Y-kablar?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
The Doc
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 11:02
Ort: Kiruna

Y-kablar?

Inlägg av The Doc »

Finns det att köpa Y-kablar, så man kan köra på dubbla riggar?
På många gamla foton ser man dessa hängande mellan 2-3 plexi toppar eller Sunn toppar. :D
var hittar man dessa, eller måste man löda ihop såna själver? :?:
Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Y-kablar?

Inlägg av fieldflower »

The Doc skrev:Finns det att köpa Y-kablar, så man kan köra på dubbla riggar?
På många gamla foton ser man dessa hängande mellan 2-3 plexi toppar eller Sunn toppar. :D
var hittar man dessa, eller måste man löda ihop såna själver? :?:
Det finns 1->2 förgreningar av 6,5 tele på nästan vilken audiobutik som helst. Då kopplar man in förgreningen i ena stärkaren sätter instrumentsladden i ena uttaget på förgreningen och en patch mellan andra uttaget i förgreningen till den andra stärkaren.

Jag har själv kört bägge kanalerna i min gamla Kustomtopp på det viset.

Ett aber är att de där förgreningarna inte tål så värst mycket våld, så det kan vara bra att ha en i reserv om man råkar trampa på sladden precis bredvid stärkaren. Fast hellre förgreningen än stärkarens uttag, right..?

Bild
Art. 39208 på Kjell och Company - 29:- st... :shock:

Fast... om det finns är det väl bättre att köra nåt slav-uttag från den ena stärkaren till ingången på den andra... Men jag är inte människa att berätta vilket uttag på den första som ger rätt nivå in till den andre...
Det var liksom aldrig en option med min Kustom eftersom jag använde bägge kanalerna i SAMMA förstärkare...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ja, jag tänkte också tipsa om att jag köpt en 3 m kabel på Musikbörsen men jag har använt den till Ric-o-sound på Rickenbackern. Den har däremot stereoplugg i ena änden och monopluggar i de andra två. Problemet blir ju att ena monopluggens topp inte får någon kontakt i basen och således tyst. Man behöver ju mono i båda ändar och det kanske finns?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Danne skrev:Ja, jag tänkte också tipsa om att jag köpt en 3 m kabel på Musikbörsen men jag har använt den till Ric-o-sound på Rickenbackern. Den har däremot stereoplugg i ena änden och monopluggar i de andra två. Problemet blir ju att ena monopluggens topp inte får någon kontakt i basen och således tyst. Man behöver ju mono i båda ändar och det kanske finns?
Man kan ju för all del skaffa en sån och löda om stereo-änden till en mono genom att koppla både ring och sleeve på stereopluggen till sleeve på monopluggen.
Om man gillar att löda förståss...
Medlem i PB50+
Skriv svar