Strängar till Kontra?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Strängar till Kontra?

Inlägg av Bassilusken »

Hallå!

Helt ny i detta forum. Tänkte börja med att slänga in en fråga.

Jag har köpt mig en Eagle Shaking Billy kontra, den låter jättebra och har riktigt bra ton, men det sitter stålsträngar på och eftersom jag inte spelar psykobilly eller rockabilly så skulle jag behöva köpa nya. Tycker strängarna skramlar och är väldigt hårda, mycket jobbiga att spela på.
Problemet är då att jag vet inte vad som är bra.

Jag spelar i ett blues band som jag delvis använder kontran i, spelar även i ett band som lirar latin, jazz, soul, pop ja en salig blandning.

Jag vet att det finns sen strängar (väldigt dyra har jag sett) och nylon strängar.

behöver hjälp fortast möjligt.

Tack så mycket på förhand.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25755
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Presto's nylonsträngar har fått väldigt bra kritik av de som provat.
Jag är en av dem och instämmer i lovsången.

Jag beställde dem från Thomann, vilket inklusive deras frakt på 150:- blev hundringar billigare än de billigaste i Sverige.
Snabbt gick det också.

http://www.thomann.de/se/presto_nylonwound.htm
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag råkar ha två stycken nya Presto strängar liggandes som du kan få för 300spänn om du vill testa? Det är en A och en G-sträng.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Inlägg av Bassilusken »

Jag satt precis och läste ett inlägg som du hade gjort.
(Jag kunde ju ha gjort en sökning innan jag fråga, men men)

De låter som om dom flesta som har köpt dom är väldigt nöjda.
Inte så ofantligt dyra heller.
Så de kommer nog att bli ett set sådana.

Tack så mycket för hjälpen.
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Inlägg av Bassilusken »

knedy skrev:Jag råkar ha två stycken nya Presto strängar liggandes som du kan få för 300spänn om du vill testa? Det är en A och en G-sträng.
De var väldigt snällt av dig, men jag skall ändå beställa lite pedaler från Thomann, så jag slänger med ett sånt set, så sparar jag frakten. Dessutom efter all bra kritik som dessa strängar fått på detta forum så tror jag inte att jag blir besviken. Men tack ändå.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har Eurosonic/Presto Ultra Light som jag kört i ett bluesband med ett par år. Funkar kanon, kör en del slap också.

Har du hittat till medlempresentationer förresten? ;)
*EDIT*
Du hade tydligen hittat dit...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

hmm presto medium är nog fan jävligt bra ton mässigt för blues.. ultra light är nog för mycket slappiga och får missljud vid vissa akkord. så prova medium jävligt grova men bra ljud
Hate Thy Neighbour!
dereborn

Inlägg av dereborn »

cougar skrev:hmm presto medium är nog fan jävligt bra ton mässigt för blues.. ultra light är nog för mycket slappiga och får missljud vid vissa akkord. så prova medium jävligt grova men bra ljud
+1 på presto medium
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Inlägg av Bassilusken »

Ok bra att veta, skorr och missljud är jag inte så nöjd med, spelar som sakt en del ganska slick pop och jazz, typ västkust sound a là Nathan East, och då är missljud inte så roligt.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

nej men somsagt presto medium passar nog bäst isf. men dom är grova så det kan verka i finger topparna, men det får man stå ut med.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

om du som du säger skall spela mer slickt så skulle jag föreslå obligato, de har (efter vad jag har upplevt det som) längre sustain och lite modernare ljud. inget illa om presto alls, det verkar bara som soundet du vill åt ligger närmare obligato
Användarvisningsbild
Bassilusken
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 20:41
Ort: Falköping

Inlägg av Bassilusken »

john.b skrev:om du som du säger skall spela mer slickt så skulle jag föreslå obligato, de har (efter vad jag har upplevt det som) längre sustain och lite modernare ljud. inget illa om presto alls, det verkar bara som soundet du vill åt ligger närmare obligato
Skall kolla upp dessa strängar snarast.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

gör så, några exempel på bassister som använder dem är Palle Danielsson och Dan Berglund (EST) så dom är ju välrepresenterade :)
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

I går satte jag på ett set D´Addario Helicore, Solo Series, Medium Tension på min nya bas. Det blev jättebra tycker jag. Eftersom det är solostämning (F# B E A) stämde jag ner till den "vanliga" stämningen och fick en bra spelkänsla för rockabilly.

Vet att många här på forumet gillar Presto-strängarna, men jag tycker man får alldeles för vasst "klick" när man kör slap med dom. D´Addario-strängarna ger ett väldigt bra slapljud tycker. Mycket bra och klar ton också. Det enda jag tycker är en nackdel är att dom är lite tunna, så man får ingen riktig punch, men dom är så trevliga i övrigt så det är inget jag tänker på så mycket.

Helt klart dom bästa stålsträngarna jag har haft för rockabilly! Rekomenderas!
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Vill du lättspelade strängar skulle jag satsa på Obligatos.
Ganska Hala och mjuka. Alternativt Spirocores, de håller länge och låter bra på de flesta basar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag använder Velvet Compas 360. Svindyra, men helt överlägsna i min mening.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Le Contrebasse skrev:Vill du lättspelade strängar skulle jag satsa på Obligatos.
Ganska Hala och mjuka. Alternativt Spirocores, de håller länge och låter bra på de flesta basar.
Har provat Obligatos, men jag gillade dom inte.
Funderade starkt på Spirocores också, men det fick bli Helicores.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

har ett gäng presto medium har bara precis provat dem men plockat väck direkt.. kan sälja om önskas. nya
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Fladder
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 22:55
Ort: Sthlm

Inlägg av Fladder »

Lämnade in min shakingbilly bas till Jam för hyvling av greppbrädan.Då stålsträngarna skorrade på vissa toner samt att den var sjukt tung slappad.Med trasiga fingrar som följd.
Satte sedan på sen strängar Lenzner från thomann.Ca 2700 kr och WOOOOW!!!!!
Vilken skillnad.Lättspelad och låter kanon.Värt varenda spänn.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Jag har kört med Lentzner senor i många år och kommer nog att fortsätta med det. De är de billigaste senor jag hittat.
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Fladder
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 22:55
Ort: Sthlm

Inlägg av Fladder »

Bassilusken skrev:Ok bra att veta, skorr och missljud är jag inte så nöjd med, spelar som sakt en del ganska slick pop och jazz, typ västkust sound a là Nathan East, och då är missljud inte så roligt.
Har du skorr och missljud med shakingbilly basen och garanti från jam kvar så råder jag dig att lämna in den.När jag hämtade min från Jam efter omhyvlingen så testade jag ett par shakingbilly basar som stod där och dom hade alla samma problem.Kassa fabrikörer men Jam tar sitt ansvar.
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Vad är det för skillnad på obligato- och helicore- strängar till kontra?
Jag ska byta strängar på min nu, har kört på thomastic spirocore medium hittills, men vill ha mer "lättspelade" strängar.
Spelar mest kåntry, blues och en del till olika körarrangemang.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Okej, nu har jag lite beslutsångest. jag vill ha stålsträngar men jag har även börjat längta tillbaka lite till sensträngar. Tänkte då att jag kanske skulle prova Prestos.

När man spelar med stålsträngar hörs det ju i regel lite bättre om man hamnar lite snett på någon ton än vad det gör med senor. Men hur är det med Presto-strängarna? Får man samma tydliga toner som med stålsträngar, så det kommer höras när jag intonerar helt åt h**vete hela tiden, eller får man aningen mer luddiga toner som senor ger?
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Jag har bytt från stål till Presto och tycker Presto låter luddigare, men det går också att få fram knorret på långa toner.
Och, åtminstone på inspelningar, hör jag tydligt om jag spelar surt :-)
Skriv svar