SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Prata om mickar och elektronik
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Inlägg av plosen60 »

Hej, en fråga till erfarenhetspoolen på PB: jag har en nyare Squier VM Jazz, och har precis bytt mikarna till Seymour Duncan SPB-1, men jag tycker inte jag upplever nån skillnad, det är lika "klent" eller "tunt" (om uttrycket tillåts) ljud som med original Squier. Är det rimligt?

Ljuduppfattning är ju subjektiv, men jag hade väntat mig en tydlig relativ förbättring. SJB-1 skall ju vara "vintage". Har lite dålig koll på begreppet, men kanske Squier original står sig väl i den kategorin. Eller kan t.ex. potar, konding, kabel etc påverka så mycket så det överskuggar ev förbättringar med Seymour. Köpte för övrigt SJB-1:orna på ebay från "squidmusic" i USA. http://www.ebay.com/usr/squidmusic

Tack på förhand
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Inlägg av RolleHarris »

Det kan mycket väl vara så att det inte är nån markant skillnad i ljudet. En mick är ju en mick liksom. Den plockar upp vad som finns redan. Vintagemickar låter ju ganska tunt. Det är faktiskt vad de ska göra. Låter det bra med SD mickarna? Behåll de i basen och känn att du har kvalitetesmickar. Vill du ha annat ljud så testa andra mickar :)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Inlägg av gthyni »

Duncan har fläskigare mickar, DiMarzio model J är också feta och brumfria dessutom . Lägg en bytesförslag på annonsdelen här på forumet så kan du kanske få lite mer kräm utan att lägga ut mer slantar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Inlägg av Mc Green »

Squier VM har ju Duncan Designed mickar, så det kanske inte är så konstigt. Jag satte EMG JV på min och DET var en markant skillnad.
Nu har jag en Classic Vibe och den behöver man inte byta på om man inte vill ha EMG ljudet alltså.....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Re: SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Inlägg av plosen60 »

Tack för svaren&tipsen! Ja det får nog bli en bytesannons, lutar åt SJB-2 eller modell J då kanske

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: SJB1 vs Squier original. Är jag dum eller...

Inlägg av RolleHarris »

Model J låter fett. Mycket bas och mid.
Skriv svar