Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av Tarzan08 »

Jag har som en del av er kanske vet en bas som råkade brinna upp. Det handlar om en Squire P/J. Halsen är bandlös och i skrivande stund hos Klopper för översyn. Kroppen verkar ha klarat sig, bortsett från missfärgning och manliga mängder sot.
Elektroniken är helt tjadå så det är läge att sätta i något nytt och fräscht.

Jag har länge suktat efter Aguilars P/J-set, men funderar såklart på om det finns ett annat/bättre/billigare alternativ?
Mitt ljudideal är rätt så transparent (en del kanske skulle kalla det tråkigt). Vill bara ha en hygglig push i tonen och rejäl output.

Så berätta för mig varför jag ska, eller inte ska ha ange-puppor
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av Aslan »

Vet att Hogge testat dessa plus en hel del annat oxå.
Själv har jag satt in EMG GZR P i en bas nyligen och är galet nöjd.
Har även haft en AG5P i en Sandberg och det lät väl ok men inte riktigt som jag ville. Dock vet jag inte om det var basen eller micken som var problemet...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av Enbasist »

Aguilars P62 har jag och dom är kanon. Låter lite färdigmixade på en gång, dvs lite mer bas och topp än vanligt men ändå skön mid som räcker till. Bra output, inte jättestark men tonen är stor och fet så man upplever signalen som rejäl. Vet dock inte hur P/J setet är men har en känsla av att dom borde vara bra om man gillar PJ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av Danne »

Jag stoppade i EMG GZR P/J i min Hotrod Precision och är lika nöjd som Aslan. Vet inte om de är transparenta dock. Du har ju också en Hotrod väl? Om man jämför GZR med originalen är det lite mer tryck i GZR (kanske inte högre output, den är ganska lika) i form av lite mer lågmid, något snällare diskant. Originalen har mer mid-mid tycker jag. GZR gav mig iaf exakt vad jag var ute efter.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av Tarzan08 »

Danne skrev:Jag stoppade i EMG GZR P/J i min Hotrod Precision och är lika nöjd som Aslan. Vet inte om de är transparenta dock. Du har ju också en Hotrod väl? Om man jämför GZR med originalen är det lite mer tryck i GZR (kanske inte högre output, den är ganska lika) i form av lite mer lågmid, något snällare diskant. Originalen har mer mid-mid tycker jag. GZR gav mig iaf exakt vad jag var ute efter.
Inser att jag nog har större gas på GZR än vad jag vågade tro.
Tanken är att sätta GZR i brinnbasen, inte i Hot Rod. (I den har jag Lundgren)
Blir jag nöjd och hänförd så kanske jag bestyckar ett annat projekt också.... en "vanlig" P.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av blackparkas »

Jag satte ju en Urban-mick i glitterbasen och fattar inte varför någon skulle vilja ha något annat någonsin...
Vart sjukt bra ton i den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Är AG 4P/J-HC vad jag vill ha?

Inlägg av gthyni »

Jag gillar DiMarzio model P/J bättre tryck än vintage men utan bumlighet eller hängmattor


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar