Fender TBX tonkontroll

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Fender TBX tonkontroll

Inlägg av Grundström »

Hej

Beställt en sån för att testa i HPD basen (P-J). Någon annan som gjort något liknande? Några ide'er på alternativa kopplingar?

För ínfo är det alltså en tonkontroll med vanlig treble cut åt ena hållet och bass cut åt andra. Lite som G&L L serie basar fast i en stackad pot.

https://www.premierguitar.com/articles/ ... rol_Part_1" onclick="window.open(this.href);return false;
//Emil
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender TBX tonkontroll

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har nåt liknande i min Dingwall Super P, med skillnaden att den "hängmattar" åt ena hållet - rent teoretiskt i alla fall - och skär diskant åt det vanliga andra hållet. Då den är passiv blir effekten av hängmattan mer luddig som en gammal strandfilt. Strypa bas verkar vara en dålig idé när man är basist, om man nu inte ska ha en Bass VI eller nåt som ska ge sig in i barytonträsket.

Förutom dessa funderingar har jag inga tips om kabeldragning. Trevlig nationaldag, och kom ihåg anledningen till att vi firar den. (Det är väldigt få som gör det...) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Fender TBX tonkontroll

Inlägg av Surfin' »

Har haft en TBX istället för vanlig tonkontroll i en passiv jazz bas. Perfekt mod för den som vill skära av basen och lyfta fram mellanregistret, för att lysa igenom vid exempelvis ett soloparti eller liknande.

Bra mod för liten peng för den som vill behålla sitt instrument passivt! :D
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Fender TBX tonkontroll

Inlägg av Grundström »

Att skära LITE bas är ju inte fel i vissa situationer. Passiva tonkontroller funkar förvånansvärt bra på min G&L L1500. Den micken har ju å andra sidan onödigt mycket lågbas från början.

Har inte sett dessa TBX förut trots att de verkar funnits länge.

En tanke var att ha treble cut som vanligt på P micken och bass cut på enbart stallmicken. Skulle ju ge en del nya möjligheter. Lite som en rick med kondingen på stallmicken, fast reglerbart.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Fender TBX tonkontroll

Inlägg av Grundström »

Blev lite coolt. Kopplade så jag fick bass cut på stall puppan och treblecut som vanligt på båda.

Ganska subtil effekt. Nästan bara P micken som hörs när man drar av lite bas på J micken. Men något lite extra finns där, som inte går att få fram annars på en vanlig P J. Sen finns ju alla vanliga ljud kvar också.

Nöjd så länge som det heter.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
//Emil
Skriv svar