Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Debo
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:45
Ort: Uppsala

Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Debo »

Tja!

Vilken kontaktspray är den mest lämpliga att använda på sprakande/knastrande potar? Finns ju massa olika, oljebaserade, ledande, icke-ledande, smörjande, icke-smörjande....

Använde PRF-778 tidigare idag, vilket förvisso tog bort det lilla knaster som fanns på volymen, men fick den att gnissla en del istället när man vrider (ej ut i stärkaren!). Säkert inget farligt, men gjorde mig ändå osäker.

Vad heter den som man bör använda och vart köper man den?

Jag har denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... GQodMr8OSw" onclick="window.open(this.href);return false;
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Stempa »

+1 på den frågan. Jag har alltid varit skeptiskt till "smörjande skyddsfilm" på elektriska grejer som ska ha mekanisk kontakt med varandra. Kör själv med PRF 6-68, djupverkande fettfri som det står på burken och det har alltid funkat med lite eftermotion av ev. trilskande pot. Å andra sidan har jag hör att den sprayen dödar pottar på sikt genom att sabba den interna smörjningen av axeln.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Debo
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Debo »

Stempa skrev:+1 på den frågan. Jag har alltid varit skeptiskt till "smörjande skyddsfilm" på elektriska grejer som ska ha mekanisk kontakt med varandra. Kör själv med PRF 6-68, djupverkande fettfri som det står på burken och det har alltid funkat med lite eftermotion av ev. trilskande pot. Å andra sidan har jag hör att den sprayen dödar pottar på sikt genom att sabba den interna smörjningen av axeln.
Och det är ju precis det man vill undvika! Misstänker att min spray gör något liknande då den fick poten att "gnissla" lätt efter...
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av fieldflower »

Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Skaffa en kanyl att portionera med så funkar den kanonbra till knaster - bara att götta in och motionera så brukar det bli bättre.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Debo
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Debo »

fieldflower skrev:Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Skaffa en kanyl att portionera med så funkar den kanonbra till knaster - bara att götta in och motionera så brukar det bli bättre.
Men torkar inte det ut en massa och sliter på potarna? Har läst att att det är viktigt med något smörjande?
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av fieldflower »

Debo skrev:
fieldflower skrev:Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Skaffa en kanyl att portionera med så funkar den kanonbra till knaster - bara att götta in och motionera så brukar det bli bättre.
Men torkar inte det ut en massa och sliter på potarna? Har läst att att det är viktigt med något smörjande?
Inte en aning.
Vet bara att det använts på elektronik i alla tider...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Stempa »

Debo skrev:
fieldflower skrev:Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Skaffa en kanyl att portionera med så funkar den kanonbra till knaster - bara att götta in och motionera så brukar det bli bättre.
Men torkar inte det ut en massa och sliter på potarna? Har läst att att det är viktigt med något smörjande?
Tja, ren isopropanol tvättar bort fett och olja. Är väl därför det finns smörjande elektronikrengöring. De sprakiga pottar jag rengjort med PRF 6-68 har iallafall inte havererat mekaniskt med tiden.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av B-Å Åhs »

Pottar är lätta att byta !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Debo
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Debo »

B-Å Åhs skrev:Pottar är lätta att byta !
Lite bökigt i en G&L L2000, speciellt när en av potarna (1mg reverse audio taper) verkar vara SVÅR att få tag i!
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är ändå bara en temporär lösning som inte varar speciellt länge att spraya , det är ingen renovering av poten ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Riboe »

Debo skrev:
B-Å Åhs skrev:Pottar är lätta att byta !
Lite bökigt i en G&L L2000, speciellt när en av potarna (1mg reverse audio taper) verkar vara SVÅR att få tag i!
Berätta mer! Till vilken funktion används baklänges logaritmisk pot? Bortsett från en lågbudget balanspot A+C, där C är baklänges logaritmisk. ("Riktiga" balanspotar brukar heta M+N där vardera hälften av resistansbanorna är lågohmiga för att behålla fullt ställ i mittläge.)

Kanske i "jazzbaskoppling" med två volympotar när man vill undvika att lasta ned"bussen", fel, micken i mittläge?
Användarvisningsbild
Debo
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:45
Ort: Uppsala

Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?

Inlägg av Debo »

Riboe skrev:
Debo skrev:
B-Å Åhs skrev:Pottar är lätta att byta !
Lite bökigt i en G&L L2000, speciellt när en av potarna (1mg reverse audio taper) verkar vara SVÅR att få tag i!
Berätta mer! Till vilken funktion används baklänges logaritmisk pot? Bortsett från en lågbudget balanspot A+C, där C är baklänges logaritmisk. ("Riktiga" balanspotar brukar heta M+N där vardera hälften av resistansbanorna är lågohmiga för att behålla fullt ställ i mittläge.)

Kanske i "jazzbaskoppling" med två volympotar när man vill undvika att lasta ned"bussen", fel, micken i mittläge?
Jag har absolut ingen aning om varför! Ingen bra koll på elektronik. Det ända jag vet är att bas-poten i en G&L L2000 har en sådan och att den är såväl svår som nödvändig för att den skall fungera korrekt. Finns säkert en del trådar i moderforumet om hur exakt elektroniken i dessa basar fungerar :)
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
Skriv svar