Montera pickup under plektrumskydd

Prata om mickar och elektronik
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Montera pickup under plektrumskydd

Inlägg av busse »

Detta är bara en idé jag fått, det är nämligen så att jag skulle motera en dummycoil under plektrumskyddet på min 51 reissue P-bas för att kunna koppla in den för att slippa brum från singelcoil pickupen. Detta funkade inte alls så nu har jag en burmfri Curtis Novak pickup som funkar kanon, men jag har också ett "hål" under plektrumskyddet där dummycoilen moterades. Jag tänkte så här att man skulle kunna montera tex en twinblade strata pickup under plektrumskyddet som man sen skulle seriekoppla med en pull-push pot tillsammans med "orginal pickupen" för fetare ljud, vad tror ni om detta, skulle det funka och hur tror ni ljudet skulle bli?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det bör funka, men du kommer att få väldigt låg signal eftersom den hamnar så långt från strängarna. På min bandlösa J har jag kopplat mickarna i serie och har halsmicken riktigt lågt, vilket tillsammans ger en mycket trevlig ton. Man har stallmickens knorr, men lite mer botten från halsmicken. Inte alls så "kluckigt" som om man har båda mickarna normalhögt, utan bara ett uns från halsmicken. Så prova du.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nåt tips på vad för pickup som skulle kunna funka till en montering under plektrumskyddet?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

busse skrev:Nåt tips på vad för pickup som skulle kunna funka till en montering under plektrumskyddet?
En riktigt fet en skulle jag tro. Fast det beror på om du tänker använda den ensam eller som komplement till nåt annat.

Tillägg: Ska du köra den seriellt med en annan mick så är det nog vettig med en mick som har ganska låg resistans, så att induktansen totalt inte blir för hög. Två feta mickar i serie funkar i regel inte nåt vidare. Det blir bara grötigt och för basigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar