Hals eller stalläge?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
yngwie
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 02:15

Hals eller stalläge?

Inlägg av yngwie »

Tänkte slänga ihop en pickup till mitt Squier-jazz-bas-projekt. Har bara råd med en, blir för dyrt med alla neodymiummagneter annars. Ska jag sätta den i hals eller stalläge? Det lutar just nu mot stall, jag tänker att det blir mulligt nog med flats och fingerspel, men jag vet inte. Jag har ingen utpräglad spelstil så jag vet inte vad jag själv behöver. Alltså: flatwounds, fingerspel, neodymiummagneter, bandlös, alkropp, lönnhals. Var ska pickupen sitta?
Qui-lom-bo!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kolla priser i usa, då kan du nog få råd med två. =)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hals eller stalläge?

Inlägg av BBQV »

yngwie skrev:Alltså: flatwounds, fingerspel, neodymiummagneter, bandlös, alkropp, lönnhals. Var ska pickupen sitta?
13,6 cm framför stallet. Ära och berömmelse till den som vet var den siffran kommer ifrån...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Hals eller stalläge?

Inlägg av Makten »

yngwie skrev:Tänkte slänga ihop en pickup till mitt Squier-jazz-bas-projekt. Har bara råd med en, blir för dyrt med alla neodymiummagneter annars. Ska jag sätta den i hals eller stalläge? Det lutar just nu mot stall, jag tänker att det blir mulligt nog med flats och fingerspel, men jag vet inte. Jag har ingen utpräglad spelstil så jag vet inte vad jag själv behöver. Alltså: flatwounds, fingerspel, neodymiummagneter, bandlös, alkropp, lönnhals. Var ska pickupen sitta?
Stalläge, tveklöst!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
yngwie
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 02:15

Inlägg av yngwie »

Jaha, om än lite konfunderad sitter jag här tacksam för inputen.
Jag tänkte ju också på stalläge, men jag känner igen det där 13,6 cm. Makten, du hävdar att det är bandlösheten som basen besitter som avgör det hela? Motivera!
Qui-lom-bo!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hals eller stalläge?

Inlägg av BBQV »

yngwie skrev:Alltså: flatwounds, fingerspel, neodymiummagneter, bandlös, alkropp, lönnhals. Var ska pickupen sitta?
Jag vidhåller 13,6 cm även om jag instämmer i stalläge vad det gäller bandlöst. :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Jag är bandlös.
Hjälper det om jag flyttar micken 13,5 cm från stallet? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

äh.. berätta nu bbq..
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag gissar att det börjar på P och slutar på recision.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

macahan skrev:äh.. berätta nu bbq..
Jag har alltid (läs: under de senaste 15 åren) samlat på mig mått från basar jag gillar. 13,6 cm från stallet sitter miken på Precisionbasen, alla basars urfader, därav min tvärsäkerhet.

Stallmiken på J-basen sitter 6,4 cm från stallet och missar en del basfrekvenser jämfört med P-miken. Stingray är en bra kompromiss på 8,5 cm avstånd, men även den behöver lite extra bas för att bli riktigt mullig.

Alla mått är från G-strängens sadel till centrum på miken.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

I was right!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

yngwie skrev:Makten, du hävdar att det är bandlösheten som basen besitter som avgör det hela? Motivera!
Hävdar och hävdar, jag tycker att själen hos en bandlös förloras om micken sitter för långt från stallet. Åtminstone om man vill ha ett elbasmässigt bandlöst ljud. Med micken närmare halsen så blir det mer kontra-mässigt, med mindre knorr och attack. Nackdelen med stallmick är att man förlorar en del botten, men det behöver inte vara så farligt om micken har bra krut. Istället vinner man bra stuns i nedre mellanregistret; precis där den bandlösa har som mest karaktär om du frågar mig.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
yngwie
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 02:15

Inlägg av yngwie »

Tack makten för att reda ut det på det där viset! Tack alla andra också. bbq är ju rena uppslagsverket, härligt!
Jag kör på maktens förslag. Jag tycker det du säger låter vettigt och verkar stämma överens med vad jag vill spela, för botten är nog inte så viktigt. Antingen lindar jag om mickarna tills det avhjälps eller så nöjer jag mig, jag hade ändå inte tänkt att spela riktiga basgångar, mer flumma runt och leka med sträckta intervall och annat harmonikskoj.
Qui-lom-bo!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Och sen har du väl halsmicken, om än inte en så exklusiv sådan, kvar så du kan ju alltid blanda in den också.


Hur ska du linda micken, du gör allt själv eller?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
yngwie
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 02:15

Inlägg av yngwie »

Nej halsmicken får inte vara med!
Jag tänkte väl att jag skulle göra den själv ja. Blir nog en humbucker med två spolar med kortsidorna mot varann, alltså så de ligger under varsina två strängar. Tänkte göra bobbinen i plexiglas eller trä, plywood kanske. Eventuellt använder jag ganska höga cylindriska neodymiummagneter som ja kan linda runt direkt, då behövs bara två plattor trä/plexi per halva mik som håller ihop/isär magneterna. Hade tänkt att linda ganska få varv, hoppas det kompenserar med de starka magneterna. Siktar på en serieresistans på ca 5-6 kOhm totalt. Sen blir det en pickupkåpa av gammalt ciggarettetui, ditsatt med kardborre så man kommer åt att ta bort micken sen. Så var det tänkt ungefär.
Qui-lom-bo!
Skriv svar