HJÄLP!! med kontrabas mick

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

HJÄLP!! med kontrabas mick

Inlägg av SebastianNordström »

har nyss inhandlat och monterat en shadow 950 mick på basen, men det låter inget. Fattar inte vad som är fel. Det är inte sladden eller stärkaren.

Några ideer?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Magnetmik och sensträngar?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: HJÄLP!! med kontrabas mick

Inlägg av Svensson »

SebastianNordström skrev:har nyss inhandlat och monterat en shadow 950 mick på basen, men det låter inget. Fattar inte vad som är fel. Det är inte sladden eller stärkaren.

Några ideer?
Jag har själv en 950. Är den helt tyst? I så fall vette tusan. Om den däremot låter svagt och det är mycket diskant och "rassel" å beror det på att du behöver en preamp!

Jag antar att du provat att byta sladd och stärkare. Kanske glapp i kontakten? Är micken ny eller beggad?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Hej och tack för svar

Det är inte sensträngar.

ja, det är helt tyst. Ibland hörs det lite när man knäpper på själva pickuperna, men det har bara hänt några gånger.

Sladd och stärkare är helt friska, har provat med annan stärkare och annan sladd också.

jag har också funderat på det där med preamp, men jag tror inte att det behövs. micken sitter ganska tight, och man kan verkligen känna att vibrationerna går fram, så det ska inte vara några problem med outputen egentligen. Skitskumt. Kan det vara så att micken är defekt? den är förresten köpt ny.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

SebastianNordström skrev:Hej och tack för svar

Det är inte sensträngar.

ja, det är helt tyst. Ibland hörs det lite när man knäpper på själva pickuperna, men det har bara hänt några gånger.

Sladd och stärkare är helt friska, har provat med annan stärkare och annan sladd också.

jag har också funderat på det där med preamp, men jag tror inte att det behövs. micken sitter ganska tight, och man kan verkligen känna att vibrationerna går fram, så det ska inte vara några problem med outputen egentligen. Skitskumt. Kan det vara så att micken är defekt? den är förresten köpt ny.
Det låter absolut som att du ska gå tillbaka med miken. Det ska låta om den.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Japp,
micken skall definitivt låta utan preamp däremot låter den inte så bra utan preamp. Gå tillbaka med den!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Kollade nyss runt på andra märkens sidor med liknande modeller, som monteras på samma sätt.
På en del stod där i manualen att det skulle vara en stereokabel.
Hur stor roll kan det spela?
dereborn

Inlägg av dereborn »

SebastianNordström skrev:Kollade nyss runt på andra märkens sidor med liknande modeller, som monteras på samma sätt.
På en del stod där i manualen att det skulle vara en stereokabel.
Hur stor roll kan det spela?
Det kan spela all roll i världen, eller ingen alls.
Beror på hur jacket är lött, om det är "brytjack" eller inte. Har du möjlighet så testa med en stereotele! Kan mycket väl vara problemet!
Testa också med att långsamt o känsligt sätta i en vanlig tele, om du känner ett "klick" innan pluggen är helt inne, stanna där o kolla om du får signal då!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

SebastianNordström skrev:Kollade nyss runt på andra märkens sidor med liknande modeller, som monteras på samma sätt.
På en del stod där i manualen att det skulle vara en stereokabel.
Hur stor roll kan det spela?
Det ska vara en vanlig monokabel i min iaf.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Har testat mig fram nu och tror jag har kommit fram till vad som inte stämmer.

Stereo/monokabel spelar ingen roll, inte i det här fallet i alla fall.

Jag plockade av micken, och knäppte åter igen på den. Då lät det, precis som det ska. sen höll jag en av mickarna mot basen, och då lät det också, men när jag sen la på den andra micken tystnade de. som om de tog ut varandra.

Efter en stunds testande kom jag fram till att det måste vara fel på ena micken, för så fort man klämmer lite nätt på den (betydligt nättare än när den sitter fast på basen) och då kortsluter den micken båda mickarna.

Ska kontakta thomann, där jag köpte den, och skicka tillbaka den.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

SebastianNordström skrev:Har testat mig fram nu och tror jag har kommit fram till vad som inte stämmer.

Stereo/monokabel spelar ingen roll, inte i det här fallet i alla fall.

Jag plockade av micken, och knäppte åter igen på den. Då lät det, precis som det ska. sen höll jag en av mickarna mot basen, och då lät det också, men när jag sen la på den andra micken tystnade de. som om de tog ut varandra.

Efter en stunds testande kom jag fram till att det måste vara fel på ena micken, för så fort man klämmer lite nätt på den (betydligt nättare än när den sitter fast på basen) och då kortsluter den micken båda mickarna.

Ska kontakta thomann, där jag köpte den, och skicka tillbaka den.
La på?
Hur har du monterat dem?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Svensson skrev:
SebastianNordström skrev:Har testat mig fram nu och tror jag har kommit fram till vad som inte stämmer.

Stereo/monokabel spelar ingen roll, inte i det här fallet i alla fall.

Jag plockade av micken, och knäppte åter igen på den. Då lät det, precis som det ska. sen höll jag en av mickarna mot basen, och då lät det också, men när jag sen la på den andra micken tystnade de. som om de tog ut varandra.

Efter en stunds testande kom jag fram till att det måste vara fel på ena micken, för så fort man klämmer lite nätt på den (betydligt nättare än när den sitter fast på basen) och då kortsluter den micken båda mickarna.

Ska kontakta thomann, där jag köpte den, och skicka tillbaka den.
La på?
Hur har du monterat dem?
Sorry, menar att jag höll den mot basen. De var inte monterade när jag gjorde detta, utan avplockade.
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

SebastianNordström skrev:
Svensson skrev:
SebastianNordström skrev:Har testat mig fram nu och tror jag har kommit fram till vad som inte stämmer.

Stereo/monokabel spelar ingen roll, inte i det här fallet i alla fall.

Jag plockade av micken, och knäppte åter igen på den. Då lät det, precis som det ska. sen höll jag en av mickarna mot basen, och då lät det också, men när jag sen la på den andra micken tystnade de. som om de tog ut varandra.

Efter en stunds testande kom jag fram till att det måste vara fel på ena micken, för så fort man klämmer lite nätt på den (betydligt nättare än när den sitter fast på basen) och då kortsluter den micken båda mickarna.

Ska kontakta thomann, där jag köpte den, och skicka tillbaka den.
La på?
Hur har du monterat dem?
Sorry, menar att jag höll den mot basen. De var inte monterade när jag gjorde detta, utan avplockade.
Har du monterat mickarna rätt på stallet så som den här bilden visar?
http://www.jam.se/images/shadow950.jpg
Har du säkert men om inte kanske bilden kan vara till hjäp hur den ska sitta, Spaceboy.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

spaceboy: Ja, precis så.
Skriv svar