Brum från en Stingray??

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den är helt slut! Säg till honom att kasta den i en soptunna nära mig! :lol:

Men allvarligt, det låter som om det fattas en jordkontakt till kontrollplattan. Miken ska inte brumma ens om den är oskärmad och preampen är vanligtvis tyst, alltså borde problemet vara att potar och sladdar plockar upp elektromagnetiska störningar. Om brummet tystnar när man tar i kontrollplattan så är det inte det som är problemet... Testa att koppla förbi preampen, om det är den som brummar så kan man ju byta ut den.

Har du provat basen i olika stärkare eller med olika sladdar?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hmmm...

Jag tycker det verkar helskumt! Det måste vara ett jordfel på något sätt, men hur? Är insidan på en gammal Stingray skärmad med folie eller färg på något sätt? Hur är preampen monterad, öppet eller innesluten på nå't sätt?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

JunJun skrev:
BarbequeVillage skrev:Hmmm...

Jag tycker det verkar helskumt! Det måste vara ett jordfel på något sätt, men hur? Är insidan på en gammal Stingray skärmad med folie eller färg på något sätt? Hur är preampen monterad, öppet eller innesluten på nå't sätt?
Allting sitter öppet monterat på ett kort och alla komponenter är skärmad/skyddad med nån slags färg eller liknande.. Runtom är det skärmat med färg..
Tycker också det är helskumt...
Sen borde ju kontrollplattan hålla allt där jordat så, har du kollat under stallet om det släppt där?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Kolla:

http://www.musicmanbass.org/mycustompage0019.htm

för lite kopplingscheman m.m
Skriv svar