Men det är ju samma sak!?!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av 41HZ »

Typ... :D
Jo att det finns sjukt många bra boutique-pedaler(och även bland de stora tillverkarna) som tycks härstamma från samma kretsar. Dist/overdrive och fuzz. Hur många är det inte som bygger på ProCo RAT, Ibanez Tubescreamer och EHX Big Muff?
Så många att det nästan blir skrattretande ibland. Kul dock för det är ju rätt så lätt att få till en bra distad bas idag.
Det tråkiga(obs varning för i-landsproblem)är väl då att det är många bra pedaler man inte kommer skaffa för att det nästan är samma man redan har. Skulle ju inte tackat nej till en Fuzzrocious rat king eller idiotbox blower box, eller för all del nya mxr bass distortion. Men de är ju alla mer eller mindre bas-moddade rat.
Sedan muff och tonebender-varianter finns ju hur många som helst.
Varför är det inte fler som försöker förbättra hm...scramblern, superfuzz eller kanske bara jag som missat nåt?
Finns det förresten nån som stoppat in ts, rat och muff i samma pedal? Gärna basvänlig då förstås också. :lol:
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av ennam »

Ja svaret är väl att bmp, rat och ts är det folk köper. Skulle inte heller tacka nej om någon tacklade boss hyperfuzz. Trion du frågar om känns säkerligen som någon har byggt, har tom för mig någon jag känne planerade beställa något dylikt från fuzzrocius. Om inte annat kan du ju köpa tre BYOC-kit och bygga ihop i en låda
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av 41HZ »

Hyperfuzz, just ja! En sån har man ju haft för länge sedan och konstaterade att den lät roligt men onekligen kunde förbättras. Cogeffects verkar också kunna bygga nästan vad som helst. De har en hel del roliga custombyggen på sin sida.
Nä jag hade velat ha en superfuzz med separata on/off för med eller utan tonkontrollen, istället för switchen. Men annars är jag ju egentligen redan nöjd med det jag har. :roll:
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av 41HZ »

Yey google is your friend. Nån har gjort det åtminstone, rätt snygg faktiskt.
Bild
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av Markooo »

Är så trött på att ingen försöker göra något nytt. Och då menar jag nytt, och inte något som är baserat på något annat och sen tar skitmycket pengar för det...

Moog MF-Drive. Där har vi något nytt! Förbeställde till och med för nästan två år sedan och är den bästa smutspedalen någonsin.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av 41HZ »

Haha jo det är ju just det jag tröttnat på, varianter på samma kretsar i all oändlighet.
Mfdrive har jag inte testat ännu men varit rätt så sugen på. Samma med Mantic vitroil som jag varit ännu sugnare på, verkar också vara en helt egen design.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Men det är ju samma sak!?!

Inlägg av Markooo »

Kan rekommendera MF-Driven i all oändlighet. Att den har ett filter (som faktiskt är ett filter och inte bara en maskerad tonratt) är utan tvekan dess bästa bästa egenskap.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar