Kala ubass.

Diskussioner om kontrabasar
brorsan65
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 15:53

Kala ubass.

Inlägg av brorsan65 »

Hej.
Hoppas att tråden hamnade rätt, annars är det bara att flytta.

Har köpt mig en kala ubass fretless. Kul att spela på och allt funkar MEN....

Mitt problem är att det är markant skillnad på outputten på strängarna.
Skillnaden på A (STORT bommm) o E (litet bom) är stor, nästan omöjligt för mig att spela på när jag kopplar in en förstärkare. Kan fixa till lite med fingrarna men det räcker inte.

Setup är
Kala ubass, Shadow SH 064 pickup
GK 1001rbII
Tks 1126

Har stoppat in en kompressor emellan men ingen större effekt. Skruvat på eq på förstärkaren men icke sa nicke..
Ska jag byta strängar? kör med dom svarta som satt på men har en omgång Aquila Thunder Reds.

Är det så att (Shadow SH 064 pickup) behöver en preamp med lite xtra lulllull eller finns det ett enklare sätt?
Om det behövs en preamp vad ska man köpa som inte fullständigt raserar kassan..?

Mvh Martin
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Kala ubass.

Inlägg av Zyrran »

Om du vill så kan du få ett set silverpläterade av mig att testa med.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Kala ubass.

Inlägg av James Bond »

Preamp med högimpedansingång är förmodligen vad som krävs. Universalfixet för obalanserad signal från piezomick... Det har jag när jag använder min ubass.
brorsan65
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 15:53

Re: Kala ubass.

Inlägg av brorsan65 »

Hej,

Saxat från Playubass.

"10MΩ is especially good for acoustic instruments without preamps and with a piezo as the original acoustic Kala UBass. If you have a newer acoustic UBass (with built in preamp) it’s better to use the 1MΩ setting."

Bara lite allmän info om ngn mer än jag är intreserad.

Annars är jag tacksamm för förslag, de som passar kostar en förmögenhet.
ex: Lehle RMI Basswitch IQ DI för enbart 4350:- Rätt mkt, fast det är klart det finns ju många användnings områden för en sådan...

/Martin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Kala ubass.

Inlägg av James Bond »

Min följeslagare sedan 15 år är en billig f-deck hpf pre. Annars gkolla ex behringer adi21.
Sen finns premiumprodukter som kostar mer...
brorsan65
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 10 dec 2013, 15:53

Re: Kala ubass.

Inlägg av brorsan65 »

Hej, igen.
Problemet löst...
Delar med mig av lite info jag fått.

Svar från Magnus på playubass.com
Ok enl honom att saxa in...

Skillnaden i volym mellan strängarna är tyvärr ett ganska vanligt problem.
Tips: Försök att flytta e-strängen i höjdled lite uppåt eller neråt för att hitta "sweet-spot". Det kan hjälpa!
Min akustiska Ubass är från 2010 och levererades utan preamp. Jag har använt några olika genom åren. Du kanske har sett detta: https://playubass.com/2012/02/01/pre-amp-shoot-out/" onclick="window.open(this.href);return false;
Din Ubass har en inbyggt pre-amp eller hur?
Då skall du i princip inte behöva en extern preamp för att få till ett bra sound med din topp och låda.
Jag förstärker min Ubass på tre olika sätt om jag har med egna prylar.
1. Liten och smidig setup. Ubass (+preamp) > Phil Jones Bass / Double Four
Otroligt bra ljud för små till medelstora rum där det är i princip akustisk (ex. sång, elgitarr i Bose L1 Compact och akustiskt trumset. Jazzig repertoar i ganska soft volym)
2. Ibland kör vi ovan nämnda grupp (sång, gitarr Ubass) via mixer i endast en Bose L1 Compact.
Har även kört en sådan Bose som förstärkare till bara Ubass. Fungerar väldigt bra eftersom karaktären hos Ubass ligger i en bra "low end"(sub-bas) och det får man verkligen dessa!
3. För lite större gig där jag oxå lirar på bandlösa och bandade fullstora basar använder jag min Aguilar (Tonehammer 500 + SL112j topp och låda.
Hoppas dessa tankar kan hjälpa dig komma vidare lite!
/Magnus S.
playubass.com

Det svaret som fick mig på rätt spår var....kolla stränghöjden. Det sitter ett litet plastchims under pickupen som är till för att ställa in höjden på strängarna.
Jag tog bort det, sänkte stränghöjden (passade mig bättre) + att min var bandlös vilket har gjort ubassen mer lättspelad.

Ett helt nytt instrument, finns i stort sett inget booom kvar och det är faktiskt ingen större skillnad på volym på strängarna.

Jag är lycklig igen..

/Martin
Skriv svar