Orginal pickup eller ej på 74:a Fender Jazzbass?

Prata om mickar och elektronik
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Orginal pickup eller ej på 74:a Fender Jazzbass?

Inlägg av busse »

Hur kan man vet om det sitter orginalpickuper på min 74:a jazzbas? Jag misstänker att Halspickupen är utbytt då den ser nyare, det som också gör att jag misstänker ett byte är att det var fasfel på basen då jag köpte den. Så här ser dom ut i alla fall, halspickupen har lite större poler som siticker upp en bit ovanför pickupkåpan. Nån som vet mer om pickuper?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bild på hela basen tack ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

pickupen är antagligen bytt, ja. Har du skruvat loss dem och tittat på undersidan?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

pickupen är antagligen bytt, ja. Har du skruvat loss dem och tittat på undersidan?
Jo då jag köpte den för fem år sen. Skall det stå nåt där eller finns det nån som man kan identifierad pickuperna med? Det är i alla fall plasthölje på kablarna från pickuperna.

En lite större bild, har ingen på hela basen.

Bild
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

busse skrev:
pickupen är antagligen bytt, ja. Har du skruvat loss dem och tittat på undersidan?
Jo då jag köpte den för fem år sen. Skall det stå nåt där eller finns det nån som man kan identifierad pickuperna med? Det är i alla fall plasthölje på kablarna från pickuperna.

En lite större bild, har ingen på hela basen.

Bild
Det kan stå någonting där, annars kan det vara svårt att identifiera. Men låter den bra, och bra tillsammans med halsmicken som verkar vara original..? Plasthölje på kablarna var väl original på fendrarna -74. :? Tygkablar användes väl bara under 50 och 60 talen.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Det kan stå någonting där, annars kan det vara svårt att identifiera. Men låter den bra, och bra tillsammans med halsmicken som verkar vara original..? Plasthölje på kablarna var väl original på fendrarna -74. Tygkablar användes väl bara under 50 och 60 talen.
Tror ni att halsmicken orginal? Jag skulle nog tippa på stallmicken, den ser i alla fall äldre ut fast jag har ju ingen aning hur pickuperna brukar se ut på 70-tals J-Basar. Stallpickupen har poler jämna med plastkåpan som sitter över spolen och ev lite mindre i diameter på polerna eller kan det bero på att polerna verkar har lite "avrundade" toppar. Halspickupens poler sticker upp ca 1 mm ovanför plastkåpan och har ingen rundning eller fasning av polernas toppar. I övrigt så verkar pickuperna funka bra tillsammans sen jag skiftade kablarna så fasfelet försvann, vilket jag gjorde för en så där fem år sen dagen efter jag hade köpt basen.
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

busse skrev:
Det kan stå någonting där, annars kan det vara svårt att identifiera. Men låter den bra, och bra tillsammans med halsmicken som verkar vara original..? Plasthölje på kablarna var väl original på fendrarna -74. Tygkablar användes väl bara under 50 och 60 talen.
Tror ni att halsmicken orginal? Jag skulle nog tippa på stallmicken, den ser i alla fall äldre ut fast jag har ju ingen aning hur pickuperna brukar se ut på 70-tals J-Basar. Stallpickupen har poler jämna med plastkåpan som sitter över spolen och ev lite mindre i diameter på polerna eller kan det bero på att polerna verkar har lite "avrundade" toppar. Halspickupens poler sticker upp ca 1 mm ovanför plastkåpan och har ingen rundning eller fasning av polernas toppar. I övrigt så verkar pickuperna funka bra tillsammans sen jag skiftade kablarna så fasfelet försvann, vilket jag gjorde för en så där fem år sen dagen efter jag hade köpt basen.
Skrev fel, menade såklart stallmicken...
Skriv svar