Reverb/Delay till bas?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Reverb/Delay till bas?

Inlägg av Punkster »

Jag tycker att reverb är bland den snyggaste effekten som finns, tillsammans med delay. Som ett sant U2-fan är det ju svårt att låta bli =) Så för ett tag sedan när jag kände mig någorlunda rik knallade jag in på musikbörsen och hörde mig för. Killen jag snackade med påstod däremot att jag skulle göra bort mig rejält om jag köpte något sådant eftersom det helt enkelt "lät skit".
Alltså blev det ingen pedal för mig just då, så nu tänkte jag att jag skulle höra med folket här vad ni anser. Funkar delay o reverb till bas? Är det användbart? Finns det några speciella pedaler särskillt till bas eller funkar det med vanliga gitarrpedaler? Och såklart, köptips vill jag ha =) Är sugen på att skaffa mig en Ehx Holy Grail från amazon eller e-bay. Någon som kanske har en sådan?
/Linus
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

holy grail är mumma!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har inte så mycket att jämföra med men tycker att EBS Dynaverb gör sitt jobb väldigt bra.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Har hört ganska mycket bra om EBS, men jag hävdar envist att dom är för moderna. Jag gillar retro =) Därför är det ganska intressant med ehx osv.
/Linus
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

samma digitala reverb som sången i PA :P

Men gittaristen fattar inte att man faktiskt kan lägga effekter på basen och få det att låta bra
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Använder själv EBS Dynaverb och kör alltid reverb med bandlöst
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Reverb är min näst-näst-nästa pedal..
Innan dess: Loopsampler (ev nya memoryman'en.. eller det stora Line 6-aset), och pog'en tror inte man får tag i bättre Octaver..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag kör aldrig med delay och aldrig med reverb när jag spelar med bandet. Ensam kan man ha vilka effekter som helst, men det finns risk för att det blir grötigt och att basen blir odefinerad med reverb och delay på i mixen.

Om ni andra får det att funka, så kör för fan! :)
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Klart man kan ha reverb och delay.Man kan ha vad som hellst i rätt sammanhang.och om det finns någon tanke bakom...
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag skulle säga att killen på Musikbörsen är ett pucko som inte vet vad han snackar om, och dessutom tidernas sämsta försäljare. Se till att få han sparkad :).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Reverb/Delay till bas?

Inlägg av Matte »

Punkster skrev:Så för ett tag sedan när jag kände mig någorlunda rik knallade jag in på musikbörsen och hörde mig för. Killen jag snackade med påstod däremot att jag skulle göra bort mig rejält om jag köpte något sådant eftersom det helt enkelt "lät skit".
Vem av dem var det?
Håller med Mikke och det kan jag säga med egen erfarenhet av de där herrarna på Börsen i Örebro.
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Reverb/Delay till bas?

Inlägg av Seb »

[quote=Killen jag snackade med påstod däremot att jag skulle göra bort mig rejält om jag köpte något sådant eftersom det helt enkelt "lät skit".
[/quote]

Haha! Duktig säljare! :shock:
BEADG
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Hehe, tror att det var Johan jag snackade med... Om nån vet vem han är.
/Linus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Är det samma personer som jobbar i alla Musikbörsen-affärer? De här idioterna finns ju överallt, hur svårt kan det vara att göra ett bra jobb i en musikaffär?

"-Hej, jag vill ha en reverbpedal till min bas."
"-Glöm det, det låter skit."

eller

"-Hej, jag vill ha en reverbpedal till min bas."
"-Javisst! 1500kr och den är din."

Får mig att minnas en gång när jag skulle testa en phaser-pedal för 10år sedan. Affärsbiträdet sa att phaser var omodernt, att det istället är chorus man ska ha. Men jag gillar ju inte chorus...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag har bara en kommentar - PUCKON!!!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har väl en lite delad åsikt här.

Dels gillar jag varken reverb eller delay på bas, men det finns säkert användningsområden.

Dels verkar det finnas alltför många sådana försäljare. Har en här i stan vars första kommentar när jag ville låna en Ashdowntopp var "Mäh, varför det? Du har ju större equalizer på den du har nu." Som att eq'n är det viktigaste när man köper toppar..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hellish skrev:Har väl en lite delad åsikt här.
Dels gillar jag varken reverb eller delay på bas, men det finns säkert användningsområden.
Man behöver ju inte använda "Hall" patchen hela tiden om man vill ha reverb på bas...

När jag spelar in, brukar jag lägga lite rumsklang på basen, i synnerhet om det bara är basens linesignal som är inspelad, för att få lite liv i ljudet. För mig funkar det minst lika bra, om inte bättre, än att använda högtalarsimulering. Jag brukar också skära ganska mycket bas ur reverbsignalen, så att det inte blir för grötigt.

Annars är kombinationen P-bas, flatwounds, tremolo, rörstärk och fjäderreverb väldigt, väldigt fint!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Punkster skrev:Hehe, tror att det var Johan jag snackade med... Om nån vet vem han är.
Jo tack.... den känner man till! :roll:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

basmartin skrev:
Annars är kombinationen P-bas, flatwounds, tremolo, rörstärk och fjäderreverb väldigt, väldigt fint!
Mmm....*plopp*plopp*....snyggt. Sven Lindvall har ju upphöjt det soundet till nåt slags konstform :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Mooga
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 11:59
Ort: Sthlm

Inlägg av Mooga »

Hej Punkster!

Det är ofta bra att veta vad man är ute efter när man tex vill ha någon effekt till bas. Går nog inte att ge ett generellt svar på om något är bra eller inte. Allt är egentligen en effekt, spelstil, rytmik, känsla. Spelar du bas i ett storband har basen viss funktion som ofta är bäst utan effekt. Ett bra stadigt grundljud. Spelar du solobas kan du köra med ett helt annat ljud.
Ett bra tips är att ha 2 förstärkare. En för ett bra grundljud och en andra för tex delay och modulations effekter(chorus,phaser,flanger osv). Många enklare och billigare effekter låter för dåligt för att köra ett annars bra basljud genom. Med 2 stärkare kan du ett enklare sätt forma den effekt belagda delen av ljudet. Det behöver inte vara en stor fet rörhäck, utan det räcker med en liten kombo eftersom det handlar om delay och/eller reverb. Många delayboxar har dessutom en extra utgång där bara delayet går ut. Prova sedan att köra med effekten starkt med trummor osv. Typ se om det fäster
live.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag är svag för både reverb och delay på bas - och särskilt då på bass vi-liknande instrument (och gärna med lite tremolo också, mmm...).

Själv har jag en EBS Dynaverb som jag inte riktigt gillar. Den är för subtil för min smak, så jag planerar att skaffa något annar, t.ex. en Line6 Verbzilla. I delayväg har jag ett billigt analogt delay från gptools, och en digital Boss DD-6-pedal. Boss-pedalen är mycket trevlig, men jag vill ändå komplettera den med en Boss DD-20, eller den där nya Electro-Harmonix-modellen med Hazarai, för att kunna loopa mer än nu. Och så vill jag gärna ha en Boss RE-20 också. gptools-pedalen å sin sida har fått mig att inse att jag inte riktigt gillar analoga delaypedaler. Jag föredrar kliniskt rena pedaler som låter ganska kallt alla dagar i veckan.

Tipset att använda två förstärkare - en för rent ljud, och en för effektpåverkat - är bra, men också potentiellt dyr och jobbig att släpa runt på. Ett billigare och smidigare alternativ kan vara en looppedal som låter dig ställa in balansen mellan rent och effekterad signal. Jag rekommenderar gärna Barge Concepts VB-2 i sammanhanget. En mycket trevlig pedal.
Skriv svar