Det klickar i pre-ampen

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Tootles
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb 2017, 11:21

Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Tootles »

Hejsan,
har "spelat" bas i typ 3 månader nu, så jag är fruktansvärt grön på allt som rör basen, men...

Har en Sire V7, aktiv elektronik och 2 pickups. När jag skruvar pickup-blend helt mot ena eller andra pickupen, så kommer det ett tydligt klickande ljud, ca 120 bpm. Det gör ingen skillnad om jag spelar eller inte. Jag har bytt båda kabel och batterier. Ljudet är där även när pickup-blendern står i mitt-position, men då är det inte så tydligt att det är jättestörande.

Sire-supportens förslag: "Try cleaning the potentiometer by spraying a few drops of electronic contact cleaner in it. Please do not use WD40 it should be a specific cleaner used on electronic equipment."

Jag köpte den begagnad, så jag vet inte säkert hur gammal den är, men den verkar alldeles ny, så jag har svårt att tro att spray kan lösa problemet, framför allt inte långsiktigt.

Nu vore jag tacksam för förslag från sveriges samlade bas-elit.

T.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Danne »

Det känns spontant inte som att det skulle vara någon pot. Snarare något i preampen, tex någon kondensator som läcker likspänning eller liknande.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av HirYoshima »

Jag skulle nog be min lokala musikbutik ta en titt på den. Jag är inte så haj på att greja med preampen.. löda pottar är nog så långt jag skulle våga mig på och låter det när du spelar så lär det inte vara nåt så enkelt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Ingemar Sundström »

Det är inga pedaler inblandade? Ett chorus kan ju gå runt lite tex.
Ingemar
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Musikanten »

Tootles skrev: Ljudet är där även när pickup-blendern står i mitt-position, men då är det inte så tydligt att det är jättestörande.
Troligtvis en elektromagnetisk störning. Blir det olika styrka beroende på hur du riktar basen?
- Ingvar -
Tootles
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb 2017, 11:21

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Tootles »

Ingemar Sundström skrev:Det är inga pedaler inblandade? Ett chorus kan ju gå runt lite tex.
Ingemar
Nja, har inte kommit så långt att jag har köpt en förstärkare än. Körde först en Vox Amplug Bass, och så gick jag över till em EBS Microbass II. Lurar i båda, och båda låter ungefär likadant.
Tootles
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb 2017, 11:21

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Tootles »

Musikanten skrev:
Tootles skrev: Ljudet är där även när pickup-blendern står i mitt-position, men då är det inte så tydligt att det är jättestörande.
Troligtvis en elektromagnetisk störning. Blir det olika styrka beroende på hur du riktar basen?
Bingo! Man lär något nytt varje dag. Det blir mindre när jag vänder mig åt ett visst håll. Kopplade in lurar och Amplugen och gick en sväng i huset, och det blir helt borta i andra delar av huset.

Så var är källan? Ljudet är så gott som borta hela tiden när jag rör mig i en rak linje åt ett mycket bestämt håll från där jag brukar stå och öva. Betyder det då att källan är rakt bakom mig? Är det något jag kan göra med själva basen eller sladden för att bli av med det?

Följdfrågorna är många, men då vet jag åtminstone. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Musikanten »

Nej det är inget fel på din bas!
Jag misstänkte med en gång att det var en induktiv störning när du förklarade hur det funkade med mickblandaren.
Har varit ute för sådana problem tidigare (fast inte hos mej själv).
Då var det en induktor till ett elstängsel som störde en gitarrist. Men den gången var det ett klick i sekunden, c:a 60 BPM.
Dina klick var ju 120 BPM så jag vet inte vad det kan vara för apparat som stör hos dej.
Det kan komma från någon granne också.
Du får fundera själv och gå systematiskt tillväga, slå ifrån såna grejor (en i taget bara) som du kan misstänka vara boven.
Nu vet du i alla fall at du slipper åka till någon meckare med din bas.
En annan gång var det en laddare till en robotgräsklippare som störde, så hoppas att ditt problem också går att hitta källan till.
Om du har frågor så skall jag försöka svara.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av gthyni »

Får du samma fenomen både i passivt och aktivt läge?
Kanhända att störningen blir mindre markant med mindre elektronik aktiv (dvs passive mode).

Men den mesta kommer nog från mickarna, jazzbassen har singlecoilmickar som är känsliga för yttre störningar. Det fiffiga är dock att och du kör med bägge mickarna så bildar de en "humbucker" som reducerar detta, vilket förklarar att det är mindre störande när du har väljarvredet i mittläget. Min Sire var ganska väl skärmad från fabrik för att vara en lågprisbas så där är nog inte så mycket att hämta.

Det kan vara svårt att åtgärda yttre störningskällor. En gitarristvän kan inte spela Stratocaster (som har singlecoilmickar) hemma på sommarhalvåret då flera grannar har gräsklipparrobotar som stör illa.

Annars kan man uppgradera mickarna till humbucker/noiseless-varianter som t ex dessa som är till salu här på forumet
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=86691" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Musikanten »

När det gäller elektromagnetiska störningar är det mickarna som plockar upp.
När det är kapacitiva störningar är det kablarna (otillräcklig skärmning).

Gitarristen på landet, som jag nämnde tidigare, gav upp och flyttade. Grannen ville ha elstängslet igång.
En annan gitarrist här i stan hade störning från järnvägen. Avståndet var endast tio meter.
Fick svar från Trafikverket att järnvägen ligger ju där den ligger...
Han fick flytta till en annan bostad.
- Ingvar -
Tootles
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 feb 2017, 11:21

Re: Det klickar i pre-ampen

Inlägg av Tootles »

Tack för all info. Jakten pågår. Just nu har jag upptäckt att ljudet är hysteriskt högt när jag är nära det utvändiga proppskåpet/huvudsäkringen till villan. Nästa blir att stänga av huvudsäkringen till huset för att se om det är mitt hus eller någon granne.

Återkommer med update.
Skriv svar