Aktivt eller passivt?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+
Inlägg: 663
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 22:48
Ort: Stockholm

Aktivt eller passivt?

Inlägg av AntonJohansson »

Jag är helt okunnig om elektronik och mikar och sånt.
Men jag bara undrar vad ni anser är "bäst"
Är det möjligt att få sånt grymt gött ljud typ som patitucci har med passiv elektronik. Man ska ju ha ett eget sound och så.. men iaf.
Har ni några råd?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Det bästa rådet är att lyssna, lyssna och åter lyssna.
Vad som låter bäst kan bara du avgöra i slutändan.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+
Inlägg: 663
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 22:48
Ort: Stockholm

Inlägg av AntonJohansson »

det låter vettigt. :D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Det är ju väldans mycket en smaksak det där med mickar (och basar över huvud taget såklart....). Jag har en aktiv och en passiv bas och de låter mumma, men på helt olika sätt. I mitt falL är det ju mer tryck i alla frekvenser på Sterlingen, men ett mer "eget" sound I Tokaien.

Är inte så bevandrad annars i vilka basar som låter hur, men om du är ute efter ett visst sound finns det en hel del sound-experter här som kan hjälpa till...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag föredrar passiva basar, låter mer "äkta" tycker jag.
Sen spelar jag ju ganska "slamrigt" också!
Kan dock tycka att en aktiv bas skulle vara bra att ha till hemstudion, fast det brukar gå att få bra drag med en preamp också.
Skönt att slippa batteritrasslet i alla fall!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Båda.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Jag testade ett tag en aktiv Seymore Duncan med en 3-läges eq på den ena micken, men jag tyckte inte det funkade nåt vidare. (Den ligger numer i en låda nånstans, får väl starta ett hitech-project och sätta den i!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Helt och hållet en fråga om personlig tycke och smak. Du måste komma fram till vad du gillar bäst själv. Jag spelar mest på aktiva basar själv men det är en j***a skillnad mellan aktiva basar också. Jag gillar Bartolini men inte EMG.... På samma sätt som att det är otroligt stor skillnad mellan passiva mickar också. Testa dig fram och försökt vara så öppensinnad att du inte bryr dig om det är aktiva eller passiva mickar på basen. Vad låter bra i dina öron...... Sen om det är aktivt eller passivt bör vara mindre viktigt.

//Jan
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Aha, se där själva pudelkärnan!
Jag har aldrig spelat på en BRA aktiv bas!
Får hoppas på tillfälle i april! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Det är väl det jag har mest emot min aktiva bas;
att det inte går att switcha den passiv/aktiv.
Blir den tyst....så blir den tyst. *talar av erfarenet från gig* :(
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Det är väl det jag har mest emot min aktiva bas;
att det inte går att switcha den passiv/aktiv.
Blir den tyst....så blir den tyst. *talar av erfarenet från gig* :(
Unicorn har en rätt så trevlig funktion på sin preamp.
Förutom att den går att stänga av så har den finessen att om batteriet "dör" så kopplar den automatiskt över till passivt. Sedan låter den i Unicornbasarna kalas i mina öron!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

En bra bas ska låta bra passivt. Om man se'n vill så kan man montera i en preamp med lite EQ etc, men den måste gå att stänga av!

Aktiva basar ger större flexibilitet, men jag föredrar passiva prylar. Anledningen är inte i första hand att de alltid låter bättre, utan snarare att det är färre parametrar som kan strula. Jag gillar att trixa med olika kopplingsalternativ, men egentligen så räcker volym och ton. Eller kanske bara en På/Av-switch?

Stingray är en jäkligt bra aktiv bas, synd bara att elektroniken inte går att koppla ur...
Senast redigerad av BBQV den tor 03 jan 2008, 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

BarbequeVillage skrev:En bra bas ska låta bra passivt. Om man se'n vill så kan man montera i en preamp med lite EQ etc, men den måste gå att stänga av!

Aktiva basar ger större flexibilitet, men jag föredrar passiva prylar. Anledningen är inte i första hand att de alltid låter bättre, utan snarare att det är färre parametrar som kan strula. Jag gillar att rixa med olika kopplingsalternativ, men egentlöigen så räcker volym och ton. Eller kanske bara en På/Av-switch?
Eller inget alls? :wink:

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Klopper skrev: Eller inget alls? :wink:
Mig veterligen har den där Fodera´n aktiv elektronik fast ingen eq som man kan ratta på. Två av mina Gustavsson-basar är precis så. En volym, en balanskontroll potentiometer mellan mickarna, ingen eq att skruva på men aktiv elektronik lik förbannat. Funkar guldfisk.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

200071 skrev: .....men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Är inte det en fråga om tycke och smak hur elektroniken ska vara utformad och vad man behöver? Det finns, som jag skrivit ovan, aktiva basar helt utan eq som man kan skruva på. Och det finns dom som föredrar äldre MM Stingray´s med två-bands eq framför dom nyare med tre-bands....

//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har en preamp i min gammla jazz som har en push/pull pott för aktivt/passivt läge.. tonkontrollen funkar inte i passivt läge..
Jag föredrar preamp.. en bra preamp ändrar inte soundet av bas/pickar utan förstärker bara de freq som du vill öka/kapa..

Ni är varmt välkommna att prova den i April..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Klopper skrev:
BarbequeVillage skrev:Eller kanske bara en På/Av-switch?
Eller inget alls? :wink:
Nja, jag vill allt ha möjlighet att tysta basen utan att rycka ur sladden eller pilla på stärkaren.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hellboy skrev:
200071 skrev: .....men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Är inte det en fråga om tycke och smak hur elektroniken ska vara utformad och vad man behöver?







Jo självklart! Ta det som ett exempel! Men på och av ska det i alla fall vara tycker jag, annars blir jag nervös...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

200071 skrev:
:D

//J
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
TDHP skrev:
200071 skrev:Om man har pre-ampen i basen, på golvet eller på högtalaren är väl mest en fråga om vad man tycker är praktiskt? :wink:
Nja, har du den i basen så kan du ju aldrig välja att inte envända den eller snabbt och lätt byta karaktär på den... Man blir lite låst?
Nu blir det lite fel för jag är av någon anledning mest för passiv bas, men:
En "bra" aktiv bas har minst tre aktiva tonkontroller och en switch för att välja aktiv/passiv. Då slipper du springa till rätt ställe på scenen om du vill ändra.
Leducen har bara bas och treble pot fasten den är aktiv, och den låter gudomligt. Inte för att vara motvallskäring, men jag tycker de aktiva basar som låter bäst har bara bas och treble pot. Warwick Streamer från ´80 och Sadowski är ytterliggare två fantastiska exemplarer. Sedan, tycker jag att en aktiv / passiv brytare borde finnas i alla aktiva basar :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Och Wal basarna ska vi inte snacka om. Helt otrolig preamp. Volym/balanskontroll mellan mikrofonerna och mer eller mindre en sinnrik två-bands svepar eq där du även kan boosta dom svepta frekvenserna via push/pull pottar. Man får fram varmt, knorrigt jazzbas ljud, rub-a-dub lågbas, hi-tech slap ljud.... Rubbet. Tar lite tid att vänja sig vid eq´n men när man gjort det kan man lätt ratta fram näst intill vilket basljud som helst. Ian Waller var ett geni! Och den passiva fanatikern som kommer och säger att en Wal bas inte låter bra för att den är aktiv ska jag lägga up på knä´t och ge en härlig omgång över skinkorna! Fast det kommer ju inte att hända. 8)

//Jan
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:Och Wal basarna ska vi inte snacka om. Helt otrolig preamp. Volym/balanskontroll mellan mikrofonerna och mer eller mindre en sinnrik två-bands svepar eq där du även kan boosta dom svepta frekvenserna via push/pull pottar. Man får fram varmt, knorrigt jazzbas ljud, rub-a-dub lågbas, hi-tech slap ljud.... Rubbet. Tar lite tid att vänja sig vid eq´n men när man gjort det kan man lätt ratta fram näst intill vilket basljud som helst. Ian Waller var ett geni! Och den passiva fanatikern som kommer och säger att en Wal bas inte låter bra för att den är aktiv ska jag lägga up på knä´t och ge en härlig omgång över skinkorna! Fast det kommer ju inte att hända. 8)

//Jan
Jag tycker att Wal-basarna låter härligt men är väldigt svårkranade. Har iofs bara lånat och testat ett par gånger, men fick aldrig riktigt feeling.

Kan tillägga att jag är stor vän av passiva basar, men gillar Sadowsky-preampen, som jag tror att jag haft sedan 1993. Lättskruvad och dessutom kan man använda den till olika instrument!
Får jag en omgång nu?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag är av övertygelsen att man måste pröva sig fram i varje enskilt instrument.
Prova vilka mickar som passar, preamp, strängar etc..
Det tar tid.. men är värt besväret imho..

Är inte detta en bra affärside så vet jag inte vad som är.. att kunna erbjuda kunden en bas som är testad med diverse preamps, mickar och stall för att få fram bästa tänkabara kombo?? Eller x antal varianter som funkar bättre än andra för just detta instrument..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar