DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Jösses, nu skenar det iväg lite. Här skriver till och mer Cyprus New Report om vårt tilltag med musicerande på berget i skogen: http://www.cyprusnewsreport.com/2016/08 ... onal-hymn/" onclick="window.open(this.href);return false;
;-)
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av Body&Soul »

Riktigt kul. Jag gillar udda idéer och roligt att ni fick göra världssuccé också :-)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av Svensson »

Btw läste att Blast cult har gjord sin pickup justerbar så att man kan ändra trycket på den där den är fastklämd i stallvingen. Det förändrar säkert ljudet en hel del beroende hur tajt den sitter, kanske en idé som kan vara värld att sno?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Svensson skrev:Btw läste att Blast cult har gjord sin pickup justerbar så att man kan ändra trycket på den där den är fastklämd i stallvingen. Det förändrar säkert ljudet en hel del beroende hur tajt den sitter, kanske en idé som kan vara värld att sno?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det verkar väldigt smart. Men jag förstår inte riktigt principen om jag läser på deras hemsida. Men det borde man kunna lista ut på något sätt.

Jag har ju provat montera de lösa piezopickuparna med häftmassa. Då blev överföringen inte lika tight. Det blev alltså mycket lägre utsignal än när jag kapslade in dem i gummifärg.

Nu bytte jag iof strängar i samma veva så ljudet förändrades av den anledningen också.

Är justeringarna som Blast Cult anger detsamma som att byta inkapslingar av olika sorters trä?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av Svensson »

mrbaloo skrev:
Svensson skrev:Btw läste att Blast cult har gjord sin pickup justerbar så att man kan ändra trycket på den där den är fastklämd i stallvingen. Det förändrar säkert ljudet en hel del beroende hur tajt den sitter, kanske en idé som kan vara värld att sno?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det verkar väldigt smart. Men jag förstår inte riktigt principen om jag läser på deras hemsida. Men det borde man kunna lista ut på något sätt.

Jag har ju provat montera de lösa piezopickuparna med häftmassa. Då blev överföringen inte lika tight. Det blev alltså mycket lägre utsignal än när jag kapslade in dem i gummifärg.

Nu bytte jag iof strängar i samma veva så ljudet förändrades av den anledningen också.

Är justeringarna som Blast Cult anger detsamma som att byta inkapslingar av olika sorters trä?
En justerskruv genom stallet, busenkelt! 5:00 i klippet " onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Svensson skrev:
mrbaloo skrev:
Svensson skrev:Btw läste att Blast cult har gjord sin pickup justerbar så att man kan ändra trycket på den där den är fastklämd i stallvingen. Det förändrar säkert ljudet en hel del beroende hur tajt den sitter, kanske en idé som kan vara värld att sno?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, det verkar väldigt smart. Men jag förstår inte riktigt principen om jag läser på deras hemsida. Men det borde man kunna lista ut på något sätt.

Jag har ju provat montera de lösa piezopickuparna med häftmassa. Då blev överföringen inte lika tight. Det blev alltså mycket lägre utsignal än när jag kapslade in dem i gummifärg.

Nu bytte jag iof strängar i samma veva så ljudet förändrades av den anledningen också.

Är justeringarna som Blast Cult anger detsamma som att byta inkapslingar av olika sorters trä?
En justerskruv genom stallet, busenkelt! 5:00 i klippet " onclick="window.open(this.href);return false;
Aha. Det var ju helt briljant! :tummenupp:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: DIY kontrabaspickup från speland födelsedagskort?

Inlägg av mrbaloo »

Japp, då har jag fått supergod hjälp av bjelkeman att på riktigt avsluta kapitlet med bygget av min kontrabasmick:

Bild

Bild

Slutklämen blev alltså att få till ett bra fäste för utgångsjacket (Neutrik) som jag klämmer fast på A- och D-strängarna mellan stall och stränghållare. Jag tycker det blev skitbra!

/MrBaloo
Skriv svar