Slapmick direkt till pa?

Diskussioner om kontrabasar
murar´n
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 16:59

Slapmick direkt till pa?

Inlägg av murar´n »

Halloj ni som spelar slap.Har en k&k bassmaster rockabilly mick på min kontra.Vet att vissa kör slapmicken direkt till pa-t ,men när jag spelar spelningar har jag inte gjort det. Får sällan till nå bra slap ljud så ja tänkte prova slapmicken direkt till pa-t.Någon som har samma mick och provat de? Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Slapmick direkt till pa?

Inlägg av Svensson »

Har kört K&K tidigare men aldrig dragit slapmicken direkt till PA:t. Jag har tagit bort slapmicken helt och eq:ar fram slapljudet istället. Jag tror att risken är att du får ett vasst klickljud som blir separerat från basen i ljudbilden om man gör så men å andra sidan kommer dte sannolikt att bli ett väldigt tydligt klickljud. Det är en smaksak men jag gillar inte riktigt det där vassa klickanden.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
hank
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 14 feb 2012, 22:09
Ort: Göteborg

Re: Slapmick direkt till pa?

Inlägg av hank »

Brukar göra det om ljudet inte blir bra i stärkaren. Tycker det funkar utmärkt.

Tips: testa var på halsen slapmicken låter bäst utan preamp. För mig har det funkat bäst någonstans mellan där greppbrädan möter kroppen (på baksidan) och 10 cm neråt. Det kan skilja väldigt mycket på någon centimeter upp/ner/höger/vänster. Brukar fästa med häftmassa, då är det lätt att testa sig fram. Hitta stället där ljudet inte blir jättevasst (om du inte vill ha det).
När det det låter bra, koppla in preampen: ta bort basen (det mesta som låter där är ljudet från handen mot greppbrädan, inte strängen) och testa vad som låter bäst med mid:en och treble.
https://www.facebook.com/thenevrotix/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar