Diskussion kring bygge av rörpreamp

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Testade katodavkoppla ecc99:an vilket gav ett intressant resultat: Spänningen var på millivolten samma med eller utan kondensator. Testade med 100uF och 640uF. Ljudet ändrade lite, men inte till det bättre. Det blev lite våt matta över det hela, så jag beslöt skippa den tanken.

Gjorde dock följande åtgärder för att höja nivån:
- Konstlast 18 ohm (skulle kanske ha lagt typ 12, men jag hade inget lämpligt motstånd och jag orkade inte börja parallellkoppla olika värden för den sakens skull.
- Kopplade transformatorn 3&6, alltså enligt 12k8 primär impedans i 15 ohm.
- Bytte ett motstånd i PSU:n och lyckades höja B+ en del, vilket ju inte ger mer gain i sig, men lite mera headroom innan det börjar dista.

Tycker det låter riktigt bra så här, och jag håller det så här tills vidare. Har tyvärr inga fler inbokade gigs denna höst (bröllopssäsongen är slut) så jag får kanske släpa hela riggen till nåt rep om jag orkar och testa där.

Tack alla för en mycket bra diskussion! Återkommer kanske med lite tankar kring 6L6GC som slutrör...

Schemat med dessa ändringar och lite uppmätta spänningar, samt några nya bilder:

Betraktar f.ö. schemat och designen som fungerande nu, så det borde vara safe att bygga den om man vill (ingenting är dock helt safe i rörsammanhang, så på egen risk).

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Ett kompakt slutrör som iofs är lite klenare än 6L6 är EL84. Jag fixade en Madamp för ett tag sen och den lät hyfsat mycket för 5W.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Då blev det ett lyckligt slut, trots att katodavkopplingen inte gav något positivt. Det har varit kul att följa ditt bygge, Fredde!
Ser proffsigt ut, dessutom! :tummenupp:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Ett kompakt slutrör som iofs är lite klenare än 6L6 är EL84. Jag fixade en Madamp för ett tag sen och den lät hyfsat mycket för 5W.
En möjlighet, jo. Hur låter basen i den? Har ingen egen erfarenhet av någondera röret, men det allvetande internet anser på flera håll att EL84 har "lösare" och "mindre punchig" bas än 6L6. Stämmer detta månne?

Min nuvarande nättrafo maxar ut vid 40mA, så den skulle antagligen inte räcka ens för EL84. 6L6GC borde precis få plats liggande i mitt chassi, så det kan hända att det skulle vara kompakt nog.

Denna nättrafo är för tillfället kandidat nr 1: http://www.ampmaker.com/store/20W-toroi ... -PT06.html. Den ska vara 42mm hög, vilket tyvärr är 2mm för mycket, men jag tänker mig att det går att lösa på något sätt. Den här skulle rymmas, men kräver vissa krumbukter för att få rätt glödspänning: http://www.musikding.de/Toroidal-transf ... V-270V-14V

En lämplig utgångstrafo (som precis skulle få plats) kunde vara Hammond 1760C, som alltså är en "Replacement transformer for Fender Champ, Vibro-Champ, Bronco [...]". Datasheet: http://www.mouser.com/ds/2/177/EDB1760C-50164.pdf
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Musikanten skrev:Då blev det ett lyckligt slut, trots att katodavkopplingen inte gav något positivt. Det har varit kul att följa ditt bygge, Fredde!
Ser proffsigt ut, dessutom! :tummenupp:
Tack! :)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Ja, och så stort tack för all hjälp (hittills); Fernan, Inber, Musikanten, B-Å Åhs och alla andra!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Fuling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 01 nov 2013, 02:07

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fuling »

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men jag såg att pris och tillgänglighet på trafos diskuterades i början. Ett tips när det gäller preampkopplingar som inte drar så mycket ström är att seriekoppla två små 12V-trafos "rygg mot rygg" och på så vis få fram ca. 230VAC till anodspänningen. Går väl att ta trafos med vilken spänning som helst egentligen men just 12V är vanliga som grus och lika billiga, dessutom funkar ju 12V utmärkt att mata glödtrådarna med på 12A*7/ECC8X-rör.
Vill man ha lägre spänning än 230VAC kan man koppla ihop två trafos med olika sekundärspänning, dock funkar det inte att få ut mer än 230VAC eftersom man då mättar kärnan hos den trafo som arbetar baklänges.
Rockmusik får aldrig bli ofarlig!
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Dags att återuppliva tråden efter nästan två år av giggande med den ovan nämnda preampen.

Den lät som sagt helt ok, men det var vissa grejer som jag inte var helt nöjd med. Mitt projekt att fixa till dessa problem ledde till att jag mer elle mindre byggde om hela förstärkaren från grunden. Jag dumpade den gamla idén med ett litet rörslutsteg eftersom det var till mer besvär än nytta, och beslöt mig för en design med endast vanliga triodsteg utan utgångstrafo.

Denna gång är förstärkaren i stort sett en klon av preamp-delen i en Marshall JCM 800 Bass Series 1985. Har aldrig testat en sådan i verkligheten, men den lät mycket bra i olika youtube-klipp jag kollade in, och dessutom är designen rätt enkel och den har inte den i mitt tycke urusla fender-tonstacken, utan en tvåbands baxandall samt skild mid, mid freq och slope.

Är mycket nöjd med soundet denna gång. Tonstacken funkar och man får en trevlig overdrive om man ger lite gain. Så här blev det:

Bild

Bild

Bild

Bild

En mer ingående projektbeskrivning finns här: http://www.diyaudio.com/forums/instrume ... uitar.html
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Håcke »

Wow!
Snyggt jobb!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av B-Å Åhs »

Snygg layout, imponerande !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Tack!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Bandade lite ljudprov.

Bas: Fender Precision AVRI '57 1982
Strängar: DR Nickel Lo-riders (rätt gamla)
Inspelning: Passive DI-BOX och USB-ljudkort, ingen processering.

Ljudklippen i filen är ordnade såsom följer:
1 - Basen direkt i ljudkortet (utan preamp, alltså)
2-5 - Clean
6-8 - Overdrive

Filen: Amptest.mp3 (1 min 14 sec, 1Mb)

(Voice recording Copyright 2012 Iwan Gabovitch [http://qubodup.net])
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar