Skillnad på stall och halsmik?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Skillnad på stall och halsmik?

Inlägg av dexter »

Jag har två jazzbas-mikar från en gammal squier-bas som faktiskt låter riktigt bra och jag tänkte använda dom i mitt nuvarande projekt. En fundering som dök upp när jag plockade fram dom igår var om det är någon skillnad på hals och stall-miken? Jag har nämligen ingen aning vilken som satt var. Visst kan man mäta upp mikarna med en multimeter och se om det är någon skillnad på dom?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hur gammal var squiren?
Oavsätt output så är generellt stallmicken några millimeter längre än halsmicken på äldre instrument
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kolla längden på kablarna som sitter i mickarna, halsmicken kan ha lite längre kablar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag la inte märke till om någon av mikarna hade längre kablar men jag ska kolla det när jag kommer hem ikväll.

Har jag rätt i mitt antagande att om man mäter upp motståndet i mikarna och får samma värde så ska det väl inte kunna vara någon skillnad på dom?
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Oftast så är det högre impedans i stallmiken har jag för mig.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

dexter skrev:Jag la inte märke till om någon av mikarna hade längre kablar men jag ska kolla det när jag kommer hem ikväll.

Har jag rätt i mitt antagande att om man mäter upp motståndet i mikarna och får samma värde så ska det väl inte kunna vara någon skillnad på dom?
Ja, om de är lika för övrigt.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det är ganska enkelt att avgöra då halsmicken brukar vara smalare i bredd än stallmicken. I alla fall kåpan. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

groovyjr skrev:Det är ganska enkelt att avgöra då halsmicken brukar vara smalare i bredd än stallmicken. I alla fall kåpan. :wink:
Det har jag inte reflekterat över alls. Måste mäta dom när jag kommer hem sen.
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

dexter skrev:
groovyjr skrev:Det är ganska enkelt att avgöra då halsmicken brukar vara smalare i bredd än stallmicken. I alla fall kåpan. :wink:
Det har jag inte reflekterat över alls. Måste mäta dom när jag kommer hem sen.
Det är förstås inte så på alla kopior, men "riktiga" Jazzbas-mickar har olika mått, både på längden och mellan fästskruvarna. En halsmick går alltså inte alls att montera i stall-position och vice versa, om fräsningen är slimmad.
Det finns kopior som har en större urfräsning för halsmicken, så där går det ju att sätta "vad som helst", om p-skyddet är anpassat.
Jag har ingen aning om hur det är på Squier. Jag antar att det kan variera mellan olika modeller/årgångar/tillverkningsland? (Squier går ju inte att betrakta som ett enskilt fabrikat, ännu mindre än Fender.)
/Sixten
Skriv svar