Stapla Gain-pedaler?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av terrorforsale »

Tjenare! Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklarafördelen med att T.ex köra en overdrive pedal tillsammans med en FUZZ eller riktigt smutsig dist?
Har försökt mig på detta men får bara en massa oljud, rundgång och brus, testat ett par olika alternativ.
Har jag valt fel pedaler eller är det något annat jag missat?

Kör passiv P-bas och helrörsrigg.
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av Roger Hedin »

Min gitarristkamrat kör tre kaskadkopplade Tube Screamers i sitt pedalbord: en för "rent" ljud, två för overdrive-komp och tre för bett i solon. Jag har följande på pedalbordet: JHS Colour Box innan en EBS BassIQ och sedan en EBS MultiDrive. JHS ger lite krull på tonen innan BassIQ, men med JHS och MultiDrive igång blir det lite mer "tjockma" i tonen och inte så spretigt som det lätt blir med overdrive på bas. Nu har inte jag några supermängder skrän, utan mer så det spricker när man gräver lite.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av terrorforsale »

Pedalerna jag vill ha ut lite mer av är EHX bass big muff pi, JAM pedals Rattler bass och en Catalinbread Merkin.
Och jag tycker de blir lite tafatta och tunna i mixen med bandet, vill öppna upp dem.

Kör ju de pedalerna ganska hårt för att få riktigt rå och mycket dist, så mitt problem kanske egentligen ligger i att jag vill höra de bättre genom mixen och helst utan oljudet som blir när man inte spelar.
Kanske är nån slags noise clamp eller decimator jag får använda då?

Eller lägre inställningar på dessa, plus en OD?
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av RolleHarris »

Du borde testa en blendpedal av nåt slag tex BOSS LS-2 så att du kan mixa in rent ljud så du behåller botten och närhet i ljudet, då kan du skräna på med en massa dist
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av Danny »

Om du har en VT bass lägg den i slutet.
Den gör underverk med många pedaler.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
terrorforsale
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 13:24
Ort: Förslöv

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av terrorforsale »

Kollat lite klipp på både blendpedaler och VT'n, verkar intressant bägge delar.
Tror dock blenden kan vara det jag söker i detta fall, Xotic x-blender verkar ju schysst iom lite EQ funktioner och så :)
Fender P. American Standard - JAM pedals Rattler - Ampeg V4B - Ampeg Heritage SVT-810E
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av Roger Hedin »

Med tokdistad bas försvinner det mesta av bottenfläsket i tonen och du får bara övertoner som blandar sig med gitarrer och liknande. Att då ha två overdrive efter varandra, och inte speciellt överdrivna, kan tjocka upp det betänkligt. Om du har två pedaler som påverkar tonen lite olika så kan de "fylla i" hålen för varandra, om du förstår hur jag menar. Jag hade en Markbass Distorsore, vilken hade en blendkontroll och möjlighet att styra över från nästan rent till otroligt dumt mycket. Det var dock svårt att få en homogen ton, det lät mest som två parallella ljud. Den åkte.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av RolleHarris »

terrorforsale skrev:Kollat lite klipp på både blendpedaler och VT'n, verkar intressant bägge delar.
Tror dock blenden kan vara det jag söker i detta fall, Xotic x-blender verkar ju schysst iom lite EQ funktioner och så :)
Xotic x-blender verkar ju fantastisk. Dock rätt dyer, du kan ju börja med en begagnad BOSS LS-2 för ca 500kr för att se om du kommer i rätt riktning med ditt ljud
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av kmo »

Två od eller boost och od brukar funka finfint. Om du däremot kör od plus fuzz då kan det nog gå mer än lite överstyr..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av 41HZ »

Jag kör ju faktiskt med lite gain-stapling. Har en fluxdrive igång hela tiden med lite gain. Boostar sedan ibland med en bas-moddad Boss super-overdrive. Även den med pyttelite gain. Har tidigare ett tag kört med två voodoo-bass od-pedaler, även då med lite gain på båda. Funkade även bra med ebs multi-comp som boostpedal tillsammans med valfri od med lite gain.
Kort sagt tycker jag det fungerar bra så länge man håller nere gain på samtliga pedaler man tänker kombinera.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av RolleHarris »

Jag har en Sansamp BDDI först i kedjan men lite spräck när jag tar i hårt. Sen har jag en Tubescreamer TS9B för mer dist och till sist en MESA Fluxdrive som kom med posten igår. Får riktigt bra dist med alla 3 igång :)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av Bassplaya »

I mitt ena band har jag kört med VT Bass (nu utbytt mot Hartke VXL) sist i pedalkedjan och den är alltid påslagen. Före den har jag en dist/overdrive för att skita till ljudet i vissa låtar.

I det andra bandet kör jag P-bas rakt in i en Orange Terrorbass/TKS 212-rigg och behöver inget mer.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av 41HZ »

^^ja när jag hade terrorbassen så behövdes inga andra pedaler för å smutsa till ljudet. Rena rama distmaskinen(på ett bra sätt)!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av Bassplaya »

41HZ skrev:^^ja när jag hade terrorbassen så behövdes inga andra pedaler för å smutsa till ljudet. Rena rama distmaskinen(på ett bra sätt)!
:tummenupp:

Ja det finns gain så det både räcker och blir över i den lilla rackaren.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av macahan »

Jag gainstaplar utav bara den. Jag har idag en Fulltone bassdrive som har en separat boost, en Fulltone fat-boost och en stinkfootmoddad boss super overdrive. Dom är arrangerade i påverkansmängd så att den som påverkar minst är först i kedjan osv. Men de är mestadels snällt ställda på gainen. Som mest hade jag väl 8 od/dist i kedjan men de som arbetade bäst tillsammans är de som fick vara kvar. Fuzz har jag aldrig kommit överrens med men tycker det blir lagom brötigt om man stackar pedaler.
hacken
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 23:27

Re: Stapla Gain-pedaler?

Inlägg av hacken »

Skruva Rattler för ett halvskitigt ljud och dra upp volymen lite sen skickar du på Merkin med hög volym och lite fuzz. (bas>merkin>rattler)

Det hade jag provat. Jag har en Rat och en Super Fuzz och det funkar bra att fylla i lite med Rat efter fuzz.
Skriv svar