Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Har funderat ett tag nu på att byta plats på min MXR BASS DI. Just nu är den sist i kedjan, men eftersom jag endast använder den för grundljud och den alltså alltid är på funderar jag på om jag ska sätta den som nr 2 i kedjan efter Pitchblacken (PB:n är ju true bypass men jag har fått för mig att stämpedaler vill ha så ren signal som möjligt). Detta gör då att jag får dist och phaser efter MXR:en. Hur kommer detta påverka ljudet i dist och phaser?

Jag har alltså distkanalen på MXR:en igång hela tiden med ganska låg gain för att få lite mer morr i ljudet.

För att förtydliga. Kedjan ser nu ut på följande sätt.

Bas-->Pitchblack-->Bassdrive-->Phaser-->MXR-->Stärk

Och tänkt ny ordning blir alltså

Bas-->Pitchblack-->MXR-->Bassdrive-->Phaser-->Stärk
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Varför provar du inte bara? Att testa och lyssna måste väl ge ett bättre svar på hur ljudet påverkas än att de svar du kan få här?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Jag har både testat och behållit den nya ordningen. Jag glömde bara bort att jag skrivit i den här tråden :oops:
Twentiethcenturyboy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 15:50

Inlägg av Twentiethcenturyboy »

Väldigt bra inlägg! Själv har jag börjat använda en del chorus effekt.
josephhh
Medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 13:43
Ort: Mjölby

Inlägg av josephhh »

Har min pedaler i följande ordning (skriver ut namnen då jag antar att ni vet vad jag pratar om):

Bas
Pitchblack
Valvedrive
Hjärt Müller
Boss ceb3
Boss 7gb
Förstärkare

Har förhoppningsvis en oktavpedal på ingång också...

Kan inte så mycket om sättning av pedaler men (tror jag) är ganska nöjd med den ordningen jag har nu. Använder någon av distpedalerna i alla våra låtar och choursen nästan lika ofta.
Har satt eq-pedalen sist eftersom jag enbart använder den i 2 låtar.

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni? Borde jag byta plats på några pedaler eller kasta om allting? ..och var ska jag sätta in oktavpedalen? :)
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

josephhh skrev:Har min pedaler i följande ordning (skriver ut namnen då jag antar att ni vet vad jag pratar om):

Bas
Pitchblack
Valvedrive
Hjärt Müller
Boss ceb3
Boss 7gb
Förstärkare

Har förhoppningsvis en oktavpedal på ingång också...

Kan inte så mycket om sättning av pedaler men (tror jag) är ganska nöjd med den ordningen jag har nu. Använder någon av distpedalerna i alla våra låtar och choursen nästan lika ofta.
Har satt eq-pedalen sist eftersom jag enbart använder den i 2 låtar.

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni? Borde jag byta plats på några pedaler eller kasta om allting? ..och var ska jag sätta in oktavpedalen? :)
Har du Valvedrivern och Hjärtmullern igång samtidigt någon gång? I så fall skulle jag själv sätta mullern före Valven för att få in mullret i röret.
josephhh
Medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 13:43
Ort: Mjölby

Inlägg av josephhh »

cub skrev:
josephhh skrev:Har min pedaler i följande ordning (skriver ut namnen då jag antar att ni vet vad jag pratar om):

Bas
Pitchblack
Valvedrive
Hjärt Müller
Boss ceb3
Boss 7gb
Förstärkare

Har förhoppningsvis en oktavpedal på ingång också...

Kan inte så mycket om sättning av pedaler men (tror jag) är ganska nöjd med den ordningen jag har nu. Använder någon av distpedalerna i alla våra låtar och choursen nästan lika ofta.
Har satt eq-pedalen sist eftersom jag enbart använder den i 2 låtar.

Är jag helt ute och cyklar eller vad tycker ni? Borde jag byta plats på några pedaler eller kasta om allting? ..och var ska jag sätta in oktavpedalen? :)
Har du Valvedrivern och Hjärtmullern igång samtidigt någon gång? I så fall skulle jag själv sätta mullern före Valven för att få in mullret i röret.
Ytterst sällan, har på något vänster inbillat mig att stärkaren tar stryk av det?
De gånger jag provat (eller av misstag) haft igång de samtidigt har jag väl inte blivit alldels för upphetsad... Men då med den sättningen jag kör just nu!
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Jaha ja, väldigt intressant läsning och man lärde sej något igen. Själv brukar jag alltid koppla wha-pedaler efter diverse fuzzar och overdrive. Det får den att vakna till liv och låta betydligt elakare. Eller rättare sagt att den övre delen av svepet påverkas mer.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

jag håller med om att phaser och wah bör sitta efter eventuell dist/fuzz, men oktavpedal och chorus vill väl ha så ren signal som möjligt och bör därför sitta innan, eller hur?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

En kul grej är att sätta eq både före och efter en dist. Man får disten att dista på det sätt man vill med före-eq:n (fräckt med mycket lågt traktor-mellanregister) Sedan rättar man till ljudet med efter-eq:n så att det låter balanserat (eller ännu mera skogstokigt...)
Skitbra artikel. På tiden att folk fattar att det inte bara är true bypass som är bra...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Inlägg av slarvid »

Är det bara jag som använder tuner out på förstärkaren? Det borde inte påverka signalen va?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Inlägg av shadewind »

slarvid skrev:Är det bara jag som använder tuner out på förstärkaren? Det borde inte påverka signalen va?
Nej, till tuner out kan du koppla vad som helst utan att det påverkar utsignalen.
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Inlägg av Hatt_Johan »

slarvid skrev:Är det bara jag som använder tuner out på förstärkaren? Det borde inte påverka signalen va?
Nope. Det är det som är tanken :D

Fast om stämmarn buffrar så vill man ju kanske ha den i signalkedjan
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Inlägg av slarvid »

någon som vet om en arion stage tuner buffrar?
http://www.dv247.com/guitars/arion-hu-8 ... ner--48053
inga papper på den och hittar inte mkt när ja googlar heller...
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Hellsten »

Var i kedjan är det egentligen smartast att ha en preamp?
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av DoggyD »

bassplayer skrev:En fråga som ganska ofta får förnyad aktualitet är i vilken ordning man ska koppla pedaler. Inget svar är hugget i sten, men det finns en ordning som möjligen är mer accepterad än andra. Den ser ut så här:

* INSTR
* Tuner
* Filter Effects [Wah-Wah, Phaser]
* Overdrive/Distortion alternativt Compressor
* Compressor alternativt Overdrive/Distortion
* Equalisers [Graphic, Parametric, Speaker Simulators]
* Pitch Effects [Harmoniser, Vibrato, Pitch Benders]
* Modulation Effects [Flanger, Chorus]
* Level Controllers [Limiter, Volume pedal, Tremolo, Panning, Noise Gate]
* Echo Effects [Delay, Reverb]
* AMP
Anm: En del hävdar att phasers ligger närmare modulation än filter. Men i grunden är det en filtereffekt som modulerar. Även en tremolo modulerar. Men den räknas konsekvent som en leveleffekt.

Denna ordning är det närmaste en regel man kan komma. Kalla det hellre vägledning, för när allt kommer omkring handlar det enbart om personlig smak. Det är ju för övrigt först när två eller flera pedaler används samtidigt som de inbördes positionerna har betydelse. Pedalerna interagera nämligen på olika sätt beroende på ordningen - för en del på ett önskat, för andra på ett oönskat sätt.
"Trial and error" och "Go crazy! " är ledorden!


MEN...

...vill man undvika två obehagliga fenomen och lära sig hantera ett positivt, bör man under svår plåga ta sig igenom texten nedan. Beroende på vissa pedalers elektroniska design är det nämligen nödvändigt att sätta dessa i tvingande positioner i pedalkedjan...

...om man vill undvika att:
1) basens signal försämras nivå- och diskantmässigt när man kopplar in pedalbordet, fastän alla pedaler står i bypass.
2) en pedal låter apa jämfört med hur den låter när den inte sitter i pedalbordet, detta trots att alla andra pedaler står i bypass.

...om man bemästra att:
3) en pedal vaknar till liv och låter bra jämfört med hur den låter när den inte sitter i pedalbordet, fastän alla andra pedaler står i bypass.

Det låter ju helt skruvat - det finns dessutom en bisarr motsättning mellan punkterna 2 och 3 - så vad kan anledningen vara?

Nyckelordet stavas impedans. Kortfattat kan impedans beskrivas som resistans, motstånd, vid en viss frekvens. Där det finns växelspänning, vilket en signal från en bas är, finns det impedans. En bas har en utgångsimpedans medan en förstärkare har en ingångsimpedans (även en utgångsimpedans där högtalaren ansluts). En pedal har både in- och utgångsimpedans. Den mojäng vars ingång hakas på en annan mojängs utgång kallas i elektronikens värld för en "last". En pedal är alltså en last. Lasten ska enligt regelboken ha minst 10 gånger högre impedans än det den lastar ner för att signalen inte ska påverkas negativt.

------

Det finns tre huvudgrupper av bypass-typer.


1) Elektronisk bypass, s k FET-switchning

FET är egentligen beteckningen på en speciell transistortyp men har också kommit att ingå i namnet på bypass-typen eftersom det är själva transistorn som är omkopplaren.

Denna sorts bypass kombineras alltid med s k buffrar på in- och utgången. Buffrar är impedansomvandlingskretsar, vilka fungerar som en slags "brandvägg" mot omvärlden. De skyddar och stabiliserar den egentliga effektkretsen mot förhållanden i den elektroniska omvärlden. De ger också pedalen normriktig in- och utgångsimpedans. Priset är att de kan vara taskiga mot pedaler i sin omgivning, vilka inte är impedansmässigt normriktiga eller skyddade på samma sätt, framför allt om en sådan pedal placeras efter en buffrad pedal med FET-switchning. En ickebuffrad pedal är dömd att förlora kampen mot en buffrad pedal med FET-switchning och ställer inte till någon oreda för den senare.

Buffrade pedaler med FET-switchning kallas ofta för bara "buffrade pedaler". Dock måste man ha i åtanke att även en pedal med vanlig mekanisk fotomkopplare, t ex en true bypass-pedal, kan vara buffrad. Buffern är i detta exempel inte verksam hela tiden utan först när effekten är på. P g a de missförstånd som kan uppstå om man kallar den pedaltyp som detta avsnitt handlar om för enbart "buffrad pedal", skrivs konsekvent "buffrad pedal med FET-switchning", hur jobbigt det än blir i längden.

Den elektroniska bypassen, FET-switchningen, sitter innanför "brandväggen", buffrarna. Det finns m a o inget "äkta" bypassläge på en buffrad pedal med FET-switchning. Basens signal går alltid genom elektronik och impedansomvandlas följaktligen även i bypass-läget.

En buffrad pedal med FET-switchning har ofta en ingångsimpedans på runt 1 MOhm. Det motsvarar vad en normal rörförstärkare har. Utgångsimpedansen brukar ligga på runt 1 kOhm. Både ingångs- och utgångsimpedansen räknas som hög. Men signalen som kommer ut ur pedalen har inte kritisk hög impedans och påverkas inte på samma sätt som en pickup av kabelkvalitet, kabelängd, kontakter och skarvar i form av flera pedaler osv.

Om man hakar på en ny buffrad pedal med FET-switchning på den första innebär det den nya pedalen elektriskt sett blir en last på 1 MOhm på den första pedalens utgång. Denna har som bekant en utgångsimpedans på runt 1 kOhm. En sådan last är försumbar och försämrar inte signalen. Man kan alltså sätta en lång kedja av buffrade pedaler med FET-switchning utan signalförluster.

Den kritik som finns mot buffrade pedaler med FET-switchning är att en del anser att buffer- och bypasselektroniken färgar ljudet. Det kan möjligen stämma för billiga pedaler á la Behringer.

Typexempel på buffrade pedaler med FET-switchning, vilket i grunden är ett japanskt påhitt, är t ex Boss och Ibanez. Använder man en Boss-tuner, t ex TU-2 eller TU-3, impedansomvandlas basens signal permanent och man kan använda en lång sladd från pedalen till förstärkaren utan att ljudet försämras. Sladden behöver inte ens vara av toppkvalitet.

Fördelar:
* Man behöver inte ta hänsyn till pedalers in- och utgångsimpedanser när man skapar en pedalordning.
* Man kan ha en kedja med ett nästan obegränsat antal pedaler utan att basens signal försämras i bypass-läge.
* Man kan ha en lång sladd från pedalbordet till förstärkaren.
* Vissa äldre ickebuffrade pedaler vaknar till liv och fungerar ordentligt när de har en buffrad pedal med FET-switchning framför sig. Vanligtvis handlar det om pedaler som tjänar på att vara transparanta frekvensmässigt, t ex phaser, chorus, flanger och tremolo.

Nackdelar:
* Om batteriet tar slut eller nätadaptern går sönder, dör även bypass-signalen.
* Buffer- och bypasselektroniken kan enligt en del färga signalen. Detta förhållande förvärras ju fler buffrade pedaler med FET-switchning som sitter i en kedja.
* I många fall påverkas en ickebuffrad pedal av äldre design negativt när den har en buffrad pedal med FET-switchning framför sig. Vanligtvis handlar det om fuzzar, OD’s och andra "ljudförvrängare".


2) True bypass

True bypass innebär att elektroniken helt kopplas bort från basens signal i bypassläge. Man kan inte ha för många true bypass-pedaler i en kedja. Basens högimpedanssignal är alltför känslig för många skarvar i form av jack och omkopplare. Man kommer märka att diskanten försämras på samma sätt som om man har en dålig eller alltför lång kabel. Om man däremot sätter true bypass-pedalerna efter en buffrad pedal med FET-switchning så impedansomvandlar ju denna signalen permanent, varför det då funkar utmärkt med en lång pedalkedja.

Men nu uppstår det riktiga problemet. Det är inte säkert att det går. True bypass-pedalen kan låta skit om den hamnar efter en buffrad pedal med FET-switchning. Troligtvis är det inget problem med pedaler av modern design men för äldre pedaler får man prova sig fram. Har man tur låter de bra (ibland t o m bättre), men ibland gör de inte det. Det beror på att äldre pedaler vanligtvis är missanpassade impedansmässigt. Det var billigare att bygga dem så. De har låg ingångsimpedans medan pickupen har en hög utgångsimpedans, tvärt emot regelboken alltså. Pedalen är inte en försumbar last. Det har man ibland kompenserat för elektronikmässigt med en volym- och diskanthöjning i kretsen. Problemet finns alltså inte i praktiken så länge pedalen är kopplad först i kedjan. Kopplar man in den efter en buffrad pedal med FET-switchning och faktiskt ofta även efter andra ickebuffrade pedaler brukar resultatet bli en kraftigt förhöjd diskant i förhållande till hur den ska låta. En fuzzbox, däribland fuzz-delen i Pratabasdisten, kan låta gräslig efter en buffrad pedal med FET-switchning.

Man är alltså tvungen att sätta sådana pedaler först i kedjan, t o m innan tunern om den nu är av typen buffrad med FET-switchning (Boss TU-2 och TU-3), även om det sabbar en önskad pedalordning.

Typexemepel på true bypass-pedaler med missanpassad ingångsimpedans och som låter illa om de sitter efter en buffrad pedal med FET-switchning, är pedaler som är transistorbaserade och bygger på gamla wah wah-, booster- och fuzz-designer. Fuzz Face är ett klassiskt exempel.

Å andra sidan finns det många pedaler som för första gången någonsin vaknar till liv och låter bra när de kopplas in efter en buffrad pedal med FET-switchning. Den buffrade pedalen rättar till impedansförhållandet vilket gör att en gammal tremolo eller chorus kan förvandlas från att vara en "tone sucker" (jo, pedalnördarna kallar dem det) till att bli ett blixtrande ljudorakel.

Det finns också true bypass-pedaler där själva kretsen är buffrad (men självklart utan FET-switchning). Buffern är i detta exempel inte verksam hela tiden utan först när effekten är på. Sådana pedaler fungerar precis som buffrade pedaler med FET-switchning när de är igång. När de står i bypass släpper de igenom en opåverkad signal bortsett från skarvar i form av jack och omkopplare. Denna pedaltyp trivs utmärkt att blandas med buffrade pedaler med FET-switchning.

Som parentes kan nämnas att Herr Moody har buffrat upp en gammal 60-talsdesign av tremolo, ursprungligen en tone sucker, och kombinerat detta med true bypass. Den pedalen är oerhört transparant frekvensmässigt och kan sättas var man vill i en pedalkedja. Spring och köp, spring och köp!

Fördelar:
* Om batteriet tar slut eller nätadaptern går sönder, funkar fortfarande bypass-signalen.
* Ingen elektronik i signalkedjan som färgar ljudet i bypassläget.
* I bypassläget är basens signal opåverkad och behåller sin pickupimpedans.
* För true bypass-pedaler med buffrad effektkrets gäller att man inte behöver ta hänsyn till in- och utgångsimpedanser när man skapar en pedalordning.

Nackdelar:
* Vissa pedaler med normmässig felaktig ingångsimpedans kan inte placeras var som helst i kedjan. De måste interagera med pickupen för att låta som det är tänkt och måste alltid placeras först. Vanligtvis handlar det om fuzzar, OD’s och andra "ljudförvrängare"
* Andra pedaler med normmässig felaktig ingångsimpedans, s k "tone suckers", kan inte placeras var som helst i kedjan. Vanligtvis handlar det om pedaler som tjänar på att vara transparanta frekvensmässigt, t ex phaser, chorus, flanger och tremolo. De måste placeras efter en buffrad pedal med FET-switchning för att fungera ordentligt.
* Man kan inte ha för många pedaler i en kedja. Pickupens höga impedans gör signalen känslig för skarvar i form av jack och omkopplare. Placeras en buffrad pedal med FET-switchning först i kedjan elimineras detta problem.


3) Bypass

Bypass innebär att pedalens effektkrets lastar ner bassignalen, eller pedalen före i en pedalkedja, även i bypassläget. Det sistnämnda kan vara betydelselöst om det är en buffrad pedal med FET-switchning som sitter före i kedjan. Bypass-pedalen rår inte på denna impedansmässigt.

Bypass-pedaler är ofta kopplade så att ingångssignalen går till både effektkretsen och omkopplaren, medan utgången kopplas om mellan effektkretsen och den rena signalen, men det finns några exempel där det är precis tvärtom.

Om bypass-pedalen effektkrets är buffrad, eller kopplas till och från av ett relä, är den en försumbar last. I dessa fallen finns ingen som helst anledning till panik bara för att pedalen inte är true bypass. Tillverkare av sådana pedaler brukar felaktigt kalla sina pedaler för true bypass. Anledningen är den mojopryl kring true bypass som härskar. Är Korgs påstådda true bypass-tuners verkligen true bypass? Visst, tjena, men de påstår det själva i alla fall...

Det vanliga sättet att bygga pedaler från pedalgenesis fram till någongång på 80-talet var att bygga dem som bypass-pedaler óch utan minsta hänsynstagande till impedanser. Samtidigt gjordes det en massa coola pedaler som idag är eftertraktade. Så det är ju så där lagom kul eftersom ljudet från basen kan förändras till det sämre bara pedalen kopplas in mellan bas och förstärkare, alltså även om den står i bypass. Det är dessutom snudd på omöjligt att sätta många sådana pedaler i en kedja. Sett till negativ påverkan på den elektroniska omgivningen är detta den värsta sortens pedal.

Men lyckligtvis är det som regel enkelt att bygga om en sådan pedal från bypass till true bypass. Allt som behövs är en tvåpolig fotomkopplare á dryga 50-lappen. Men man måste förstås kunna löda och ha en lite kunskaper (dock väldigt lite) i elektronik.

Dessvärre kan man märka att ljudet blir svagare när pedalen är på i förhållande till det nya fina true bypass-läget. Det beror på att tillverkaren har gjort en kompensation av nivån som ska motsvara det minst sagt usla bypass-läget. Därför kan man behöva att korrigera kretsen. I de flesta fallen handlar det bara om att byta ett ynka litet motstånd. Det finns dummyguider för massor av olika pedaler på ställen som diystompboxes.com. Pedalnördarna har nämligen hållit på det här i åratal. Annars är ju varken Stinkfoot och Moody kända för saltade räkningar direkt...

Typexemepel på bypass-pedaler som bör byggas om till true bypass och i vissa fall volymkompenseras är gamla MXR- och Electro Harmonix-pedaler.

Fördelar:
* Om batteriet tar slut eller nätadaptern går sönder, funkar fortfarande bypass-signalen.
* För bypass-pedaler med buffrad effektkrets eller reläer gäller att man inte behöver ta hänsyn till in- och utgångsimpedanser när man skapar en pedalordning.

Nackdelar:
* Vissa pedaler med normmässig felaktig ingångsimpedans kan inte placeras var som helst i kedjan. De måste interagera med pickupen för att låta som det är tänkt och måste alltså placeras först. Vanligtvis handlar det om fuzzar, OD’s och andra "ljudförvrängare"
* Andra pedaler med normmässig felaktig ingångsimpedans, s k "tone suckers", kan inte placeras var som helst i kedjan. Vanligtvis handlar det om pedaler som tjänar på att vara transparanta frekvensmässigt, t ex phaser, chorus, flanger och tremolo. De måste placeras efter en buffrad pedal med FET-switchning för att fungera ordentligt.
* Man kan inte ha för många pedaler i en kedja. Pickupens höga impedans gör signalen känslig för skarvar i form av jack och omkopplare. Placeras en buffrad pedal med FET-switchning först i kedjan elimineras detta problem.
* Bypass-signalen påverkas av effektkretsen om denna inte är buffrad eller kopplas till och från med relä. Nivå- och diskantsänkning, tone sucking, är den vanligaste följden. Problemet kan helt eller delvis elimineras om en buffrad pedal med FET-switchning placeras före i kedjan. Om denna åtgärd inte är tillräcklig, eller om pedaltypen inte fungerar med en buffrad pedal med FET-switchning före sig, återstår bara ombyggnad till true bypass.


Att bestämma pedalordning

Först delar man upp sina pedaler i tre högar; buffrade pedaler med FET-switchning, true bypass och bypass. Google får bli ens vän om man är osäker.
Därefter testar man de buffrade pedalerna med FET-switchning en efter en; bas -> pedal i bypass-läge -> förstärkare. Ljudet ska låta likadant med pedal som utan. Om någon av dem förändrar ljudet har man en skräptrampa i samlingen. Det är inte okomplicerat att fixa den och knappast lönt om det är en tvåhundrakronorspedal. Släng bort skiten!

Sedan kopplar man ihop de buffrade pedalerna med FET-switchning enligt egen önskad ordning. Frågar man råd får man lika många svar som det finns pedalnördar. Ordningen i början av detta inlägg kan funka som initial vägledning, men inte mer. Go crazy!

Efter det lyssnar man vidare på true bypass-pedalerna en efter en. Effekten ska vara på till skillnad från testet ovan. Därefter sätter man pedalen i en önskad position i pedalkedjan (Go crazy!), men reservera första och sista positionen till en buffrad pedal med FET-switchning. Alla pedaler utom den man testar ska stå i bypass. Låter pedalen likadant som när den inte sitter i en kedja, eller rent av bättre? Har man tur gör den det, annars sätter man den allra först i kedjan. Där kommer den garanterat att låta likadant.

Till sist kommer vi till de pedaler som är enbart bypass. I första hand ska dessa, om de inte har en buffrad effektkrets eller relä, byggas om till true bypass och hanteras som i avsnittet ovan. Men om man nu inte vill eller kan det kan man göra så här: Lyssna på hur pedalen låter när den är igång inkopplad mellan bas och förstärkare. Sätt den sedan i en önskad position i pedalkedjan, men reservera första och sista positionen till en buffrad pedal med FET-switchning. Lyssna igen, Har man tur låter den likadant eller bättre. Därefter sätter man den i bypass och lyssnar på ljudet med och utan pedalbord. Har man riktig tur låter ljudet likadant och allt är frid och fröjd. Om inte, finns inget annat val än att bygga om pedalen till true bypass.

EDIT: Faktakorrigeringar och förbättringar av texten.
Säkert mycket värdefull info, men efter att ha läst den digra mängden text känner jag bara, fan vad skönt att bara ha en sladd mellan basen och stärkaren, och inget annat.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

Jag säger fan vad bra att jag äntligen läste denna tråd:)
Tack för grym info, min pedalhög låter nu bättre än någonsin:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av slarvid »

2 frågor.
1 vart i linan ska en sansamp in?
2 octabass går under benämning filter?

Nån som är vass på ordning så jag slipper prova mig fram.
Dist, small stone phaser, octabass grå, pitch black sansamp progamable

Comp kan bli ett framtida projekt att ha med i tanken
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BB3000S »

Jag skulle sätta Octabassen som nr2 (efter pitch back'en) och Sansampen sist i kedjan. Oktavpedaler brukar gilla så ren signal som möjligt, och Sansampen skulle jag betrakts som "stärkare", alltså placera sist.
Filter - envelope, whawha osv. Även dom placeras med fördel tidigt innan man messat upp dynamiken i signalen, IMO definitivt tidigare än kompressor o dist.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

BB3000S skrev:Jag skulle sätta Octabassen som nr2 (efter pitch back'en) och Sansampen sist i kedjan. Oktavpedaler brukar gilla så ren signal som möjligt, och Sansampen skulle jag betrakts som "stärkare", alltså placera sist.
Filter - envelope, whawha osv. Även dom placeras med fördel tidigt innan man messat upp dynamiken i signalen, IMO definitivt tidigare än kompressor o dist.
Nja, så tänkte jag också, men sen testade jag ordningen i början av denna tråd, och det blev mycket bättre:)
Så nu kopplar jag:
Tonebone
Dist
Dist
Kompressor
Oktav
Bitchrusher
Chorus
Stämmmare/di (2)

Det blir bra på alla sätt:D
Senast redigerad av strummer den tor 11 apr 2013, 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av slarvid »

Basen överst eller underst i din lista?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

slarvid skrev:Basen överst eller underst i din lista?
Aaaah, överst:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

kanske ska tillägga att jag sätter stämmaren sist för att jag alltid haft den där, och då jag av vana ändå alltid stänger av alla pedaler mellan låtarna (utom kompressorn).
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BB3000S »

strummer skrev:
BB3000S skrev:Jag skulle sätta Octabassen som nr2 (efter pitch back'en) och Sansampen sist i kedjan. Oktavpedaler brukar gilla så ren signal som möjligt, och Sansampen skulle jag betrakts som "stärkare", alltså placera sist.
Filter - envelope, whawha osv. Även dom placeras med fördel tidigt innan man messat upp dynamiken i signalen, IMO definitivt tidigare än kompressor o dist.
Nja, så tänkte jag också, men sen testade jag ordningen i början av denna tråd, och det blev mycket bättre:)
Så nu kopplar jag:
Tonebone
Dist
Dist
Kompressor
Oktav
Bitchrusher
Chorus
Stämmmare/di (2)

Det blir bra på alla sätt:D
Jag är nog färgad av att jag gillar att köra oktaver in i envelope, och då tycker jag det brukar funka(!) bättre ju mindre komprimerad signalen är in i envelopefiltret. Tycker jag då.:) Beror nog allra mest vad man är ute efter. När jag en vacker dag bygger ihop alla lösa pedaler jag plockar mellan till ett stort bord blir det nog en oktaver tidigt och en sent. Och dito för envelope och kompressor. Men bara en basdist. ;)

Tillägg: bassplayers första inlägg (som naturligtvis är en guldklimp i sig) nämner inte oktaver vad jag kan se, eller räknade han in det som "pitch"-effekter tror du? Tycker det känns ologiskt att ha den efter distar, iaf spretiga såna, men funkar det och blir bra är det förstås alldeles lysande! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

Jag gissar på pitch-effekt, men ska samtidigt säga att jag inte har använt någon "vanlig" oktavtrampa utan bara min POG2, och den kan man ju skjutsa in vad som helst för signal i:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar