Vilka strängar ska jag byta till?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
dennisstenmark
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 22:04

Vilka strängar ska jag byta till?

Inlägg av dennisstenmark »

Hallå, har köpt en ca 40-50 år gammal kontra och tänkte stränga om denna.
Just nu sitter det två Pirastro Evah Pirazzi Bass orc-strängar (syntetkärna) E och G på samt strängar med metallkärna på A och D. Gillar tonen på pistarosträngarna då de ger en gött mjukt träigt ljud. De andra är ok men jag spelar gärna på mjukare strängar.
På min tidigare kontra hade jag Pirastro Obligato även de med syntetkärna. Nu var detta en Thomannkontra i 10-tusenkronorsklassen som hade mer utav strängljud än den nyinköpta. De funkade iofs bra till den.

Så, nu är min fundering; ska jag byta alla strängar till Pirastro Evah Pirazzi Bass orc eller beprövade Pirastro Obligato? Är det någon större skillnad? Vet att detta är svårt att svara på då alla ha sina ideal, men tips är välkomna ang dugliga strängtyper. Jag använder kontran till inspelning och när vi kör akustiskt typ folk/pop/rock och ibland lite stråke. Inget jazz, klassiskt eller slap.

Just ja, vet någon vad det kan vara för något fabrikat på kontran så säg. Det enda jag vet är att den är Tysk och runt 40-50 år.

Mvh //Dennis
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bonxa
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 apr 2016, 11:56
Ort: Uppsala

Re: Vilka strängar ska jag byta till?

Inlägg av Bonxa »

Evah Pirazzi verkar populära och funkar till det mesta så om du gillar E och G så är det väl en billig och "säker" lösning att köpa nya A och D. Så skulle jag gjort!

Vet tyvärr inget om att identifiera kontrabasar direkt...
Användarvisningsbild
dennisstenmark
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 22:04

Re: Vilka strängar ska jag byta till?

Inlägg av dennisstenmark »

Jo, det är sant, strängarna verkar hyfsat nya och det är ju inget man byter varje månad! Smart där ;) få nog bli så!
Tack //D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilka strängar ska jag byta till?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kör Evah Pirazzi Weich. Nöjd!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar