Deluxe-problem...

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Deluxe-problem...

Inlägg av TDHP »

Jag har satt på DiMarzio P-mickar på min MIM Deluxe-bas och dom funkar utmärkt så länge jag inte använder original j-micken i stalläget. Vrider jag upp den också så tappar p-micken kraft. J-micken funkar som den ska när man kör den ensam. Jag testade att fasvända kablarna till p-mickarna och det blev bättre men inte 100. Vad beror det på? Ingen av dem är ju heller aktiv.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det låter ju nästan som ett klassiskt j-bas problem.
När man drar på fullt så tappar j-basen kraft och blir väldigt bright.. vilket iofs kan vara tufft. Men drar man av lite på stallmicken så försvinner bekymret.. förutom att det istället börjar brusa..

men vetetusan vad ditt problem beror på. spontant tänkte jag såklart fasfel.
anyway, får du också en tydlig skillnad om du bara rullar av stallmicken ca 10% ??
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Säger detsamma. Klassiskt fenomen. Kan det vara att mickarna inte matchar varann bra? Min Hot Rodded Series Precision är likadan och den är ändå original med P/J mickar. Som sagt, jazzbasar brukar kunna vara likadana. Kan ju även vara så att det har med mickpositionerna att göra så att mickarna interagerar med någon form av fasutsläckning av vissa frekvenser.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag är lite inne på att byta ut j-micken också till en DiMarzio för att få samma höga output i den, men det är ju inte säkert att det löser problemet med effektbortfallet på p-micken. Sen är det ju lite marigt att få tag på EN j-mick också! :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar