Pickup till kontra

Prata om mickar och elektronik
John
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 10:40

Pickup till kontra

Inlägg av John »

Hej alla sköna basister.

Det här är mitt första inlägg på forumet.

Jag har nyligen köpt en kontrabas, och har redan börjat kolla runt efter en pickup. Jag blir glad om jag kan få ta del av era erfarenheter av sådana. Vilka sorter finns, osv ?

-John
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hej och välkommen!
Finns ju mycket att välja på. Jag har en Shadow 950 som jag kört genom en Barcus Berry. Nu har jag beställt en K&K preamp, återkommer med utlåtande. Shadow är en rätt billig pickup, jag är nöjd med den. Jag har också en Schaller magnetpickup som kan vara bra vid höga volymer (inte så rundgångskänslig) dock inte samma runda kontraljud med den.

Vad spelar du för musik? Ett tips, presentera dig i presentationstråden ;)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Shadow 950 (som i princip är en kopia av Underwood) och Fishman BP-100 är rätt ok. Shadow kan vara krånglig att montera om inte stallet råkar se ut på rätt sätt, och då är det också svårt att få den att låta bra. Fishman passar oftast. Båda kan t.ex. beställas ganska billigt från Thomann i Tyskland.

En del gillar The Realist som monteras under stallets ena fot (jag gör det inte). De är lätta att montera men kanske svårare att få tag på.

Jag skulle satsa på någon av dessa tre. Olika pickuper låter olika på olika instrument. Det finns dyrare och kanske bättre alternativ, men det finns ingen garanti för att resultatet blir bättre. Jag har iofs. inte provat den enklare B-band-varianten (som väl inte är så hemskt dyr). Det kanske andra har.

Jag skulle vilja påstå att man inte behöver en preamp så länge man använder normala basförstärkare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Albert Rosenfield skrev:Shadow 950 (som i princip är en kopia av Underwood) och Fishman BP-100 är rätt ok. Shadow kan vara krånglig att montera om inte stallet råkar se ut på rätt sätt, och då är det också svårt att få den att låta bra. Fishman passar oftast. Båda kan t.ex. beställas ganska billigt från Thomann i Tyskland.

En del gillar The Realist som monteras under stallets ena fot (jag gör det inte). De är lätta att montera men kanske svårare att få tag på.

Jag skulle satsa på någon av dessa tre. Olika pickuper låter olika på olika instrument. Det finns dyrare och kanske bättre alternativ, men det finns ingen garanti för att resultatet blir bättre. Jag har iofs. inte provat den enklare B-band-varianten (som väl inte är så hemskt dyr). Det kanske andra har.

Jag skulle vilja påstå att man inte behöver en preamp så länge man använder normala basförstärkare.
Jag fick slipa upp avståndet under "vingarna" på stallet för att få Shadowen att passa så det kan krävas lite fixande. När det gäller preamp så är min erfarenhet att skillnaden med eller utan är som dag och natt. Utan preamp så försvinner all botten och "fingerrasslande" diskantljud framträder otroligt mycket! Och jag använder uteslutande normala basförstärkare. :lol: Men som sagt, det kan säkert skilja.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Svensson skrev: När det gäller preamp så är min erfarenhet att skillnaden med eller utan är som dag och natt. Utan preamp så försvinner all botten och "fingerrasslande" diskantljud framträder otroligt mycket! Och jag använder uteslutande normala basförstärkare. :lol: Men som sagt, det kan säkert skilja.
Ok, det kanske snarare är jag som använder onormala förstärkare :-)

Att slipa upp kanske låter sig göras, värre är det om avståndet är för stort. Då får man limma dit något material... jag är rätt ohändig vad gäller sådant så för mig är det svårt, andra klarar det nog bättre.
John
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 10:40

Inlägg av John »

Svensson skrev:Hej och välkommen!
Finns ju mycket att välja på. Jag har en Shadow 950 som jag kört genom en Barcus Berry. Nu har jag beställt en K&K preamp, återkommer med utlåtande. Shadow är en rätt billig pickup, jag är nöjd med den. Jag har också en Schaller magnetpickup som kan vara bra vid höga volymer (inte så rundgångskänslig) dock inte samma runda kontraljud med den.

Vad spelar du för musik? Ett tips, presentera dig i presentationstråden ;)
Presentation ligger uppe, tack för tipset! :D

Shadow 950 verkar ju lovande. Det är för det mesta den typen av pickup man ser hos de flesta. Jag vill ju främst spela jazz på min kontra, men det skadar ju inte att kunna ha lite mer tryck nån gång också. Har ju en gallien-krueger 112:a, som enligt många är bra för kontra.
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

John skrev:
Shadow 950 verkar ju lovande. Det är för det mesta den typen av pickup man ser hos de flesta. Jag vill ju främst spela jazz på min kontra, men det skadar ju inte att kunna ha lite mer tryck nån gång också. Har ju en gallien-krueger 112:a, som enligt många är bra för kontra.
GK-förstärkarna är, enligt min åsikt, fortfarande oöverträffade vad gäller kontrabas - åtminstone vad gäller comboförstärkare (vissa PA-högtalare etc. låter väl bättre, men man kan ofta inte släpa runt på en sådan tillsammans med en lös förstärkare). Du kanske skulle prova Realist-pickupen om du får tillfälle, många uppskattar dem och på vissa instrument låter de bra.

Sen kan det, om man spelar jazzmusik, ibland vara trevligt att spela utan förstärkare. Ofta fungerar det bättre än man tror, och man behöver inte alls ha hög stränghöjd eller spela abnormt hårt för att det skall höras.
Skriv svar