Sida 1 av 1

J-basmickar?

Postat: mån 15 okt 2007, 10:18
av Punkster
Köpte en begagnad Feder Jazz 60´s classic för ett tag sen. Gillar den verkligen skarpt, men jämfört med den Yamaha BB414 jag hade förut så låter den ganska lite. Ljudet i sig är det inget fel på, det är bara det att jag tycker att basen är väldigt volymsvag.
Funderar på om det skulle vara värt att skaffa nya mickar, och undrar då såklart om någon kan tipsa mig om några. Passiva och volymstarka, om det nu finns sådana?
Funderar också på om jag istället skulle lina stärken till PA:t istället, men det känns som en ganska simpel lösning.

Någon som har något förslag? Skriv!

Postat: mån 15 okt 2007, 10:25
av macahan
vad gäller mickarna har jag personligen aldrig bytt en mick..
jag skulle rent generellt säga att om du gillar ljudet - höj volymen på förstärkaren..
Därmot när det gäller linea bas i PA.. Det har jag däremot gjort och det krävs ett rejält PA för att orka med att köra både bas och sång på hög volym.. men ni kanske har ett rejält PA?

Det är självklart ett bra komplement.. men det kommer ju att låta lineat..

Postat: mån 15 okt 2007, 10:39
av Liten
Vad har du för hals på den? Lönn? Rosewood?
Om du vill ha ett klassiskt sound med inte lägga massa tusenlappar så skulle jag kolla in DiMarzios mickar..
Beroende på vilken bräda du har i basen så finns 2 modeller.
Ultrajazz och Model "J".. Båda är split-coils och är helt hum-fria.. Vet att Criss sålde ett sett Ultrajazzer för 800 för lite sedan.. SUPER DEAL!
Båda mickarna har ganska bra output.. inte SUPERHETA men helt ok.
Du kan ju också fundera på en Preamp.. Aguilars OBP-1'a är grym enligt utsagor..

EDIT: Plingade just 1000:e inlägget för min egen del! :D

Postat: mån 15 okt 2007, 12:00
av Punkster
Har en Ampegcombo på 100 w som för tillfället står på 8 av 10 vad gäller volym. Känns inte helt rätt att dra på mer då =) Halsen på basen är av lönn med rosewoodbräda.
En preamp skulle ju också kunna vara något... Hmm... =)

Postat: mån 15 okt 2007, 12:12
av Sustain
Hur är det med höjden på mickarna?
Det kan göra mycket på utsignalen om man kan ha mickarna närmare strängarna.

Det var jag som köpte Criss' UltraJazz-mickar. Jag har satt dem i min Vester Tradition Jazzbas. Jag har bara provat lite lätt hemma än, men det verkar mycket lovande.
I min gamla Hagström Super Swede har jag lika gamla DiMarzio J. Så fort jag får tillfälle ska jag jämföra dem med varandra. Jag vet redan att "J" är betydligt kraftigare, men även murrigare, än vanliga JB-mickar.
UJ-mickarna ska tydligen ha mera diskant.

Postat: mån 15 okt 2007, 12:24
av Svarte_Jack
Seymour Duncan har väl rätt mycket output har jag för mig.

Postat: mån 15 okt 2007, 13:46
av Liten
Sustain skrev:UJ-mickarna ska tydligen ha mera diskant.
You ain't kiddin!

Utan tvekan de diskantigaste mickar jag testat.. brillians / HI-FI..
Precis det min bas saknade..

Till en RW bräda är dom inte så tokiga..
På en Lönn bräda är det på tok för diskantigt..

Grattis till ett bra köp!

Postat: mån 15 okt 2007, 15:55
av a-row
Har inte testat DiMarzios pickuperna liten snackar om, men kör själv hardcore/punk på min jazz med en seymour duncan quarterpounder som hals mick och jag är hel nöjd!
Funderar på att stoppa in en Lundgren hot i stall-läge för jag är lite rädd att en del knorr kommer att försvinna om jag kör en quarterpounder där med. Kan den kombinationen funka?

Postat: mån 15 okt 2007, 18:55
av calif de funk
Liten skrev:Vad har du för hals på den? Lönn? Rosewood?
Fender Jazz 60´s classic finns bara med rosewood greppbräda 8). It´s about 60´s you know :wink:

För övrigt, en riktigt bra bas. Mikarna är helt OK med e m m. Vill du ändå byta, finns det många som är bra som t.ex. Seymor Duncan Antiquity, Delano, Lundgrens m.m.

