Sida 1 av 1

Hjälp mig skapa ett kopplingsschema...

Postat: tis 13 mar 2007, 16:52
av macahan
så här ser min jazzbas ut med de komponenter jag vill ha innan några sladdar är lödda..

Jag vill att den ska vara ordentligt jordad och jag vill att den ska ha en seriell/parallellswitch som fungerar så att när push-pullen är uppdragen är mickarna kopplade med standard jazzbasljud, medans när push-pullen är nedtryckt så är det kopplat med seriekoppling(är det va? jag lär mig aldrig det där)

Hur ska jag koppla vid push-pullen? och vart ska övriga saker vara lödda?

så här ser diagrammet, ut och jag tänkte att vi kanske till och med kunde använda det till andra typer av scheman..ifall nån är intresserad

Bild

Postat: tis 13 mar 2007, 17:21
av 200071
Fast se till att nån mer har bekräftat att det verkar OK innan du börjar löda:oops:

Bild

Postat: tis 13 mar 2007, 17:47
av ferm
Förr att minimera risken för brum ska man jorda allt i en och samma punkt, så nära utgången som möjligt

Postat: tis 13 mar 2007, 18:31
av criss
200071 skrev:Fast se till att nån mer har bekräftat att det verkar OK innan du börjar löda:oops:

Bild

förlåt men...fattas det inte ett par sladdar mellan potdelen och trelägesswitchdelen på pot ett?

eller så är det bara jag som har svårt att följa signalvägen och har lite hjärnbrist just nu - för jag kommer inte på hur jag skulle göra.

:?

fler kommentarer!

Postat: tis 13 mar 2007, 18:35
av criss
ferm skrev:Förr att minimera risken för brum ska man jorda allt i en och samma punkt, så nära utgången som möjligt
som jag förstår har 200071 jordat som fender gör.
menar du att det blir mindre brus om man drar sladar från varje pot till en gemensam jordpunkt?

isf skall jag genast ge mig på min bandlösa vars mickar låter: fzzzzzzzzzzzzzzzzz...

Postat: tis 13 mar 2007, 20:06
av 200071
Jo, Fender jordar inte mer än så här, men om potar och utgångsjacket sitter i samma metallcontrolplate så kan de tycka att det räcker kanske (!?)
Men jag har också lött ihop som på denna bilden mellan pottarna.
Dessutom hade jag glömt en liten "jordögla" på switchpotten. Men nu tror jag nog det ska vara ok...

Bild
Fast jag inser att det kan vara lite svårt att se kopplingarna med ljusa trådar

Postat: tis 13 mar 2007, 20:07
av 200071
Jo, Fender jordar inte mer än så, men om potar och utgångsjacket sitter i samma metallcontrolplate så kan de tycka att det räcker kanske (!?)
Men jag har också lött ihop som på denna bilden mellan pottarna.
Dessutom hade jag glömt en liten "jordögla" på switchpotten. Men nu tror jag nog det ska vara ok...

Bild
Fast jag inser att det kan vara lite svårt att se kopplingarna med ljusa trådar

Postat: ons 14 mar 2007, 08:14
av macahan
fränt.. nu ska vi se vilka övriga resurser som strömmar in innan jag börjar löda om hela basen.

Förresten, när man löder bort de lödningar som sitter direkt på micken, behöver man oroa sig på något sätt? jag menar, det blir ju ganska varmt när man lägger ned lödkolven och väntar på att det ska smälta.. finns det någon risk att det händer något med mickarna i ett sånt fall??

Postat: ons 14 mar 2007, 08:21
av 200071
Lödnigar direkt på micken? :roll:

Postat: ons 14 mar 2007, 09:07
av macahan
yepp.. de sladdar som sitter där idag är utbytta och är för korta.. Därför ska jag byta ut dom. Men det är ju lödningar direkt på undersidan av micken vi pratar om..

Postat: ons 14 mar 2007, 09:12
av 200071
OK. Men det är ingen större risk att det händer nåt med en mick. Det enda är väl att man kan råka att smälta lite plast :wink:

Postat: ons 14 mar 2007, 11:13
av ferm
Pupsen ska lödas med försiktighet. Tråden man använder är en polyester/polyuretan lackad tråd, och smälttemperaturen på tråden liger på några hundra grader. Det går inte direkt att säga eftersom specen är lite luddigt skriven. Normalt är det en 130 graders klassad tråd vilket betyder att tråden tål ett antal tusen timmar i den temperaturen. När man förtenner sådan tråd använder man en lodgryta med en temperatur på 500 grader och det går på mindre än en sekund att få bort lacken.
Normal temperatur på en lödkolv är 370grader och håller man den på lödstället för länge så smälter lacken på tråden. Ett kortslutet varv och kaputt.
Om du kan välja så använd ett vanligt blyat lod med 2% silver, det smälter vid lägst temperatur 179grader.

Postat: ons 14 mar 2007, 11:22
av macahan
jag har två olika trådar, en med plast och sån gammal vintage-fenderig tråd som är av mer textilaktigt material.. spelar det nån roll??

det är nog rejält med bly i det lödtenn jag har eftersom det går att böja så fruktansvärt lätt och är mörkt i färgen.

Postat: ons 14 mar 2007, 12:08
av ferm
Köp nytt lod. Blyat lod innehåller 36 - 40% bly så böjbarheten har inget med smälttemperaturen att göra. Men att lodet är mörkt betyder att det har oxiderat, vilket ger att det är omöjligt att få bra lödningar med.
Tråden jag refererade till är den som lindningen är gjord med. Vad du använder till att koppla med spelar nog ingen större roll. Om du vill så skicka mog din adress så kan jag skicke lite lod till dig.

Postat: ons 14 mar 2007, 13:15
av BBQV
Jag skulle hellre skarva sladdarna som redan sitter där, just in case... Lite krympslang över skarven så funkar det lika bra som nya sladdar!

Postat: ons 14 mar 2007, 13:42
av macahan
ferm skrev:Köp nytt lod. Blyat lod innehåller 36 - 40% bly så böjbarheten har inget med smälttemperaturen att göra. Men att lodet är mörkt betyder att det har oxiderat, vilket ger att det är omöjligt att få bra lödningar med.
Tråden jag refererade till är den som lindningen är gjord med. Vad du använder till att koppla med spelar nog ingen större roll. Om du vill så skicka mog din adress så kan jag skicke lite lod till dig.
ah.. nu fattar jag, nä det är lugnt jag har andra nyare lod hemma.
ska dubbelkolla vad jag använder INNAN jag löder om..
jag borde ju egentligen bara kunna klippa sladdarna ovanför lödningen och löda på ovanpå?

Postat: ons 14 mar 2007, 13:45
av macahan
men en lödstation borde man ju införskaffa innan man gör det här känner jag..

Postat: ons 14 mar 2007, 14:21
av ferm
Åtmindstånde en kolv med kontrollerad temperatur

Postat: ons 14 mar 2007, 15:28
av Danne
jag borde ju egentligen bara kunna klippa sladdarna ovanför lödningen och löda på ovanpå?
Mycket bra ide´. Så skulle jag gjort med lite krympslang utanpå skarven. Om du då värmer snabbt så är risken mindre att lindningstråden blir farligt upphettad iom att värmen får lite längre väg att nå dit.