Kanske ska köpa den här. Hjälp mig?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Kanske ska köpa den här. Hjälp mig?

Inlägg av Dramo »

Tjenix!

Jag har haft sug efter en kontra i några år, och nu vill en bekant sälja sin till mig. Med stativ och väska. Känns som ett bra tillfälle. Han är dock inte så musikalisk själv, så han vet ingenting om sin bas.

Jag ska känna lite på den i helgen, men jag är inte heller så haj på ståbasar, så jag behöver lite hjälp. Vad ska jag känna efter? Hur vet jag om det är ett hyfsat bra bygge eller skräp?

Priset är inte satt än, det är därför jag vill ha mer kött på benen innan vi börjar deala. Men jag kan inte med att skambuda om det är en bra bas, och tvärtom om den är dålig.

Här är lite bilder. Sitter "weedwhackers" på den nu, för övrigt. De flesta kontror ser ju likadana ut, men kan ni se om t. ex stallet och stämmekaniken ser bra eller billig ut?


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kanske ska köpa den här. Hjälp mig?

Inlägg av fieldflower »

Ser ut som en Stella-bas..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Re: Kanske ska köpa den här. Hjälp mig?

Inlägg av Dramo »

Låter rimligt! Jam sålde dem ju i butiken här när den fanns.

Enda åsikterna jag hittar om Stella är förstås en tråd från detta forum från 2008. Verkar vara ojämn kvalitet. Men om denna hållit sedan 2008 däromkring borde den väl vara av de bättre?

Som sagt, ska känna på den i helgen. Ska lyssna efter döda noter och titta efter skeva ytor. Vad mer kan man felsöka?
Senast redigerad av Dramo den lör 28 maj 2016, 03:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kanske ska köpa den här. Hjälp mig?

Inlägg av Roger Hedin »

Min "slaskbas" är en Stella. Den är definitivt värd dubbelt mot vad jag betalade för den. Ett riktigt "o-måndagsexemplar", en fröjd att spela på trots enkelheten. Bra ton och behaglig hals. Jag bytte dock till ett fast kvalitetsstall jag hade liggande och tog bort det vingliga justerbara originalstallet som hade en otroligt märklig radie.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kanske ska köpa den här. Hjälp mig?

Inlägg av fieldflower »

Jag hade en Stella ett tag.
Från början var den inge vidare i greppbrädan, men efter slipning blev den riktigt trevlig.
Pris är svårt...
Medlem i PB50+
Skriv svar