Elbaspaket till 11åring??

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av blackparkas »

Kanon!

Klart prisvärt paket!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av norton »

:ingenbild:
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av AlbinH »

norton skrev::ingenbild:
Du tror inte att den är inslagen i ett paket och förmodligen ligger i grannens källare ända till julafton??

Hur vet vi förresten att du inte agerar som hemligt ombud för den 11-årige sonen i fråga? Va?? :sm_rambo:
Själv sjönk jag aldrig så lågt, inte ens som litet barn, att jag före julafton pillade bort papper för att kunna se vad som fanns i paketen. :Pinoch:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
norton skrev::ingenbild:
Du tror inte att den är inslagen i ett paket och förmodligen ligger i grannens källare ända till julafton??

Hur vet vi förresten att du inte agerar som hemligt ombud för den 11-årige sonen i fråga? Va?? :sm_rambo:
Själv sjönk jag aldrig så lågt, inte ens som litet barn, att jag före julafton pillade bort papper för att kunna se vad som fanns i paketen. :Pinoch:
Hade plastbröder några år som tjuvkikade i paketen då de var ensamma hemma, och jag blev helt bestört och ville absolut inte titta själv.
Överraskningar är ju roligare...
Medlem i PB50+
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

IMG_9220.JPG
IMG_9220.JPG (35.65 KiB) Visad 3726 gånger
IMG_9219.JPG
IMG_9219.JPG (29.05 KiB) Visad 3726 gånger
IMG_9218.JPG
IMG_9218.JPG (32.6 KiB) Visad 3726 gånger
Nu är den här! Ser tjusig ut! Lite damm och kladd på sina ställen, kan man rengöra med vanlig våt trasa?
Kan jag förstöra förstärkaren genom att koppla fel? Ska jag välja passive eller active ingång?
Har ni något tips på bok eller sida på nätet som kan vara lämplig för en riktig nybörjare?
Har anmält sonen till kulturskolan men det verkar vara kö.

/Marie
Weber
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 dec 2017, 15:10

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Weber »

IMG_9221.JPG
IMG_9221.JPG (29.84 KiB) Visad 3726 gånger
IMG_9222.JPG
IMG_9222.JPG (26.67 KiB) Visad 3726 gånger
Fick även med denna lilla gröna manick som säljaren inte visste vad den skulle användas till... Är det en pedal?
Nästa fråga....
Vad är det för skillnad på de olika kablarna? En till basen och en till pedalen?

Kom på en annan sak, måste ju stämma den eller??? Jag har en granne som spelar bas, får kolla om han kan hjälpa mig.

Tack igen!
/Marie
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av BBQV »

Snyggt!

Du kan rengöra både bas och förstärkare med en lätt fuktad trasa. Eventuellt kan en droppe diskmedel göra susen. Greppbrädan kan torka ut om den blir för välskurad, den brukar må bäst av en skvätt olja på en trasa. Det finns givetvis dyra specialoljor, men allt man kan tänkas ha hemma, från paraffinolja till rapsolja, funkar.

Den gröna manicken är en effektpedal. Just den där kan göra väldigt många märkliga ljud, en del mer användbara än andra. Skruva tills det låter bra!

Sladdarna är troligen instrumentkablar båda två, en från basen till pedalen och den andra mellan pedal och förstärkare. Det går givetvis alldeles utmärkt att köra utan pedal också.
Den ena kabeln ser ut att vara kortare och lite grövre vilket kan betyda att det är en högtalarkabel. Oavsett vilket så är det inget som går sönder om du använder den som beskrivet ovan.

Använd den passiva ingången på förstärkaren, den är anpassad till den sortens bas. Återigen, inget går sönder om du kopplar in den i den aktiva ingången.

När det gäller stämning, kolla på youtube, där finns instruktioner. Annars kan en stämapparat vara ett lämpligt nästa inköp.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Grattis till bra köp! Bara effektpedalen är väl värd ca 500 kr. Det vart ju en riktig bonus måste jag säga. Spela utan eller med den. Det kan ju vara lite kul att ha pedalen för man kan ha väldigt skojigt med en sån där. Och sen när man blivit lite duktigare kan man ha riktigt nytta av den också.

Och rengöring går jättebra med BBQV:s tips. Lätt fuktad trasa brukar räcka långt. Och har du en mikrofibertrasa behövs nästan inga rengöringsmedel heller, men diskmedel fungerar ju bra.

