Brum då man släpper strängarna

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Brum då man släpper strängarna

Inlägg av busse »

Hur minskar eller får man bort det? Har skaffat mig en brumfri pickup till min 51 P-bas och det funkar bra, själva pickupen tar inte upp nåt brum har testat mot min "uplight" lampa som jag brukar ha till brum test. Dock så brummar det då jag inte håller handen på strängarna eller kontrollplatta eller nåt annat som är jordat. Hur kommer man till rätta med detta? Detta fenomen med brum då man inte håller hande på strängarna hade jag inte med singelcoil pickupen men själva pickupen tog upp brum istället. Stallet är jordat så det är som det skall, vad beror detta på och hur åtgärdas det?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Brum då man släpper strängarna

Inlägg av Matte »

Är stärkarn kopplad till ett jordat uttag?
Om inte så gör det!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nej, vägguttaget är inte jordat men samma kabel stäkare väggutag har andvänts då jag testat, stärkaren står permanent på samma ställe i vardagsrummet och flyttas inte. Det konstiga är att det brummar mer med "humbucker pickupen" än med singelcoil pickupen som suttit på den då man släpper strängarna. Men det brummar inget då man håller på strängarna om man utsätter basen för störningar, det gör det däremot med singelcoil pickupen som sutiit på den. Det är en passiv Curtis Novak pickupsom är konstruerad som en split P-bas pickup fast i singelcoil format som jag har. Det är ju helt klart att detta har med jordning att göra men hur hänger detta ihop?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

busse skrev:Nej, vägguttaget är inte jordat
Där har du orsaken. Varför Humbucern brummar mer kan jag inte svara på. Det finns säkert någon bra förklaring till det från någon som är elektronikkunnig. Du blir iaf inte av med brummet så länge du är ansluten till ett ojordat uttag.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Du kan också kolla över hur bra basen är jordat.. Kanske får förbättra jorden i basen

Men det kan BBQ mer om än jag
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ofta slarvas det med skärmningen, t.o.m. i dyra basar. Enkelt uttryckt ska elektroniken vara innesluten i en "låda" av metall (oftast folie eller skärmfärg). Denna "låda" ska vara ansluten till jord. Om skärmningen är dålig (bara en folie på baksidan av p-skyddet) så brukar det brumma i vissa lägen.

Det lättaste sättet att bli av med det är att limma fast aluminium- eller kopparfolie i elektronikutrymmet och under mikarna och skapa en gemensam jordpunkt. All jord i basen löds fast på samma punkt, då kan det inte glappa eller skapas jordloopar eller nå't annt tjafs som orsakar brum.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Basen är tyst så längen jag håller handen på strängarna även om den utsätts för störningar. Allt annat är samma stärkare, kabel och kopplingen i basen så de sakerna kan man ju utesluta. Får testa med skärmning, men just nu är jag på semester i Stockholm, får testa då jag kommer hem. Nån som har fler förslag att komma med?
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

BarbequeVillage skrev:Ofta slarvas det med skärmningen, t.o.m. i dyra basar. Enkelt uttryckt ska elektroniken vara innesluten i en "låda" av metall (oftast folie eller skärmfärg). Denna "låda" ska vara ansluten till jord. Om skärmningen är dålig (bara en folie på baksidan av p-skyddet) så brukar det brumma i vissa lägen.

Det lättaste sättet att bli av med det är att limma fast aluminium- eller kopparfolie i elektronikutrymmet och under mikarna och skapa en gemensam jordpunkt. All jord i basen löds fast på samma punkt, då kan det inte glappa eller skapas jordloopar eller nå't annt tjafs som orsakar brum.
Jag har köpt en rulle sån här aluminiumtejp för att skärma med, borde väl funka? Behöver jag löda i skarvarna melllen olika tejpbitar förresten?

Bild

http://www.kjell.com/?item=40095&path=
Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nej
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Ravens skrev:
BarbequeVillage skrev:Ofta slarvas det med skärmningen, t.o.m. i dyra basar. Enkelt uttryckt ska elektroniken vara innesluten i en "låda" av metall (oftast folie eller skärmfärg). Denna "låda" ska vara ansluten till jord. Om skärmningen är dålig (bara en folie på baksidan av p-skyddet) så brukar det brumma i vissa lägen.

Det lättaste sättet att bli av med det är att limma fast aluminium- eller kopparfolie i elektronikutrymmet och under mikarna och skapa en gemensam jordpunkt. All jord i basen löds fast på samma punkt, då kan det inte glappa eller skapas jordloopar eller nå't annt tjafs som orsakar brum.
Jag har köpt en rulle sån här aluminiumtejp för att skärma med, borde väl funka? Behöver jag löda i skarvarna melllen olika tejpbitar förresten?

Bild

http://www.kjell.com/?item=40095&path=
Dessutom är det i stort sett omöjligt att löda på aluminium utan specialmaterial
För många basar är inte nog
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Har prövat att skärma med alutape i kontrollutrymmet och en tunn mässingplåt under pickupen som jordats. Lite tystare blev det, bytte även volympot om det skulle vara den som spökar med basen tar upp störningar då man inte håller handen på den. Jag har ju andvänt mig av en "uplight" lampa för att skapa störningar och det är dessa störningar som jag hör om jag inte har handen på strängarna. Går det att göra nåt mer för att minska brummet så mycket som möjligt?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nu har jag haft bättre med tid och laborera med basen men problemet kvarstår. Allt är kolla och det är skärmat så mycket som möjligt, alla jordningar går ihop på baksidan av volympoten. Brummet som verkar ganska högfrekvent då man inte håller i strängarna försvinner om man drar av tonkontrollen, kan pickupens "resonant peak" påverka brummet? Vad menas med "resonant peak", min nuvarande pickup är mer lik en "standard" men min tidigare pickup var en "hetare" pickup. Kan detta spela roll?
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Senkommen fråga, men försvinner brummet även om du lägger handen på någon jordad del av förstärkaren (utan att hålla i basen)?

Jag tror hursomhelst inte att det har med skärmning av basen att göra, snarare med kabeln. Den nya pickupen har antagligen högre impedans än den gamla - särskilt vid högre frekvenser, då kommer störningar som tas upp av kabeln att dämpas mindre. Jordning av förstärkaren hjälper inte nödvändigtvis.
Skriv svar