Va sägs om EMG?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Va sägs om EMG?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hittade härförleden en EMG mick på stewart macdonald, en humbucker har ja för mej, för 75$(Typ 500riksdaler va?). Kanske skulle man köpa en sånn och plantera i kommande bygget(Som för övrigt bör börja om inte så lång tid!). Problemet är ju bara att jag inte har nån aning om hur EMG låter, jag har hört les claypool, men det måste ju va nån helsjuk special mentalstörd problematskum megaväck värstingmick, så den räknar jag inte. Men hur kan det låtas? En passiv EMG Humbucker, Inte kan det väl låta så diskantigt tunt som Les's mickar? Vill gärna ha ett varmt småknorrigt jazzmickaktigt ljud utan att det är en jazzmick! Men är det nån som har lite EMG på en bas och är villig att beskriva hur det kan låta? Eller ännu bättre om nån har ett litet soloklipp med emg mickar, eller rent av kan spela in! Det är förresten till en 6stränging jag köper micken!
All hjälp godtages med stor tacksamhet!
Förresten, snokade fram länk till micken! http://www.stewmac.com/shop/Electronics ... ckups.html
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

EMG är känt som raka motsatsen till vintage. Ett väldigt brett frekvesspektrum, ofta med en dip i mellanregistret, tysta och tydliga på det där hi-tech sättet. Jag har alltid haft svårt för EMG men på senare år har den värsta motviljan släppt. Det går att få dem att låta bra! Geddy har en P-bas med EMG-mik som han köpt av mig, kolla med honom om du vill ha en ljudbeskrivning!

Den du kikat på är deras passiva serie Hz. De låter lite mera "normalt", d.v.s. som andra passiva mikar, men fortfarande med EMGs typiskt vassa diskant. De är nog inte riktigt vad du är ute efter om jag tolkat din beskrivning rätt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har EMG på två basar, har haft det på nån annan också. Nu är jag osäker på hur Claypool har micken på sin men jag gissar på att den sitter snorigt nära stallet och det är en stor anledning till att den låter som den gör.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Inlägg av Persa »

Jag satte i en EMG 40HZ i min Aria Pro II TSB-550 för ett tag sedan. Låter riktigt bra, ingen vass diskant att tala om tycker jag, basen är iofs medium scale.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag är ju en typisk Jazzbas-människa, trots 2 P-basar i min ägo.
Tycker ju att BBQ-basen med EMG mic blir lite mer mitt ljud på ngt sätt.
Kanske just eftersom den ger lite mer diskant.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hur lämpar sej do till slap då? Om man tänker EMG Rent generellt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

för femhundra spänn får du köpa min RIKTIGA emg-mick, inget passivt skit här inte! EMG 40DC med tillhörande kartong och allt som ska följas med.

Säljes för att jag ska gå över till passiva fyrsträngare :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men GUGG Också!!! Att saker man inte vet nåt om tvunget ska vara så frestande.... Drats! ....Men kan väl ställa lite frågor om eländet så man vet nåt iallafall... Är det omöjligt svårt för en riktig teknik novis att koppla ihop skiten? Suger den batteri som en ... ja som en..... ..... Drar den mycket batteri? Har du den officiellt till salu så att den antagligen är såld till nästa månad? Kan inte garantera att jag köper den alls :roll: men som jag sa till Markbass om den där micken han inte hade kvar så beror köp på om det blir nåt nytt bygge! men 500kr för kvalitetsmick med kartong och allt låter frestande...!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

the_great_alfonzo skrev:Men GUGG Också!!! Att saker man inte vet nåt om tvunget ska vara så frestande.... Drats! ....Men kan väl ställa lite frågor om eländet så man vet nåt iallafall... Är det omöjligt svårt för en riktig teknik novis att koppla ihop skiten? Suger den batteri som en ... ja som en..... ..... Drar den mycket batteri? Har du den officiellt till salu så att den antagligen är såld till nästa månad? Kan inte garantera att jag köper den alls :roll: men som jag sa till Markbass om den där micken han inte hade kvar så beror köp på om det blir nåt nytt bygge! men 500kr för kvalitetsmick med kartong och allt låter frestande...!
Jag vågar iaf inte peta i elektroniken, men jag är som Mikke; tummen mitt i handen... på ovansidan av handen dessutom. Går inte sådär jättebra. Om jag inte missminner mig så följer volym och tonkontroll + jack och batterihållare med, så det enda som egentligen krävs är ju.... Ptja, att montera skiten :lol:

Jag har den inte till "salu" än... Jag köpte den för att byta mickar i min femsträngade Dean-bas, men det blev aldrig av och nu ska jag sälja basen så jag vill veta om köparen vill ha micken också, eller om jag ska sälja den separat.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

FreCKo skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men GUGG Också!!! Att saker man inte vet nåt om tvunget ska vara så frestande.... Drats! ....Men kan väl ställa lite frågor om eländet så man vet nåt iallafall... Är det omöjligt svårt för en riktig teknik novis att koppla ihop skiten? Suger den batteri som en ... ja som en..... ..... Drar den mycket batteri? Har du den officiellt till salu så att den antagligen är såld till nästa månad? Kan inte garantera att jag köper den alls :roll: men som jag sa till Markbass om den där micken han inte hade kvar så beror köp på om det blir nåt nytt bygge! men 500kr för kvalitetsmick med kartong och allt låter frestande...!
Jag vågar iaf inte peta i elektroniken, men jag är som Mikke; tummen mitt i handen... på ovansidan av handen dessutom. Går inte sådär jättebra. Om jag inte missminner mig så följer volym och tonkontroll + jack och batterihållare med, så det enda som egentligen krävs är ju.... Ptja, att montera skiten :lol:

Jag har den inte till "salu" än... Jag köpte den för att byta mickar i min femsträngade Dean-bas, men det blev aldrig av och nu ska jag sälja basen så jag vill veta om köparen vill ha micken också, eller om jag ska sälja den separat.
OK, ska bara se till att testa lite emg mickar, och lära mej en del om hur det funkar med ihopkopplandet av aktiva mickar, det lär jag ju inte klara utan hjälp asså, fast min musiklära kanske kan hjälpa mej iuförsej, han hjälpte min brorsa me dimarziomickar i hans gitarr...! På tal om min bror så har han en skuld på 350 spänn till mej, och jag är 300spänn ifrån 500 kr :wink: Eller egentligen 300 spänn ifrån 900kr, men så minus strängar för 400 :roll:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

FreCKo skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men GUGG Också!!! Att saker man inte vet nåt om tvunget ska vara så frestande.... Drats! ....Men kan väl ställa lite frågor om eländet så man vet nåt iallafall... Är det omöjligt svårt för en riktig teknik novis att koppla ihop skiten? Suger den batteri som en ... ja som en..... ..... Drar den mycket batteri? Har du den officiellt till salu så att den antagligen är såld till nästa månad? Kan inte garantera att jag köper den alls :roll: men som jag sa till Markbass om den där micken han inte hade kvar så beror köp på om det blir nåt nytt bygge! men 500kr för kvalitetsmick med kartong och allt låter frestande...!
Jag vågar iaf inte peta i elektroniken, men jag är som Mikke; tummen mitt i handen... på ovansidan av handen dessutom. Går inte sådär jättebra. Om jag inte missminner mig så följer volym och tonkontroll + jack och batterihållare med, så det enda som egentligen krävs är ju.... Ptja, att montera skiten :lol:

Jag har den inte till "salu" än... Jag köpte den för att byta mickar i min femsträngade Dean-bas, men det blev aldrig av och nu ska jag sälja basen så jag vill veta om köparen vill ha micken också, eller om jag ska sälja den separat.
OK, ska bara se till att testa lite emg mickar, och lära mej en del om hur det funkar med ihopkopplandet av aktiva mickar, det lär jag ju inte klara utan hjälp asså, fast min musiklära kanske kan hjälpa mej iuförsej, han hjälpte min brorsa me dimarziomickar i hans gitarr...! På tal om min bror så har han en skuld på 350 spänn till mej, och jag är 300spänn ifrån 500 kr :wink: Eller egentligen 300 spänn ifrån 900kr, men så minus strängar för 400 :roll:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

HAh jag har nu en EMG mick... EMG 40DC, köpt av Frecko för några veckor sen, monterad först i måndags, låter riktigt jäkla bra, och ser sjukt bra ut också! Däremot kan man väl inte precis säga att monteringen är snyggt gjort... man kan ha mycket kul med plasttejp :roll:

Förresten åste jag bara säga hur förvånad jag är över hur smidigt köpet gick.. Lämnades in på en söndag, fick den dagen efter tror jag, eller om det var nästnästa dag.. Hursomhelst gick det jäkligt smidigt och bra!
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Är det fel med EMG!

