mickar till en lawsuit jazzibanez

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

mickar till en lawsuit jazzibanez

Inlägg av RobinoZombie »

Tänkte bara höra om någon vet vart man kan köpa en jazz mick(halsläge) med bra ton och allt som passar en lawsuit ibanez, är standard mått på micken, men måste vara mellan 7-7.5 ohm, all hjälp är jag tacksam för
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Att rekommendera mikar är svårt, det finns så makalöst mycket att välja på...

Om du vill ha en riktigt bra mik och har en tusenlapp över så rekommenderar jag en Lundgren, bättre än så blir det inte.

Annars har Seymour Duncan ett bra utbud som ser rätt ut och låter bra. DiMarzio Ultra är en humbucker som ser ut och låter som en vanlig J-mik, Bartolini och MEC har mikar som passar...

Om du vill ha en billigare mik kan du höra med GMF, de har ekonomimikar för 400-500 kr som är helt OK.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Re: mickar till en lawsuit jazzibanez

Inlägg av Sustain »

RobinoZombie skrev:Tänkte bara höra om någon vet vart man kan köpa en jazz mick(halsläge) med bra ton och allt som passar en lawsuit ibanez, är standard mått på micken, men måste vara mellan 7-7.5 ohm, all hjälp är jag tacksam för
Varför just den resistansen? (I kOhm antar jag?)
Resistansen är bara en av flera parametrar som påverkar hur en mick låter. Knappast den viktigaste, även om många tycks tro det, bara den lättaste att kolla.
Vet man inga andra parametrar så säger resistansvärdet nästan ingenting om hur eller hur mycket den låter.
Bara om alla andra parametrar är exakt lika kan man bedömma skillnden mellan mickar utifrån olika resistans.

Det är m.a.o. en chansning oavsett vad Du köper. :wink:
/Sixten
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

är inte hemma på detta ämne, därav frågor;)
Men stall micken mäter ohm:en som jag tidigare skrivit upp, antar det kan bli endel volymskillnader om de inte är när varandra i ohm?
eller cyklar jag baklänges nu?
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Nja, som jag skrev så är det fler parametrar som påverkar utsignalen, troligen mer, än resistansen.
Därför är det i princip omöjligt att veta något utan praktiska prov.
Normalt är det en fördel att ha en känsligare mick i stalläget. Om båda är lika känsliga så brukar halsmicken låta mer, men man kan ju även justera utsignalen med höjden på micken.

Jag antar att en Jazzbasmick av "standardtyp" funkar för dig, men som sgat, man vet inte förrän det är provat prkatiskt.
Se'n vet inte jag hur det är med ev. standard vad gäller polaritet? Man vill ju gärna att mickarna är s.k "Reversed" mot varandra för att få Humbucker-funktion i mittläget. Och det duger inta att bara koppla kablarna olika, utan även magneterna måste vara polvända.

Säkrast är det alltså att byta till ett par som hör ihop.
/Sixten
Skriv svar