Köpa på postorder

Diskussioner om kontrabasar
tretakt
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 apr 2017, 22:56

Köpa på postorder

Inlägg av tretakt »

Tjenare kontraster,
Jag har tänkt att snart lägga stålarna på en ny bas. Min egen har gått sönder rejält och det är ändå dags att uppgradera.
Jag har en budget på cirka 15-25 lök, gärna i nedre delen av skalan om jag kan få något vettigt för det. Jag spelar främst svensk folkmusik och akustisk pop, 90/10 fingrar/stråke.

Jag har kollat lite i affärer och för 15-20 kan man få basar som låter bra, med solitt lock. Kollade på en på Gottfrid Johansson i Stockholm idag som kändes helt ok för priset 17 000. Men för det priset kan man från tysken få helmassiva basar. Är det så stor skillnad att det kan vara värt det?
Jag har fått tips om olika basmagiker, till exempel Luin Sitkey, men får man då en så mycket bättre bas begagnad för fingerspel än ny om man köper i den prisklassen?

Ifall jag ska beställa från tysken vill jag såklart testa basen först, och de har ju 30 dagars öppet köp. Är det lätt att returnera? Har någon erfarenhet av deras basar i den klassen? Eller är det ett safe bet att köpa på en affär som man kan gå och bråka med i Sverige? Och stå ut med att bara locket är solitt?

Tacksam för svar på enskilda eller alla frågor.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Köpa på postorder

Inlägg av Håcke »

Köp Cephalus helträ-bas istället.
Mycket bättre för pengarna får du inte.
Längst ner i den här tråden:
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur har den gamla gått sönder?
Går den att laga?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Köpa på postorder

Inlägg av Cornelius »

Här är en annan bas, från Blocket:
https://www.blocket.se/stockholm/Wilfer ... a=23_3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Min första bas var just en sådan. Jag har den fortfarande, inte en spricka på över 30 år, mycket pålitlig och låter alldeles utmärkt.

Mvh Anders

PS. Visst har man öppet köp hos tysken, men det är nog inte helt okomplicerat att skicka tillbaka en kontrabas.
tretakt
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 03 apr 2017, 22:56

Re: Köpa på postorder

Inlägg av tretakt »

Ja, det var ett bra tips! Vi har bokat dejt, tackar.
Huvudet är sprucket och därför har greppbrädan släppt lite från halsen, och det går att laga. Frågan är bara om det är värt det, jag tror det skulle kosta ungefär lika mycket som andrahandsvärdet på basen. Det är en skruttig bas som ändå gett mig många fina turné- och studiominnen, så jag ska ändå kolla upp det. Tips på billig reparatör i Stockholm?
Skriv svar