Aktiva och passiva mickar

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Aktiva och passiva mickar

Inlägg av Uncle Funk »

Jag är kass på det här med elektronik men jag håller på att bygga mig en pbas av lite överblivna grejer. Jag blev lite sugen på att likt Sandberg basarna ha möjligheten att kunna svitcha mellan passiv och aktiv. Frågan är vilka delar jag behöver? Jag tänkte kanske köpa något färdigt kit. Men hittar inget. Kanske är det lätt att modifiera något?

Skicka gärna länkar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av ventus »

Kollat Aguilars hemsida? Det finns färdiga paket men även på Ebay.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av strummer »

De flesta mickar (utom vanliga EMG) är passiva, och till det behöver du en aktiv preamp samt en omkopplare mellan aktiv och passiv.
Några välkända och bra märken är Aguilar, Nordstrand, Darkglass, Delano, Glockenklang och East.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av Uncle Funk »

Detta kit funkar till ett par passiva Seymour Duncan mickar? https://m.thomann.de/se/glockenklang_2b ... 1481567533#" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av gthyni »

Seymour Duncan har också preamps (bara för att göra det ännu jobbar att sortera vad man vill ha)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av Rut66 »

Uncle Funk skrev:Detta kit funkar till ett par passiva Seymour Duncan mickar? https://m.thomann.de/se/glockenklang_2b ... 1481567533#" onclick="window.open(this.href);return false;
Glockenklang jobbar lite väl högt i diskanten, kan jag tycka. Centerfrekvens 18kHz. Om du brukar rulla av diskanten något vill du skära vid lägre frekvenser. (Mitt tips är att kolla på Aguilars preampar.)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av Uncle Funk »

Hos Thomann var detta det enda kitet där jag kunde utläsa att det fanns en aktiv/passiv Switch.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av strummer »

Uncle Funk skrev:Hos Thomann var detta det enda kitet där jag kunde utläsa att det fanns en aktiv/passiv Switch.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast det är enkelt att koppla en aktiv/passiv switch till vilken preamp som helst, det är bara att koppla förbi allt efter volymen, kanske också en passiv ton:)
Kompressor, det är livet!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av allan »

Den här sidan har det mesta i schemaväg. http://www.bestbassgear.com/bass-wiring-diagrams.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av allan »

http://www.bestbassgear.com/wiring-diag ... p-obp2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Här har du nog vad du är ute efter. Detta är från aguilar, men switch-lösningen går att tillämpa på vilken preamp som helst.

Tror det var en dptd switch, on-on. Men kolla men ngn elektronikkunnig från forumet.... :oops:
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av allan »

Förr eller senare kommer det dyka upp en preamp, avsedd för passiva mickar på forumet för en 500hundring.

Köpte en beg Aguilar OBP2 av Maxoges för 500kr. Frånsett att man får en monsterbas, så lär man sig löda+elementär baselektronik från grunden. Och det är jag väldigt glad för efteråt.... Och självklart sätter man dit en aktiv/passiv-switch.

Best Bass Gears samling av olika fabrikats "wirings" gjorde det hela mkt enklare! :shock:
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av Rut66 »

Uncle Funk skrev:Hos Thomann var detta det enda kitet där jag kunde utläsa att det fanns en aktiv/passiv Switch.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kolla in denna från Noll. 2-bands och kan fås i olika konfigurationer med aktiv/passiv-switch.
Boost/cut +/- 15dB vid 80 Hz resp 4.2 kHz
http://noll-electronic.de/bass-electronics/tcm-2/
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Re: Aktiva och passiva mickar

Inlägg av Uncle Funk »

allan skrev:Förr eller senare kommer det dyka upp en preamp, avsedd för passiva mickar på forumet för en 500hundring.

Köpte en beg Aguilar OBP2 av Maxoges för 500kr. Frånsett att man får en monsterbas, så lär man sig löda+elementär baselektronik från grunden. Och det är jag väldigt glad för efteråt.... Och självklart sätter man dit en aktiv/passiv-switch.

Best Bass Gears samling av olika fabrikats "wirings" gjorde det hela mkt enklare! :shock:
Jag får hålla ögonen öppna. Anledningen till att jag vill ha en Switch var från början mest en kosmetisk sak, då föregående ägare av kroppen börjat göra ett extra hål jämte volym/tone-ratten (se bild). Måste även fräsa ur kroppen också för att få plats med allt.

Bild

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Skriv svar