Problem med parallellkoppling i högtalare

Prata om mickar och elektronik
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av KNA »

Den här frågan gäller egenligen en gitarrlåda men skitsamma, principen och problemet är detsamma.
Jag har en 4x12 som är kopplad serie-parallell, dvs två element i serie i varje "sida" som sen parallellkopplas. Jacken på baksidan är parallellkopplade så att kabeln går från toppen till den aktuella lådan och sedan vidare till en 2x12 (samma ohm på båda så oroa er inte). Här kommer även problemet. När jag kopplar enligt ovan låter endast 2x12-lådan, men när enbart 4x12-lådan är inkopplad funkar den. Detta oavsett vilket av de två jacken jag använder. Nånstans mellan jacken händer alltså något men jag fattar inte vad. Någon som har en idé? Har givetvis testat olika kablar men utan framgång. Ska öppna och kika så snart jag hinner men vill gärna ha input innan jag löder om hela skiten.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av TDHP »

Låter låda 1 oavsett vilket jack du kopplar kabeln från stärkaren på?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av Danne »

Nästa fråga. Kan det vara så att det sitter "brytjack" i lådan likt de som sitter i lådor som möjliggör stereo-inkoppling?
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av KNA »

Där sitter brytjack men jag har lött dem själv och eftersom den funkat tidigare tror jag inte problemet sitter där. Men jag ska såklart kolla när jag börjar skruva med den!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av Danne »

Om 4x12":an funkar ensam i båda jacken men bryts när du pluggar in 2x12":an borde felet vara det ena eller båda jacken i kombination med hur du lött dem. Tex om du i din inkoppling byglat över en brytkontakt och den bygeln har tappat kontakten på ena sidan lär ju jacket helt plötsligt bete sig som ett brytjack igen.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av KNA »

Återkoppling (höhö) i ärendet: Jag har äntligen öppnat och kikat och inget är konstigt med kopplingen. Däremot såg lödningarna till ena jacket liiiiite dåliga ut så jag lödde om och nu funkar allt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Problem med parallellkoppling i högtalare

Inlägg av Danne »

:tummenupp:
Skriv svar