Postat: tis 16 okt 2007, 09:09
av dexter
Ni som påstår att det blir sådan skillnad beroende på greppbräda. Det måste ju betyda att två i övrigt sett identiska basar måste låta lika om man spelar lösa strängar, men så fort man tar toner på halsen så börjar man höra skillnad på greppbrädorna?

Postat: tis 16 okt 2007, 09:57
av Sustain
dexter skrev:Ni som påstår att det blir sådan skillnad beroende på greppbräda. Det måste ju betyda att två i övrigt sett identiska basar måste låta lika om man spelar lösa strängar, men så fort man tar toner på halsen så börjar man höra skillnad på greppbrädorna?
Nä, det tror jag inte. Greppbrädan är "med i leken" även med lösa strängar.
På många basar (Fender typ) sitter sadeln nerfräst i greppbrädan, så där är det inget snack. Samma sak med de som har Noll-band. På övriga ligger sadeln an mot änden på greppbrädan, så det blir direktkontakt även där.

Ibland får jag för mig, och jag vet fler som tror det, att materialet i halsen (hals och greppbräda) påverkar ljudet mer än materialet i kroppen. Nu snackar jag elgitarr i första hand, men det gäller säkert för basar också.
Jag märker även skillnad på olika gitarrer, varifrån det mesta ljudet kommer, akustiskt. En del låter mest från kroppen medan andra låter mest från halsen. Jag vet inte varför eller vilket som är att föredra, men skillnad är det.

Postat: tis 16 okt 2007, 19:17
av patrik
Punkster skrev:Har en Ampegcombo på 100 w som för tillfället står på 8 av 10 vad gäller volym. Känns inte helt rätt att dra på mer då =) Halsen på basen är av lönn med rosewoodbräda.
En preamp skulle ju också kunna vara något... Hmm... =)
Har en DiMarzio J på min Precision tillsammans med en aktiv EQ/preamp. Blir rätt bra tryck utan att gå för långt ifrån en originalmick.

Postat: tis 16 okt 2007, 20:53
av dexter
Sustain skrev:På många basar (Fender typ) sitter sadeln nerfräst i greppbrädan, så där är det inget snack. Samma sak med de som har Noll-band. På övriga ligger sadeln an mot änden på greppbrädan, så det blir direktkontakt även där.
Det har du rätt i, och jag betvivlar inte att det blir någon skillnad. Men jag har svårt att förstå hur det kan bli någon hörbar skillnad överhuvudtaget.

Postat: tis 16 okt 2007, 22:16
av jbass
Mycket tycke och smak förstås. Jag tycker originalmickarna låter(lät) jäkligt bra. Provade UJ's i den 60's jazz jag hade. De svarade inte mot mina ljudideal så de åkte ur efter ett tag - föredrog faktiskt ljudet i originalmickarna framför dem.

Postat: ons 17 okt 2007, 21:34
av Sustain
Jag har just suttit och jämfört ljudet mellan Hagström Super Swede med DiMarzio J och Vester Jazzbas med DiMarzio UJ.

I Swede'n har jag omkopplare så att jag kan växla mellan serie-(standard) och parallellkopplade spolar i resp. mick.
I Vester'n är spolarna seriekopplade.

Jag spelar med en rörtopp utan krusiduller in i en sluten Hagström 2x15-låda med JBL D130F. Den har högre potens i toppen än i bottan kan man säga, bättre till gitarr än till bas men avslöjar skillnader i diskanten mycket bra.

Med båda seriekopplade så skiljer det ganska mycket, både i ljud och utsignal. J-mickarna är bra mycket dovare och kraftigare, precis som väntat. Det blir mer lika om jag parallellkopplar dem, med då svänger det lite åt andra hållet, så J-mickarna har mer topp och minde mellanregister som jag upplever det.
UJ-mickarna hamnar alltså någonstans mellan de två varianterna för J-mickarna. "Lagom" kanske? Vi får se hur det funkar i bandet.

Jag ser ingen mening i att prova UJ med parallellkoppling, möjligen seriekoppling av båda mickarna för extra punch.
Det provade jag med de tidigare mickarna, som jag inte vet vad det är, och då blev det rätt så lika som Hagström i normalläge.