Basvibrationer

Prata om mickar och elektronik
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Basvibrationer

Inlägg av Las Bas »

Hej, någon som kan hjälpa mig på traven? Kanske detta är ett generellt problem? Jag har en Yamaha combo på 30W . Elementet är ett Celestion Truvox 1525 som jag bytte till för några år sedan. Problemet är att lådan vibrerar (självsvänger) vid vissa frekvenser, vilket sprider sig till närliggande produkter. Detta sker även vid låg volym och basreglaget nära nere vid 2. (på en skala från 0-10). Har provat med olika eq. och komressorer. Elementet sitter fast så det är inte det. Dämpmaterial? Kan det vara att elementet inte fungerar i den här lådan? Att den kräver större utrymme? Vill kunna spela relativt tyst på kvällarna men med djup bas. Tackar för trevliga svar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basvibrationer

Inlägg av Roger Hedin »

Är det samma resonanser vart du än ställer lådan i ett rum, så är det i princip två saker:
- ett element som inte matchar lådan,
- en dåligt stagad låda.

Ditt element har en resonansfrekvens på 40 Hz, vilket ligger "lite obekvämt till" för en elbas.
https://www.manualslib.com/manual/22171 ... -1525.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"...Celestion recommends the Truvox 1525 speaker for 2-way audio systems...."

Att stoppa i dämpmaterial kan hjälpa, men man kanske behöver sätta i stag "på spänn" mellan de stora ytorna i lådan, vilket kan dämpa en del resonans. Mitt tips: testa en annan liten kombo och kolla om det löser problemet. Det är nog enklare även om det kostar en liten aning...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Basvibrationer

Inlägg av Zyrran »

Prova att lyfta upp från golvet och ställa på något?
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Re: Basvibrationer

Inlägg av Las Bas »

Roger Hedin skrev:Är det samma resonanser vart du än ställer lådan i ett rum, så är det i princip två saker:
- ett element som inte matchar lådan,
- en dåligt stagad låda.

Ditt element har en resonansfrekvens på 40 Hz, vilket ligger "lite obekvämt till" för en elbas.
https://www.manualslib.com/manual/22171 ... -1525.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"...Celestion recommends the Truvox 1525 speaker for 2-way audio systems...."

Att stoppa i dämpmaterial kan hjälpa, men man kanske behöver sätta i stag "på spänn" mellan de stora ytorna i lådan, vilket kan dämpa en del resonans. Mitt tips: testa en annan liten kombo och kolla om det löser problemet. Det är nog enklare även om det kostar en liten aning...
Tack för svar! Det är samma var jag än ställer lådan, den självsvänger. Får bort resonansen till närliggande prylar om jag får upp combon på en stol eller liknande, men där skall den ju inte stå.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Basvibrationer

Inlägg av Roger Hedin »

Testa och skruva ner lite lågbas. Vad händer då?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Re: Basvibrationer

Inlägg av Las Bas »

Roger Hedin skrev:Testa och skruva ner lite lågbas. Vad händer då?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Det blir lite bättre, svårigheten är att få en bra balans genom hela lågregistret. Sedan är det värst på låga A på E-strängen och oktaven upp till låga A på D-strängen. Dock inte på lös A-sträng. Detta element går antagligen för lågt ner i frekvensen, det blir väldigt mycket luft som sätts i rörelse. Jag skall kolla vad orginalelementet hade för spec. Det är till en JX30B.
Skriv svar