Hur hitta man rätt mickar?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur hitta man rätt mickar?

Inlägg av bjelkeman »

Helt ny på området att välja mickar, så om jag säger någe dumt, tveka inte att påpeka det.

Jag är ute efter mickar som passar i utrymmet som finns, halsmick (100 mm x 50 mm) och stallmick (100 mm x 32 mm) utan öron, förmodligen låter de som EMG soapbar, eller kanske Musikman mickar. Mickarna ska i en RB760 som är under renovering, men jag ville prova och se om det gick att göra något intressant med den.

Vart börjar man leta? Tipps eller idéer mottages tacksamt.
Senast redigerad av bjelkeman den fre 08 aug 2014, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Hur hitta man rätt mikare?

Inlägg av Rut66 »

Jag pratde med Christian på Unicorn om att byta mickar i min RB950, (samma som din halsmick, antar jag). Han kunde montera sina mickar i den gamla kåpan => inga problem med passformen. Hur det låter vet jag inte, men Christian har väl aldrig gjort något dåligt?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur hitta man rätt mikare?

Inlägg av bjelkeman »

Oh, intressant!

Måste fråga Christian.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Hur hitta man rätt mikare?

Inlägg av 200071 »

Urban!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur hitta man rätt mickar?

Inlägg av bjelkeman »

Jo, Urban är ju alltid en möjlighet.

Aguilar DCB och Super Single har rätt format. Men de säljs bara i par. Hmm. http://www.aguilaramp.com/pickups_preamps.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur hitta man rätt mickar?

Inlägg av Roger Hedin »

Frågor:
1 - Funkar inte de pickuper du har, eller gillar du inte hur de låter?
2 - Har du någon aktiv elektronik i basen i fråga?
3 - Är det en (moralisk/känslomässig/annan) omöjlighet att fräsa upp utrymmet för att få plats med andra pickuper?

Delano (delano.de) gör en massa fina saker i olika dimensioner. Kanske rentav går skräddarsy. (http://delano.de/customshop.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ibanez-basar har/hade ofta pickuper med radie som greppbrädan. Vissa tillverkare gör sådana; Bartolini hade sådana förr i.a.f.

En annan möjlighet är att stoppa i mindre pickuper och täcka dem med en "Gary Willis-ramp" som dessutom ger stöd för fingrarna:
Bild
...om man nu skulle gilla det...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5435
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur hitta man rätt mickar?

Inlägg av bjelkeman »

Tack Roger,

1. Det passiva mickarna i den här basen, den som fungerade, lät rätt tråkigt. Stall micken var dessutom trasig och taskigt reparerad (limmad).
2. Basen är passiv Balans/Volym/Ton. Det finns hyfsat me plats bakom luckan, men förmodligen inte nog för batteri och preamp.
3. Att fräsa upp kroppen gör jobbet mer komplicerat. Helst skull jag vilja hitta något som passare utrymmet som finns. (Eller så gör man något helt tokigt, typ en steampunk bas.)

Tack för tipsen om Delano och rampen. Får kolla in det. De mickar som satt på basen original var nog raka, tror jag, men måste kolla det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar