Min första kontra, vad ska jag tänka på?

Diskussioner om kontrabasar
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Min första kontra, vad ska jag tänka på?

Inlägg av JOhan164 »

Hej PB!

Har länge gått i tankarna på att börja spela kontra, men innan jag ger mig ut och köper en i all hast tänkte jag att det är bäst att kolla här om det är något speciellt som jag ska tänka på när jag handlar.

Det finns ju till exempel olika storlekar, 3/4, fullstorlek, osv. vad ska jag välja här? Är 2 meter lång så jag kanske borde välja en fullstor?

Prismässigt? Har spanat in thomanns billigaste kontrabasar för ca 5000 kr, dem är 3/4 och jag antar att kvaliten inte är så bra. Men jag är ute efter en bas att lära mig spela på så jag behöver inte ha något dyrt.. Hur mycket påverkar priset ljudet från basen? Ger de billigare basarna bara skitljud?

Något mer jag ska tänka på som ni kommer på?

Ha det gött! :D
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: Min första kontra, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Bottesini »

JOhan164 skrev:Hej PB!

Har länge gått i tankarna på att börja spela kontra, men innan jag ger mig ut och köper en i all hast tänkte jag att det är bäst att kolla här om det är något speciellt som jag ska tänka på när jag handlar.

Det finns ju till exempel olika storlekar, 3/4, fullstorlek, osv. vad ska jag välja här? Är 2 meter lång så jag kanske borde välja en fullstor?

Prismässigt? Har spanat in thomanns billigaste kontrabasar för ca 5000 kr, dem är 3/4 och jag antar att kvaliten inte är så bra. Men jag är ute efter en bas att lära mig spela på så jag behöver inte ha något dyrt.. Hur mycket påverkar priset ljudet från basen? Ger de billigare basarna bara skitljud?

Något mer jag ska tänka på som ni kommer på?

Ha det gött! :D
Jag tycker 3/4 med typ 105cm mensur.
Och ja billiga basar låter skit;0).
Skämt åsido så har jag provat Thomanns billigaste och ljudet var ok men jag tycker att halsen var på tok för tjock. Nästan ospelbart tjock om du frågar mig men smaken är ju som......delad.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Min första kontra, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Roger Hedin »

Spara dina pengar, prova olika basar; köp en du gillar, eller kan tänka dig att äga. Skynda långsamt!
När jag köpte min första "riktiga" kontra efter att ha spelat elkontra ett antal år hade jag min fru med mig. Vi var på semester i Köpenhamn och gick in på den nu saligen insomnade butiken Marno Sörensen; de hade två skyltfönster med kontrabasar. Alla var dyra, ingen spelade på mina känslosträngar förrän jag hittade en udda fågel i ett hörn. Jag tog en ton på den. Wow! Min fru sa: "Den låter som du". Jag köpte den. Bara så där. Trots att den är stor som ett hus, ganska trögspelad, men med en ton att dö/döda/dödas för...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min första kontra, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Nick »

De flesta spelar på 3/4, oavset längden. Vet några som har 7/8, men 3/4 är helt klart vanligast bland basister idag.

Jag spelar på en thomannkontra som jag köpte begagnad. Jag tror att jag hade tur och hittade ett bra exemplar. Bra ton i basen, och med bättre strängar och en ok mick låter den trevligt.

Beror så klart mycket på vad du spelar också. Jag sysslar främst med skräning folkmusik, och lite vispop.
Skulle inte försöka spela klassiskt på min bas.

Den stora nackdelen med en thomann kontra är ju att det är svårt att provspela innan köp. Jag har spelat på dåliga exemplar också.
Visst, går säkert att skicka tillbaka, men det är nog lite krångligt.

Den andra nackdelen är andrahandsvärdet. Om du tröttnar, så får man inte så mycket pengar för den.
Om du istället köper en hyffsat begagnad bas, har du stor chans att få tillbaka pengarna vid en försäljning.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Min första kontra, vad ska jag tänka på?

Inlägg av mrbaloo »

Jag slog till på en osedd billig kontra ny i butik. Men det jag inte tänkte på var att den inte var något vidare justerad. Den var alltså mycket svårspelad. Jag var beredd på att betala några tusingar om jag kunde få någon att justera den. Men problemet för mig i Norrland är att det var svårt att hitta någon som var villig att hjälpa mig. De tyckte att den var lite flyt billig och om det dessutom var päronträ i greppbrädan var det än färre som var villig att hjälpa till.

Men som tur var hittade jag en lokal man som verkligen var duktig att fixa min bas. Som tur var var greppbrädan gjord av bibinga (snäppet under ebenholz i hårdhet), så jobbet blev bättre än vi föreställde oss från början.

Så mitt råd är att köpa en 3/4 modell relativt billigt så att du kan prova på att spela. Men se till att vara beredd på att lägga lite pengar på en ordentlig setup.
Jag fick lära mig att spela på nytt efter justeringen (eller börja om från början) då det vart ett helt nytt instrument. Det spelar nog ingen roll om det är helplywood för dig som nybörjare, det kan dessutom vara till fördel rent hållfasthetsmässigt om tonen i basen är bra. Se bara till att det är bra trä i greppbrädan, helst inte päronträ om den behöver justeras.
Skriv svar