Din granne kan vara en bra hjälp att komma igång med basen. Det kan ju vara det bästa tipset till att börja med.

Superbra!!!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av HirYoshima »

BBQV skrev:Snyggt!

Du kan rengöra både bas och förstärkare med en lätt fuktad trasa. Eventuellt kan en droppe diskmedel göra susen. Greppbrädan kan torka ut om den blir för välskurad, den brukar må bäst av en skvätt olja på en trasa. Det finns givetvis dyra specialoljor, men allt man kan tänkas ha hemma, från paraffinolja till rapsolja, funkar.

Den gröna manicken är en effektpedal. Just den där kan göra väldigt många märkliga ljud, en del mer användbara än andra. Skruva tills det låter bra!

Sladdarna är troligen instrumentkablar båda två, en från basen till pedalen och den andra mellan pedal och förstärkare. Det går givetvis alldeles utmärkt att köra utan pedal också.
Den ena kabeln ser ut att vara kortare och lite grövre vilket kan betyda att det är en högtalarkabel. Oavsett vilket så är det inget som går sönder om du använder den som beskrivet ovan.

Använd den passiva ingången på förstärkaren, den är anpassad till den sortens bas. Återigen, inget går sönder om du kopplar in den i den aktiva ingången.

När det gäller stämning, kolla på youtube, där finns instruktioner. Annars kan en stämapparat vara ett lämpligt nästa inköp.
Nu för tiden finns det bra appar man kan använda till att stämma med också... De är inte jätteexakta, men fungerar nog i början.

Jag brukar torka av basen med mikrofibertrasor.. såna som jag dammar resten av huset med också.

Det ser ut att vara riktigt bra grejor och jag tror inte du behöver vara orolig för att inte få tillbaks pengarna om intresset sjunker.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av fieldflower »

Lysande! Det blir nog årets julklapp.

Stämapparat är en bra idé och finns i varenda musikaffär.
Jag gillar personligen små kläm-stämmisar som man liksom klämmer fast uppe på huvudet på basen, som känner av vibrationer.
Dels är de små och dels kräver de inte tystnad för att funka och dels behöver man inte koppla in dem på nån sladd nånstans.
Kostar runt hundringen.

En sån här:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Det där måste väl ändå vara en av årets bästa begagnaddeal.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av Danne »

mrbaloo skrev:Det där måste väl ändå vara en av årets bästa begagnaddeal.
Helt klart kanonaffär. Bara att gratulera! :tummenupp:
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av AlbinH »

Grattis till ett riktig bra köp!! :D :tummenupp: :vinkar:

Håller med mrbaloo! Ett av årets kanonköp!

Hinner du innan söndag kan du ju be någon annan i familjen susa till en musikaffär och köpa en clip-on stämapparat. Max 150 kr tycker jag den får kosta. Ingen mening med att kanske bli påprackad något onödigt dyrt. Annars finns det gratisappar på nätet. Sök på "tuner bass".

Vad gäller undervisning i basspel finns nog bästa hjälpen hos grannen. Inte minst i att inspirera sonen.
Jodå, det finns kurser o handledning i att spela bas på nätet. Starta gärna en ny tråd om detta så att så många PB-are som möjligt kan chippa i med sina erfarenheter.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, förutom att snacka med grannen kan ju tex någon av följande böcker kanske vara bra att starta med:

Spela elbas, Jan Utbult
https://www.adlibris.com/se/bok/spela-e ... 9185791156" onclick="window.open(this.href);return false;

Elbas! Lär dig spela elbas till kända artisters låtar, Björn Enegård
https://www.adlibris.com/se/bok/elbas-l ... rCEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;

Förresten, är inte Björn här på PrataBas, "basnalle"?

Jag har tyvärr inte tittat i någon av dessa böcker. Annars har jag bara goda erfarenheter av spelböcker från Jan Utbult sedan tidigare. Men jag skulle tro att det är kul om man kan komma igång och spela låtar man känner igen.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av mrbaloo »

Blev det succé på julafton?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Elbaspaket till 11åring??

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Blev det succé på julafton?
Ja, nu är vi jädrigt nyfikna på hur det föll ut! :D
Medlem i PB50+
Skriv svar