placering av J mick?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

placering av J mick?

Inlägg av the_great_alfonzo »

OK, planerna för min mickkonfiguration of madness har ändrats, från MM-P-J till J-MM-P-J!!(Ursäkta, hittar inte plustecknet på den här datorn :oops: Nu är frågan bara, var ska jag sätta den nya jazzmicken? P och J micken har jag redan tänkt ut världens finurligaste ställe till, men jag är osäker på den andra jazzmicken... Funderar på att antingen sätta den jävligt långt upp mot halsen, lite sådär lagom mellan halsen och andra mickar, eller prexis under MM micken. Hur ska jag göra? Basen är antagligen tänkt till att vara relativit funkisch...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Bump-kaschaaa!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag tror inte att en J-mick i halsläge är så roligt faktiskt. Den främre på en vanlig Jazzbass sitter i mitt tycke en aning för långt fram redan den. Till halsläge skulle jag välja något mer extremt som man använder när man vill ha riktigt fet botten, typ en mudbucker.

Sen vill jag bara påpeka att många mickar kan ställa till problem. Magneterna påverkar strängarnas vibration högst märkbart, vilket förkortar sustainen och kan leda till missljud och elände om man har "för mycket av det goda". Bara en ensam MM-mick har grymt starka magneter. Ju längre mot halsen mickarna sitter, desto mer problem torde man få, och fyra mickar på samma bas verkar lite självmord i det fallet faktiskt. Har du en MM-mick i "normalt" läge där de brukar vara placerade så tror jag inte att du kommer ha någon användning för en J-mick i stalläge heller, för de låter bara tunt i jämförelse. Och du lär ju inte vilja tokskruva på förstärkaren när du byter mick, eller hur?
Om jag vore du så skulle jag tänka igenom vad som är mest användbart och bara välja två olika mickar. Typ en MM och en P, till exempel.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ja, för mycket av det goda är inte alltid bra.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Bonzo!! Skit i dom där petismitserna och kör på du! Risken finns att polerna inte hamnar precis under strängarna om du sätter mickarna på knepiga ställen bara, då kan du bara sätta dom lite snett så är det löst. Kör hårt, det där med magneter är bara en myt precis som att vintage-instrument är bättre än nya vet du! ... ;) ;) ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

knedy skrev:Bonzo!! Skit i dom där petismitserna och kör på du! Risken finns att polerna inte hamnar precis under strängarna om du sätter mickarna på knepiga ställen bara, då kan du bara sätta dom lite snett så är det löst. Kör hårt, det där med magneter är bara en myt precis som att vintage-instrument är bättre än nya vet du! ... ;) ;) ;)
Yess! Du talar så vist Kendo! Detta är ju trots allt inte ett SÅ seriöst bygge, så jag tänkte experimentera lite! Skiter det sej så skiter det sej, och då fixar jag det bara på nåt sätt. 4 mickar ska det va! Kan Bootsy kan jag! 8)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:
knedy skrev:Bonzo!! Skit i dom där petismitserna och kör på du! Risken finns att polerna inte hamnar precis under strängarna om du sätter mickarna på knepiga ställen bara, då kan du bara sätta dom lite snett så är det löst. Kör hårt, det där med magneter är bara en myt precis som att vintage-instrument är bättre än nya vet du! ... ;) ;) ;)
Yess! Du talar så vist Kendo! Detta är ju trots allt inte ett SÅ seriöst bygge, så jag tänkte experimentera lite! Skiter det sej så skiter det sej, och då fixar jag det bara på nåt sätt. 4 mickar ska det va! Kan Bootsy kan jag! 8)

Det är rätta takter! Nästa steg är att kopiera hans klädstil. :D
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kan du inte sätta p-micken eller MM-micken i halsläge? Typ J-P-J- MM eller J-MM-J-P ?
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

knedy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
knedy skrev:Bonzo!! Skit i dom där petismitserna och kör på du! Risken finns att polerna inte hamnar precis under strängarna om du sätter mickarna på knepiga ställen bara, då kan du bara sätta dom lite snett så är det löst. Kör hårt, det där med magneter är bara en myt precis som att vintage-instrument är bättre än nya vet du! ... ;) ;) ;)
Yess! Du talar så vist Kendo! Detta är ju trots allt inte ett SÅ seriöst bygge, så jag tänkte experimentera lite! Skiter det sej så skiter det sej, och då fixar jag det bara på nåt sätt. 4 mickar ska det va! Kan Bootsy kan jag! 8)

Det är rätta takter! Nästa steg är att kopiera hans klädstil. :D
:lol: BILDER PÅ DET TACK!
Skriv svar