Inlägg av Dr_Blues »

Faaan kanske jag har gjort bort mig! Jag köpte nya EMG mickar för 2000 spänn för att få min gamla fender att vakna i lite mer! :)

Kanske blev det fel med EMG aktiva mickar! :cry:

Man gör sina misstag, fast jag har inte hunnit att testa basen fullt ut ännu!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Är det fel med EMG!

Inlägg av FreCKo »

Kul att du gillar micken alfonzo! Posten kan ibland vara riktigt smidiga faktiskt, jävligt skoj att den till sist kom till användning också! Köpte den av Klinta här på forumet också, ännu roligare att det hölls "inom familjen".
Dr_Blues skrev:Faaan kanske jag har gjort bort mig! Jag köpte nya EMG mickar för 2000 spänn för att få min gamla fender att vakna i lite mer! :)

Kanske blev det fel med EMG aktiva mickar! :cry:

Man gör sina misstag, fast jag har inte hunnit att testa basen fullt ut ännu!
Varför skulle det varit fel? Iofs, är man inte ute efter den karaktären som aktiva mickar kan ge så blir det ju lite fel...
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Re: Är det fel med EMG!

Inlägg av Dr_Blues »

-------------------------------------------------------------------

Varför skulle det varit fel? Iofs, är man inte ute efter den karaktären som aktiva mickar kan ge så blir det ju lite fel...[/quote]

--------------------------------------------------------------------

(Jag vet inte ens hur ni gör för att fixa texten sådär snyggt när ni bygger vidare på ett ämne... Den vita rutan... (hmm det kanske blev lite obegripligt) :?


Ja det är så sant så sant... Men jag har nu testat basen och vet inte riktigt vad jag ska säga om soundet! Det är helt klart ett annat ljud men om jag är nöjd de vete fan... (de gamla mickarna är original Fender P-bas -71)

Kanske måste jag försöka finna "mitt ljud" i passiva mickar, jag är ju van hur de funkar och reagerar på anslaget!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Är det fel med EMG!

Inlägg av FreCKo »

Dr_Blues skrev:-------------------------------------------------------------------

Varför skulle det varit fel? Iofs, är man inte ute efter den karaktären som aktiva mickar kan ge så blir det ju lite fel...
--------------------------------------------------------------------

(Jag vet inte ens hur ni gör för att fixa texten sådär snyggt när ni bygger vidare på ett ämne... Den vita rutan... (hmm det kanske blev lite obegripligt) :?


Ja det är så sant så sant... Men jag har nu testat basen och vet inte riktigt vad jag ska säga om soundet! Det är helt klart ett annat ljud men om jag är nöjd de vete fan... (de gamla mickarna är original Fender P-bas -71)

Kanske måste jag försöka finna "mitt ljud" i passiva mickar, jag är ju van hur de funkar och reagerar på anslaget![/quote]

Högst upp till höger i posten du vill "quota" (klistra in i ditt inlägg) finns det en knapp det står "Quote" på... Tryck på den och du kommer till svara på ämne-delen med posten inklippt i svaret.
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Re: Är det fel med EMG!

Inlägg av Dr_Blues »

FreCKo skrev:
Dr_Blues skrev:-------------------------------------------------------------------

Varför skulle det varit fel? Iofs, är man inte ute efter den karaktären som aktiva mickar kan ge så blir det ju lite fel...
--------------------------------------------------------------------

(Jag vet inte ens hur ni gör för att fixa texten sådär snyggt när ni bygger vidare på ett ämne... Den vita rutan... (hmm det kanske blev lite obegripligt) :?


Ja det är så sant så sant... Men jag har nu testat basen och vet inte riktigt vad jag ska säga om soundet! Det är helt klart ett annat ljud men om jag är nöjd de vete fan... (de gamla mickarna är original Fender P-bas -71)

Kanske måste jag försöka finna "mitt ljud" i passiva mickar, jag är ju van hur de funkar och reagerar på anslaget!
Högst upp till höger i posten du vill "quota" (klistra in i ditt inlägg) finns det en knapp det står "Quote" på... Tryck på den och du kommer till svara på ämne-delen med posten inklippt i svaret.[/quote]


Perfekt nu kan jag det också... Tack för hjälpen!!! :D
Skriv svar