson skrev:
Backlund skrev:Jag brukar ta en sm58, eller liknande, och kila fast mellan stränghållaren och locket med skumgummi. Fungerar skitbra tycker jag.
Det tricket använde jag senast i somras på en lånebas, funkar kanon helt klart men blir det inte mer "thump thump" än det mera jazziga ljudet han är ute efter?
Har inte blivit "thump thump" för mig faktiskt. Men jag tror att om jag skulle köra med en 57:a på min bas så skulle det bli mer "thump", så det är väl olika från bas till bas.

Har funderat på att prova en konding i form av en sångmik, men då är det ju större risk för rundgång på större scener.

Jag vet en kille som körde med en mik för golvpuka också. Jäkla bra ljud faktiskt.

Postat: tis 08 apr 2008, 17:51
av Svensson
När vi nu snackar kontraljud Backlund, jag lyssnade på er skiva för ett tag sedan och jag tycker att du har ett jäkligt bra basljud på den! Hur har ni spelat in basen?

Postat: tis 08 apr 2008, 18:08
av Backlund
Svensson skrev:När vi nu snackar kontraljud Backlund, jag lyssnade på er skiva för ett tag sedan och jag tycker att du har ett jäkligt bra basljud på den! Hur har ni spelat in basen?
Åh, tack! Hade en stor-konding ungefär 2-3 dm från f-hålet och en liten konding högre upp, ungefär huvudhöjd. Den var riktad neråt mot greppbrädan/f-hålet. Kommer inte ihåg vad det var för märken på mikrofonerna dock. Sen är allt inspelat på rullbandare och det gör ju sitt lilla det också.

Har hört..............

Postat: fre 30 maj 2008, 11:02
av groovescience
....................att det finns en mick för ca. 10.000 som heter AMT som är en mick som hänger i en ställning. Bild finns att beskåda på nätet! Ger tydligen ett ultimat akustiskt sound.
Eftersom jag hatar när kontran bara blir en slags "större elbas" i ljudet, vilket alltför ofta är fallet, vore det fint om pengarna fanns i min budget.................................................
Kanske de finns i din?

Hälsn. Groovescience