Banta pedalbordet.

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Jag har precis köpt en t90 topp som jag är sjukt nöjd med. Och jag vill banta ner pedalbordet till minimum. Bara 2-3 pedaler istället för idag 8 pedaler.
Jag använder mig mycket av OD/dist/fuzz pedaler men kommit fram till att jag redan i grunden har ett gött distat grundljud, funkar det att bara köra en boostpedal som bara driver på toppen lite ? Isåfall vilken ska man köpa ? Helst så enkel som möjligt.




Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av BBQV »

MXR. Enklare blir det inte.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av jisac »

Den här låter supergött. Har en som jag inte vet om jag ska behålla eller sälja. Stabil som en noshörning.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MV0Hjlq9Gmo[/youtube]
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Ja nått sånt som mxr pedalen är jag ute efter. Vart i kedjan ska man ha en boost pedal då ?
Jag tänkte ha en pitchblack och en mxr phaser och eventuellt en oktavpedal oxå den från mxr.

Jag har kikat runt lite och vad tror ni om en t Rex karma boost ?
Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av Roger Hedin »

...eller den här:

Bild

Den har inga 30 år på nacken utan är en ren, brusfri och totalt genomskinlig boost som dessutom går hitta begagnad för nålpengar. Jag använde en sådan i slutet på effektkedjan som solo-boost, men det är ju valfritt. Vissa pedaler är lite känsliga om man sätter musklerna innan dem...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av strummer »

JBe har en clean boost som en gitarrkollega äger, jag har testat och den funkar kanon till bas också:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av ennam »

axelander skrev:Ja nått sånt som mxr pedalen är jag ute efter. Vart i kedjan ska man ha en boost pedal då ?
Jag tänkte ha en pitchblack och en mxr phaser och eventuellt en oktavpedal oxå den från mxr.

Jag har kikat runt lite och vad tror ni om en t Rex karma boost ?
Skickas från min iPad via Tapatalk
Jag sulle satt den sist i kedjan. Ser ingen anledning att behöva överstyra ingångsljudet till någon av pedalerna.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av Hellbum »

Nån av dom här då kanske?
http://vend.se/250389-dod-bifet-preamp-mxr-micro-amp" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av bassace »

Skippa alla pedaler - låt tonen komma från fingrarna, basen och stärkaren.
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av BaktaktsBilly »

JBe verkar göra bra grejer, Punkster Driven som jag provat ett tag är stabilt byggd. Boosten han gör är väl baserad på MXR/CAE Boost/Line Driver, om jag inte har helt fel. Har varit sugen på en sån att ersätta min LPB-klon som fuldistar på ingången. (Originalet ska tydligen också vara lätt att dista har jag hört).
Jag ska också flytta min boost längre ner i kedjan, en tremolo och en delay fuldistar när nåt solo ska boostas.
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Just nu känns det som jag bara ska köra boost och tuner. För jävlar vad bra t90 toppen låter bra. Och då blir det helt plötsligt väldigt enkelt.

Då är frågan pallar en korg pitchblack att driva en boost pedal ? Funderar på att enbart använda en onespot och strömsladd mellan tuner och boost eller tänker jag helt galet. Det ända jag vill är det ska var så lite som kan gå fel som möjligt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av 41HZ »

Ah, jo det bör fungera. Har själv gjort så vid nått tillfälle och drivit en od-pedal från pitchblack.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av macahan »

Jag kör på en Fulltone phatboost3 som jag tycker är lämpligare än bara en signalboost i min kedja. Den låter mig boosta volym, ev lägga till lite extra gain, lägga till eller ta bort bas och/eller diskant. Prova? Jag kan inte vara utan min.
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Efter lite om och men så fick det bli en costum audio electronics boost/linedriver.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Bara för att knyta ihop säcken så är pedalbordets beståndsdelar hemma nu så nu är det bara att bestämma ordningen på pedalerna. Jag har just nu: tc polytune mini2, CEA Boost, mxr phase 90 och T-Rex bassjuice enbart för att det ser bäst ut men jag har lite funderingar på att sätta boostern allra sist och bassjuicen efter tunern. Tänker jag rätt ??


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Två veckor har gått och har redan hunnit byta ut boostpedalen för att jag skulle få plats med oktavtrampa. Så det fick bli en tc mini spark. Jag har även bytt ut bassjuice pedalen mot ashdown dr. Green bearded lady. Allt får precis plats på mitt pedaltrain nano bord. Måste säga att jag är sjukt nöjd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av Aslan »

axelander skrev:Två veckor har gått och har redan hunnit byta ut boostpedalen för att jag skulle få plats med oktavtrampa. Så det fick bli en tc mini spark. Jag har även bytt ut bassjuice pedalen mot ashdown dr. Green bearded lady. Allt får precis plats på mitt pedaltrain nano bord. Måste säga att jag är sjukt nöjd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Bild??? ;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Fixar det imorgon


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Re: Banta pedalbordet.

Inlägg av axelander »

Så här blev det nu när det är klart.


Bild





Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar