Blast Cult One4Five

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Blast Cult One4Five

Inlägg av Roger Hedin »

Idag åkte jag till Brinks Musik i Katrineholm och testade en Blast Cult One4Five, exakt den på bilden.
Bild
Det var en toksnygg bas med en akustisk klang som får beskrivas som helt okej fast en aning volymfattig. M.a.o. en bas som funkar bra med piezo-pickuper. Inte speciellt rundgångskänslig.

Fördelar:
- Behaglig vikt
- Betydligt robustare än en helträbas
- Snygg att se på

Nackdelar (med detta exemplar):
- Stackeln gick inte dra ut; den satt som berget.
- Stallet var så lågt skuret att det inte gick justera upp till användbar höjd
- Halsinfästningen var sned, så greppbrädan låg inte i basens centrumlinje, utan pekade mycket märkbart åt diskantsidan

Blast Cult har tydligen börjat gå kräftgång; deras hemsida visar bara tillbehör och inga instrument. Rockabilly-boomen har tydligt och klart peakat. Jag fick känslan att tillverkningen har varit lite si och så vad gäller kvalitetskontroll. Många måndagar i veckan och mycket hype. Där var Brinks och jag tämligen överens, då det inte längre är möjligt för dem att köpa in basar därifrån. Ingen skugga faller över Brinks, ingen alls, mycket bra service och trevligt bemötande. :)

Min slutsats:
Då basen inte gick justera till spelbar höjd var den begränsad till att vara snygg och dekorativ, trots en behaglig klang.
Tyvärr för lite bas för så pass mycket pengar, med dagens växelkurs och en svag krona, runt 40000. (!!!) Hade vi haft en bättre växelkurs vore det en helt annan femma; då skulle man kunna lägga några kronor på att få basen bra.

Jag passade också på att känna på en Slap Cult-bas från samma företag, men deras kinesiska lågprismodell.
Bild
Den var just det: en kinesisk lågprismodell, som inte gick att jämföra med en riktig One4Five, inte ens med detta lite sorgliga exemplar. Jag ska inte vara orättvis; One4Five har riktigt fin finish, men just detta exemplar skulle behöva lite kärlek från en instrumentmakare för att bli vad den ska vara.

King-basen som Brinks har, hade jag gärna provat, men den var ute på lån. Tur det, för den hade kostat en njure och en hornhinna... ;)
Bild

Jag fortsätter leta en BRA plywoodbas att ta ut på bus. Min fina helträbas får bara göra fin-gig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av hitman »

Tack för en spännande recension!

Är det inte dessutom så att BlastCult limmat ihop basarna med ett lim som sitter som berget, och inte djurlim som går att värma isär? Visserligen blir de mer hållbara men svåra och dyra att reparera sägs det.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av Roger Hedin »

hitman skrev:Tack för en spännande recension!

Är det inte dessutom så att BlastCult limmat ihop basarna med ett lim som sitter som berget, och inte djurlim som går att värma isär? Visserligen blir de mer hållbara men svåra och dyra att reparera sägs det.
Jo!
De kör med Gorilla Glue:
Bild
Det gör ju att man inte kan "relokera" en dåligt inpassad hals, t.ex...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av Svensson »

Har inte varit inne på PB på 300 år känns det som och snubblade över den här fulländade recensionen på en bas jag varit sugen på länge. Hur har det gått för dig i letandet? Nån åsikt/kunskap om Dukebasarna som Thomann säljer?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av Roger Hedin »

Svensson skrev: lör 14 aug 2021, 20:27 Har inte varit inne på PB på 300 år känns det som och snubblade över den här fulländade recensionen på en bas jag varit sugen på länge. Hur har det gått för dig i letandet? Nån åsikt/kunskap om Dukebasarna som Thomann säljer?
Hej Svensson!
Jag skalade ner formatet och köpte en BSX Allegro tidigare i sommar.
Bild
Betydligt mer lätthanterlig, och mer min grej...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av hitman »

Snyggt!
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av Cephalus »

Hej Roger, har inte heller visat mig här på åratal.
Det är ju vansinniga priser på Blast cultbasarna.
Själv köpte jag Thomanns billigaste 2016 för runt en 5-tusing.
Bytte till nylonsträngar, monterade ställskruvar i stallet och injusterade sedan alltihop. Blev hur skön som helst att lira på, och med en Kandymick monterad låter den svinbra också. Håller gör den också, efter 50+ gigs. Kommer byta stämskruvarna vad det lider, men i det stora hela är det en försumbar kostnad.
Köpte en ny Kingbas för ett antal år sedan, men så mycket bättre än denna var den absolut inte.

Vill du köpa en begagnad BlastC (samma Tobaccoburst som den översta bilden), tror jag nog Jocke från GoGetters säljer sin. Han lirar bara på sin röda customsnyggbas idag.
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av Cephalus »

Helsicke!!! Såg nu att inlägget var urgammalt.
My bad.😄
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Blast Cult One4Five

Inlägg av Roger Hedin »

Cephalus skrev: fre 05 nov 2021, 18:27 Helsicke!!! Såg nu att inlägget var urgammalt.
My bad.😄
Jag är också urgammal. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar