Skärmning av passiv bas...

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

SKÄRMNING AV PASSIV BAS...

Jag har en fin Lakland Bob Glaub PJ som var perfekt i alla avseenden utom ett: den surrade något kopiöst när man släppte taget om /tog tag i strängarna. Dyr bas utan skärmning är inget annat än skandal!

Hur som helst så gjorde jag en liten operation, som tog c:a två timmar, och skärmade alla håligheter (pickup- och elektronikhålen) i basen med RIKTIG kopparfolie/tejp, liksom baksidan av den del av plektrumskyddet som täcker elektronikhålet. (Inget Kjell & C:o eller Biltema-skit!) Alla dessa delar förband jag med ledare till jord och skruvade ihop basen. Resultat? KNÄPPTYST! Inte ett surr! Inte ett brum!

Jag köpte en enkel digitalmultimeter för 129 SEK på Jula för att mäta upp så jag hade kontakt mellan alla metalldelar. Bra investering! Hur som helst, ett lätt jobb trots att det var en aning pilligt. Jag valde att följa rådet/principen/filosofin: "Löd inte isär något som fungerar!" Om man rensat basen hade det varit lättare att skärma men risk för andra fel istället. Det blev hur som helst kanonbra!

Det finns texter, bilder och filmskvättar på nätet som visar hur man gör. Lycka till! Oj, jag glömde säga: nu är den perfekt i alla avseenden...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av saft »

Roger Hedin skrev:...den surrade något kopiöst när man släppte taget om /tog tag i strängarna...
Låter mer som att det fattas typ jord till stallet. Men jag är ingen expert!:D
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Musikanten »

saft skrev:
Roger Hedin skrev:...den surrade något kopiöst när man släppte taget om /tog tag i strängarna...
Låter mer som att det fattas typ jord till stallet. Men jag är ingen expert!:D
Nej, det funkar så som Roger Hedin skriver. Jag kan förklara om du är intresserad. :wink:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

saft skrev:
Roger Hedin skrev:...den surrade något kopiöst när man släppte taget om /tog tag i strängarna...
Låter mer som att det fattas typ jord till stallet. Men jag är ingen expert!:D
Alla ledare sitter där de ska. Jag mätte upp hela basen med digitalmultimeter från punkt till punkt. Tro mig - jag vet vad jag gör... Oftast! :shock:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av bjelkeman »

Det måste jag göra. Vilken koppartejp använde du?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

bjelkeman skrev:Det måste jag göra. Vilken koppartejp använde du?
http://gmf.jetshop.se/skarmfolie-300-x- ... -1184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av bjelkeman »

Roger Hedin skrev:
bjelkeman skrev:Det måste jag göra. Vilken koppartejp använde du?
http://gmf.jetshop.se/skarmfolie-300-x- ... -1184.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av kmo »

Det är ju bra på alla sätt, MEN... Är det inte riktigt dåligt att en såpass dyr, fin bas inte är bättre skärmad, jordad???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

kmo skrev:Det är ju bra på alla sätt, MEN... Är det inte riktigt dåligt att en såpass dyr, fin bas inte är bättre skärmad, jordad???
Jo! Det är inget annat än ren och skär skandal! Men resten är så bra så det är förlåtet. Nu är den PURRRFECT...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Lowlife »

Tack för tipset om var man hittar koppartejp. Verkar mycket smidigare än dubbelhäftande och ugnsfolie som jag använt/genomlidit i alla år.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Musikanten »

Om det tar slut så finns här mer:
http://www.electrokit.com/koppartejp-50-8mm-x-15m.49327" onclick="window.open(this.href);return false;
Räcker till många brummiga basar :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av bjelkeman »

Musikanten skrev:Om det tar slut så finns här mer:
http://www.electrokit.com/koppartejp-50-8mm-x-15m.49327" onclick="window.open(this.href);return false;
Räcker till många brummiga basar :D
Det var ett bra pris. Köpte genast en rulle. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

kmo skrev:Det är ju bra på alla sätt, MEN... Är det inte riktigt dåligt att en såpass dyr, fin bas inte är bättre skärmad, jordad???
Apropå din fråga:
Jag fick veta från Lakland att många "gamla storheter" som får signaturinstrument byggda inte vill ha dem skärmade, eftersom det enligt deras utsagor påverkar ljudet i instrumentet. Därav icke-skärmning...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Musikanten »

...och då rättade dom sig efter det?
Kunden har alltid rätt :joy: he-he
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

Musikanten skrev:...och då rättade dom sig efter det?
Kunden har alltid rätt :joy: he-he
Om inte annat så är det bra att kunna skylla på det. Det vet du ju hur det är: kunden HAR alltid rätt, speciellt om kunden köper mycket eller gör att andra handlar. Så enkelt är det.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av inber »

Roger Hedin skrev:
Musikanten skrev:...och då rättade dom sig efter det?
Kunden har alltid rätt :joy: he-he
Om inte annat så är det bra att kunna skylla på det. Det vet du ju hur det är: kunden HAR alltid rätt, speciellt om kunden köper mycket eller gör att andra handlar. Så enkelt är det.
Meh! Du har förstört ljudet i din bas. Tids nog kommer du inse hur fåkunnigt du betedde dig.

Slit nu genast bort den fördärvliga skärmen. Om du sen lyssnar noga, så hör du en klar, fin ton bakom brummet. Ungefär som en kanariefågels spröda stämma mitt i ett vattenfall.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

inber skrev:Slit nu genast bort den fördärvliga skärmen. Om du sen lyssnar noga, så hör du en klar, fin ton bakom brummet. Ungefär som en kanariefågels spröda stämma mitt i ett vattenfall.
Jag krälar ödmjukast i stoftet för Mästers kunskaper.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av kmo »

Din bas har ju pj-konfig, antar att det är singlecoilbrus du har haft? För en rätt lödd p-bas, skärmad eller inte, brusar ju faktiskt inte. Häftigt att man kan skärma bort singlecoilbrus. Jag har löst det med dubbelspolig jazzmick när jag haft pj, men det blir ju inte riktigt samma sak.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Musikanten »

kmo skrev: För en rätt lödd p-bas, skärmad eller inte, brusar ju faktiskt inte.
Vem påstår det?
Det är skillnad på störningar från magnetfält och kapacitivt överförda.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av kmo »

Musikanten skrev:
kmo skrev: För en rätt lödd p-bas, skärmad eller inte, brusar ju faktiskt inte.
Vem påstår det?
Det är skillnad på störningar från magnetfält och kapacitivt överförda.
Fast man hör ju om en bas brusar eller inte. Mätbart, ej hörbart brus är ju tämligen ointressant i sammanhanget. Enda brusande bas jag haft var en passiv pj med singlecoil jazzmick.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Musikanten »

För dem som är intresserade av ämnet:
http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/ ... grupp3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Zoufbass »

En rätt lödd oskärmad p-bas brusar inte i Sverige men brusar helt sjukt på engelska teaterscener kan jag intyga
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av inber »

Zoufbass skrev:En rätt lödd oskärmad p-bas brusar inte i Sverige men brusar helt sjukt på engelska teaterscener kan jag intyga
Den var bra. Bidrar till mytbildningen om bra och dålig ström, bra och dåliga elnät och nu även bra och dåliga länder (sic!).

Problemet med [engelska] teaterscener är nog snarare att det vimlar av ljusriggar och annat som läcker ut störningar och som de oskärmade delarna av en bas kan ta upp kapacitivt, dvs genom luften. Eller så har något ljushuvud kopplat basförstärkaren till ett ojordat uttag.

Det lär vara samma problem om du flyttar hela scenen till Sverige, om man säger så. Scenen vet inte i vilket land den är och 240 volt 50 Hz växelspänning är alltid 240 volt växelspänning.

Att en p-bas är så behagligt tyst, beror på att mickhalvorna ligger vända i motfas. Störningar kommer att träffar båda mickarna ungefär lika och kommer därför att släckas ut. De ljuva tonerna från strängen kommer däremot ut med full kraft. Det funkar i alla länder.

Men akilleshälen är kontrollutrymmet runt potentiometrarna. Har man en bra bas ska man IMHO sätta av två timmar att skärma det. Förr eller senare kommer den dag när man står på en teaterscen, engelsk eller svensk, och det låter som ett jäkla vattenfall om den fina basen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

kmo skrev:Din bas har ju pj-konfig, antar att det är singlecoilbrus du har haft? För en rätt lödd p-bas, skärmad eller inte, brusar ju faktiskt inte. Häftigt att man kan skärma bort singlecoilbrus. Jag har löst det med dubbelspolig jazzmick när jag haft pj, men det blir ju inte riktigt samma sak.
Nix!
Den har inte en enda single coil-pickup. Båda är dubbelspoliga så allt handlade om dålig skärmning. Eller rättare: obefintlig skärmning. Efter "ingreppet" är ju all min skärmning kopplad till EN jordpunkt. Det enda jag inte jordade var pickup-polerna. En annan gång i ett annat liv, kanske...
Senast redigerad av Roger Hedin den sön 18 maj 2014, 16:48, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skärmning av passiv bas...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kan tillägga:
Med en klass D-stärkare med switchad nätdel blir det obefintlig påverakan på en oskärmad bas/gitarr. En gammal rörhäck, eller för all del en modern transistortopp med ringkärnetrafo väcker upp alla bikupor på en gång...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar