Big Muff?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
bronxen
Medlem
Inlägg: 97
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 06:08
Ort: Stockholm, Södermalm

Big Muff?

Inlägg av bronxen »

Tja! Går i Big Muff tankar och funderar på vilken man ska köpa. Finns ju ett gäng olika och de flesta verkar ju fungera för bas om jag inte har missförstått detta. Har haft en Bass Big Muff men den är såld och den var det ju inget fel på men vad är skillnaden mellan de olika. Vad kör ni på och vad är för och nackdelarna? Bass Big Muff, Big Muff PI, Little Big Muff, Sovteks svarta, eller den klassiska gröna?

Inte lätt det här :D
www.junkstarsofficial.com

Fender P-basses & Fender Super Bassman amps.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Big Muff?

Inlägg av Markooo »

Jag har haft en Bass Big Muff. Kom inte överens med den helt. Då är den vanliga BMP en mycket roligare pedal!
Den gröna går ju att hitta men de verkar skilja väldigt mycket från exemplar till exemplar. True bypass (om man nu vill ha det) och strömingång finns ju inte heller på de gröna. Jag hade hellre satsat på en klon, typ Tall Font Russian av Wren & Cuff eller något annat.
Den lilla Muffen och den svarta Sovteken har jag inte provat ännu.

Men det finns ju mer! Det finns ju EHX Double Muff också! Bara för att vara jobbig... 8)
Fast den har jag ingen erfarenhet av ännu...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Big Muff?

Inlägg av Markooo »


Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Big Muff?

Inlägg av HellMek »

Jag kör men vanlig big muff pi with tone wicker. Vissa hävdar att gitarrmodellerna låter bättre på bas än de som faktiskt är till för bas. Sen är det ju såklart en smaksak med, jag kör väldigt mörkt inställt ljud på min, tonkontrollen och sustain på kl 9.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Big Muff?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag sålde min Big Muff Pi för 150 kronor 1979 och har inte ångrat mig en sekund. "Never looked back!" Fanskapet gick ju inte stänga av; den läckte genom som ett såll. Där talar vi om Untrue Bypass...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Big Muff?

Inlägg av Grafen »

Jag har två från slutet av 70-talet, de låter också fullständigt olika fastän de ska vara från samma revision... faktiskt ganska irriterande.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Big Muff?

Inlägg av Punkster »

Jag är också lite nyfiken. Om man håller sig till nytillverkade muffar så finns det ju en uppsjö att välja mellan. Vad är t.ex. skillnaden mellan en vanlig Big Muff och en Big Muff PI? Och den med Tone Wicker? Hur låter den annorlunda?
/Linus
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Big Muff?

Inlägg av Roger Hedin »

Punkster skrev:Jag är också lite nyfiken. Om man håller sig till nytillverkade muffar så finns det ju en uppsjö att välja mellan. Vad är t.ex. skillnaden mellan en vanlig Big Muff och en Big Muff PI? Och den med Tone Wicker? Hur låter den annorlunda?
Det är väl för att lura oss att tro att det är ännu en sak som behövs, att vi helt plötsligt har en massa alternativ...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Big Muff?

Inlägg av HellMek »

Punkster skrev:Jag är också lite nyfiken. Om man håller sig till nytillverkade muffar så finns det ju en uppsjö att välja mellan. Vad är t.ex. skillnaden mellan en vanlig Big Muff och en Big Muff PI? Och den med Tone Wicker? Hur låter den annorlunda?
Finns det big muff utan pi? Trodde pi var originalet. Wickern är bara en liten boost i det högre registret.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Big Muff?

Inlägg av Markooo »

Pi är den vanliga.

Muff utan Pi är en Muff Fuzz som är mer åt overdrive-hållet.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Big Muff?

Inlägg av Punkster »

Där ser man, jag trodde det var tvärt om. Men jag har inte så stor koll på Big muff heller... Men tack för infon!
/Linus
Skriv svar