Konvertera 110-240v

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Gäst

Konvertera 110-240v

Inlägg av Gäst »

Hur svårt är det att konvertera en 110v-förstärkare till vårat 240v-system?

Utifall man skulle köpa en förstärkare i staterna och inte vill släpa med sig en extern transformator (eller vad det heter) på spelningar.
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Det beror lite på vad det är för förstärkare... hade du tänkt dig någon speciell?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Konvertera 110-240v

Inlägg av ferm »

GrafZeppelin skrev:Hur svårt är det att konvertera en 110v-förstärkare till vårat 240v-system?

Utifall man skulle köpa en förstärkare i staterna och inte vill släpa med sig en extern transformator (eller vad det heter) på spelningar.
Det beror på. En del går att koppla om från 110 till 220 volts ingång. I annat fall får man byta nättransformatorn
För många basar är inte nog
Gäst

Inlägg av Gäst »

Egentligen tänkte jag rent allmänt, men t.ex såg jag en 110v Mesa Walkabout på http://www.secondhandmusic.se
Känns som man missar lite poängen med att köpa en lättviktstopp om man ska ha med sig en step-down transformator.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GrafZeppelin skrev:Egentligen tänkte jag rent allmänt, men t.ex såg jag en 110v Mesa Walkabout på http://www.secondhandmusic.se
Känns som man missar lite poängen med att köpa en lättviktstopp om man ska ha med sig en step-down transformator.
Absolut dom väger multum. Tänkte plocka med mig en sådan från förra jobbet som låg och skräpade, men insåg hur hopplöst det skulle bli.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

GrafZeppelin skrev:Egentligen tänkte jag rent allmänt, men t.ex såg jag en 110v Mesa Walkabout på http://www.secondhandmusic.se
Känns som man missar lite poängen med att köpa en lättviktstopp om man ska ha med sig en step-down transformator.
Ok, försök hitta en som har en 110/230V-omkopplare :-) Hur Walkabout är gjord vet jag inte riktigt, och hittar inget på nätet.

En del förstärkare går att koppla om internt (och då är det inte svårt), kan vara lönt att fråga tillverkarna eller någon lokal tekniker. Annars går det i princip att byta nättransformator förutsatt att man hittar en som passar (både elektriskt och med avseende på mått). Tyvärr vet man väl inte riktigt det förrän man har öppnat förstärkaren... frågan är om det är lönt och värt att ta risken. Switchande nätaggregat (vilket är vad förstärkaren har om den inte har en stor nättransformator) går knappast att byta ut, men ibland går de att koppla om. En yttre transformator vill man inte släpa på, nej.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Albert Rosenfield skrev:
GrafZeppelin skrev:Egentligen tänkte jag rent allmänt, men t.ex såg jag en 110v Mesa Walkabout på http://www.secondhandmusic.se
Känns som man missar lite poängen med att köpa en lättviktstopp om man ska ha med sig en step-down transformator.
Ok, försök hitta en som har en 110/230V-omkopplare :-) Hur Walkabout är gjord vet jag inte riktigt, och hittar inget på nätet.

En del förstärkare går att koppla om internt (och då är det inte svårt), kan vara lönt att fråga tillverkarna eller någon lokal tekniker. Annars går det i princip att byta nättransformator förutsatt att man hittar en som passar (både elektriskt och med avseende på mått). Tyvärr vet man väl inte riktigt det förrän man har öppnat förstärkaren... frågan är om det är lönt och värt att ta risken. Switchande nätaggregat (vilket är vad förstärkaren har om den inte har en stor nättransformator) går knappast att byta ut, men ibland går de att koppla om. En yttre transformator vill man inte släpa på, nej.
Å byta nättrafo ÄR hur jävla dyrt dom helst, om du inte hittar ett beggat som funkar och håller...
Hälsar,
/Jaduvetvem
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaja, då krympte marknaden lite. På gott och ont.
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Å byta nättrafo ÄR hur jävla dyrt dom helst, om du inte hittar ett beggat som funkar och håller...
Hälsar,
/Jaduvetvem
Nja... en transformator borde kosta någon tusenlapp, och har man tumme med någon som förstår sig på det blir det inte så dyrt. Jag har en kompis som gick till typ Estrad i Stockholm (eller någon liknande firma, jag minns inte) och fick bytt transformator i en gitarrförstärkare (rör). Det var inte otroligt dyrt. Men, som sagt, inte säkert att det går.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Albert Rosenfield skrev:Nja... en transformator borde kosta någon tusenlapp, och har man tumme med någon som förstår sig på det blir det inte så dyrt. Jag har en kompis som gick till typ Estrad i Stockholm (eller någon liknande firma, jag minns inte) och fick bytt transformator i en gitarrförstärkare (rör). Det var inte otroligt dyrt. Men, som sagt, inte säkert att det går.
Om det går så är det ju så att man vill ha en bra transa.
Å det kostar mer åt 2-3000kr hållet sist jag kollade, +:a på arbete på det...
Men visst, hittar du en stärkare som är snorbillig å snorbra i staterna så köp.
Själv har jag ju min DeanMarkely K-15.
Snorbra!!!
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Transformatorn till mesan på secondhand väger som faaan!
Hela grejen med walkabout försvann.
Skriv svar