Wah som är en volympedal?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Wah som är en volympedal?

Inlägg av FreCKo »

Jag är lite sugen på att skaffa en wah, har iofs vart det i typ flera år, men det känns som nästa steg i effektkedjan... Dock så har jag snöat in mig liiiiite på en volympedal till bas, så att man kan göra snygga volymswells osv.. Eftersom budgeten är sådär så vill jag gärna ha båda i ett paket.

Jag vet att Morley.. Power Wah? Har båda funktionerna, men dom satans asen är ju sjukt dyra + att dom har en egen nätsladd :shock: Så jag behöver förslag på wah's som också fungerar som volympedal. Pris är väl inte det viktigaste om jag kan få en sjysst combo, men det finns ju vissa gränser...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

EBS WahOne, den är ganska diskret som wahwah men den är inte så våldsamt dyr och den gör jobbet både som wahwah och volympedal.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Hum... Kanske får prova den isf! Dock så är jag liiite tveksam till EBS av någon anledning, men det kanske beror på förstärkarna :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Hum... Kanske får prova den isf! Dock så är jag liiite tveksam till EBS av någon anledning, men det kanske beror på förstärkarna :lol:
Det finns ingen anledning till tveksamhet, prova på du bara.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är väl inte helt ovanligt att multieffektpedaler med en volympedal kan rattas om till wah gheller
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

the_great_alfonzo skrev:Är väl inte helt ovanligt att multieffektpedaler med en volympedal kan rattas om till wah gheller
Är inte sugen på multieffekter tyvärr... Annars hade en bass pod XT live suttit fint :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

morley har inte egna adapters så vitt jag vet? Vanlig japan 9v??
Jag har kikat på just den du nämner.. inte själv testat den dock.. hade ett tag tanken på deras nya FXBlender pedal.. lägger man den i en loop så kan man öven använda den som volympedal tänkte jag.. :)
Blev aldrig verklighet.. dock skulle Dunlops nya Phaser-wah nånting vara RIKTIGT coolt att testa! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Liten skrev:morley har inte egna adapters så vitt jag vet? Vanlig japan 9v??
Jag har kikat på just den du nämner.. inte själv testat den dock.. hade ett tag tanken på deras nya FXBlender pedal.. lägger man den i en loop så kan man öven använda den som volympedal tänkte jag.. :)
Blev aldrig verklighet.. dock skulle Dunlops nya Phaser-wah nånting vara RIKTIGT coolt att testa! :D
Den kanske inte heter power wah, den är iaf från typ 80-talet och silvrig :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Läs MysticBoo's recension på den nya powerwah istället på talbass.com.. han har ab testat den gammla och den nya..
(ljudklipp finns..)
Den nya har vanlig 9V..

Visst.. inte lika Cool som den gammla.. men betydligt lättare att få tag i.. (och inte lika dyr..)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Liten skrev:Läs MysticBoo's recension på den nya powerwah istället på talbass.com.. han har ab testat den gammla och den nya..
(ljudklipp finns..)
Den nya har vanlig 9V..

Visst.. inte lika Cool som den gammla.. men betydligt lättare att få tag i.. (och inte lika dyr..)
Hum... Den såg fan intressant ut! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

wah-volume mod EBS WahOne

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
EBS Wah One har ganska försiktig wah-effekt men funkar annars utmärkt. Det ställbara q-värdet gör att man kan variera karaktären på wah-ljudet väldigt mycket.
En korkad grej med denna wah är att man måste böja sig ned för att trycka på den lilla omkopplaren på framsidan för att växla till volym-läge.
Jag har byggt om Wah One så att det automatiskt blir volympedal när man trampar ut wah-funktionen. Volymen är ju på fullt då, så det funkar smidigt.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar