Rack Tuner

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Rack Tuner

Inlägg av lowfreq »

Funderar på en rack tuner.

Korg DTR-1000?

Tips och rekommendationer mottages tacksamt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

JunJun skrev:har DTR-2000 och är jävligt nöjd....
samma som DTR-1000 med mer lite mer anslutningar och lull-lull...
Okej det låter bra, men jag tror jag kör på den enkla varianten DTR-1000 i så fall.
Är den stabil att stämma H-strängen med?

Finns det andra alternativ än Korg?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
En prima fråga som kom upp i mitt huvud också :roll:
Behöver man någonsin något annat än en TU-2?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

A_Warning skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
En prima fråga som kom upp i mitt huvud också :roll:
Behöver man någonsin något annat än en TU-2?
Made in Taiwan, på tal om ursprungsland
För många basar är inte nog
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

ferm skrev:
A_Warning skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
En prima fråga som kom upp i mitt huvud också :roll:
Behöver man någonsin något annat än en TU-2?
Made in Taiwan, på tal om ursprungsland
Ja...?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
Ska fixa en rackbag till min topp och då skulle man lika gärna kunna stoppa i en racktuner när det ändå får plats. Har aldrig haft en racktuner, tycker det är lite coolt .. men framför allt praktiskt .. då jag inte har några pedaler på golvet för övrigt. Behöver inte hålla reda på någonting annat än det som finns i rack'en.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

lowfreq skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
Ska fixa en rackbag till min topp och då skulle man lika gärna kunna stoppa i en racktuner när det ändå får plats. Har aldrig haft en racktuner, tycker det är lite coolt .. men framför allt praktiskt .. då jag inte har några pedaler på golvet för övrigt. Behöver inte hålla reda på någonting annat än det som finns i rack'en.
oki.
ja, det är klart... kör man ALLTID med sitt eget rack så är ju saken biff. jag ville också ha racktuner då jag oftast kört bastopp i rackformat. sen visade det sig att det inte var alltid man kunde ha med sina egna prylar på gigs, utan får köra på backline. då är det inte smidigt nånstans med en rackstämmis, så jag gick över till pedal.
en liten sketen pedal, inte så mkt att behöva hålla reda på. och den får plats överallt 8)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jo jag kör så gott som alltid på mina egna grejer. Asså, jag har lite svårt för pedaler som ringlar runt på golvet, i så fall ska det vara ett enhetligt pedalbord med blandade godsaker i, antingen eller, typ.
För min del har det alltid varit så att jag i slutändan valt bort effekter. Basen rakt in i stärkaren, lagom gain, klart! :)

...men racktuner som sagt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
gäst

Inlägg av gäst »

bassdude skrev:
lowfreq skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
Ska fixa en rackbag till min topp och då skulle man lika gärna kunna stoppa i en racktuner när det ändå får plats. Har aldrig haft en racktuner, tycker det är lite coolt .. men framför allt praktiskt .. då jag inte har några pedaler på golvet för övrigt. Behöver inte hålla reda på någonting annat än det som finns i rack'en.
oki.
ja, det är klart... kör man ALLTID med sitt eget rack så är ju saken biff. jag ville också ha racktuner då jag oftast kört bastopp i rackformat. sen visade det sig att det inte var alltid man kunde ha med sina egna prylar på gigs, utan får köra på backline. då är det inte smidigt nånstans med en rackstämmis, så jag gick över till pedal.
en liten sketen pedal, inte så mkt att behöva hålla reda på. och den får plats överallt 8)
Word!
Dessutom så behöver man inte vända sig om när man skall stämma om man har en pedal.
gäst

Inlägg av gäst »

A_Warning skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
En prima fråga som kom upp i mitt huvud också :roll:
Behöver man någonsin något annat än en TU-2?
Word igen.
TU-2 har ETT minus och det är att stämfunktionen stängs av när man trampar in läget där basen låter vilket är idiotiskt. Jag vill kunna kasta ett öga på pedalen när jag t ex spelar lös E-sträng. Jag har löst detta genom att koppla in TU-2:an från min Sadowsky-preamps tuner out. Då är stämmaren alltid igång och vill jag stämma tyst så mutar jag preampen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Lirar man mycket på små sunkiga hak utan scen så är det helt värdelöst med pedaler. Om man inte råkar trampa på dem själv hela tiden så gör nån annan det, och klarar man sig från det så lyckas nog nån fan fylla dem med öl! Och ju färre sladdar dess bättre! Tyvärr får jag inte plats med en racktuner annars hade jag skaffat en!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

alltså: man ska ha en av varje! 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Fast vänta nu... Boss TU-2 har ju en bypass utgång.. Då kan man ju ha stämapparaten igång när man lirar... Iallafall så har den som jag har det..
Det har Arionen också, problemet är ju att man bara kan använda en i taget, kör man på bypass så kan man inte stämma tyst om det behövs!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Håll er borta från Behringers racktuner vad ni än gör. Det är helt omöjligt att stämma med den, och när väl den säger att basen är stämd så låter det ostämt ändå.
gäst

Inlägg av gäst »

JunJun skrev:
Johannes skrev:
A_Warning skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
En prima fråga som kom upp i mitt huvud också :roll:
Behöver man någonsin något annat än en TU-2?
Word igen.
TU-2 har ETT minus och det är att stämfunktionen stängs av när man trampar in läget där basen låter vilket är idiotiskt. Jag vill kunna kasta ett öga på pedalen när jag t ex spelar lös E-sträng. Jag har löst detta genom att koppla in TU-2:an från min Sadowsky-preamps tuner out. Då är stämmaren alltid igång och vill jag stämma tyst så mutar jag preampen.
Fast vänta nu... Boss TU-2 har ju en bypass utgång.. Då kan man ju ha stämapparaten igång när man lirar... Iallafall så har den som jag har det..
Den har två utgångar. Använder man den ena kan man välja mellan att stämma tyst eller att ha ljud men med stämfunktionen av. Väljer man den andra så kan man välja mellan att stämma med ljud och ha ljudet på men stämfunktionen avstängd. Tyvärr så kan man inte välja det som vore mest logiskt, dvs stämma med ljud och stämma utan ljud. Så funkar min i alla fall. Det kanske finns olika utgåvor. Kan du stämma med ljud och sedan trampa in mute-funktionen och fortfarande stämma?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25753
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

dexter skrev:Håll er borta från Behringers racktuner vad ni än gör. Det är helt omöjligt att stämma med den, och när väl den säger att basen är stämd så låter det ostämt ändå.
Jag kör faktiskt med en sån och tycker att den funkar riktigt bra...
Är av naturen skeptisk mot Behringer efter ett par V-Amps men köpte denna för att den inte hade direkt med utljudet att göra.
Och riktigt nöjd faktiskt... Speciellt för den slanten...
Medlem i PB50+
gäst

Inlägg av gäst »

JunJun skrev:
Johannes skrev:
JunJun skrev:
Johannes skrev:
A_Warning skrev:
bassdude skrev:måste inflika... varför en stämmis i rack och inte i pedalform?
En prima fråga som kom upp i mitt huvud också :roll:
Behöver man någonsin något annat än en TU-2?
Word igen.
TU-2 har ETT minus och det är att stämfunktionen stängs av när man trampar in läget där basen låter vilket är idiotiskt. Jag vill kunna kasta ett öga på pedalen när jag t ex spelar lös E-sträng. Jag har löst detta genom att koppla in TU-2:an från min Sadowsky-preamps tuner out. Då är stämmaren alltid igång och vill jag stämma tyst så mutar jag preampen.
Fast vänta nu... Boss TU-2 har ju en bypass utgång.. Då kan man ju ha stämapparaten igång när man lirar... Iallafall så har den som jag har det..
Den har två utgångar. Använder man den ena kan man välja mellan att stämma tyst eller att ha ljud men med stämfunktionen av. Väljer man den andra så kan man välja mellan att stämma med ljud och ha ljudet på men stämfunktionen avstängd. Tyvärr så kan man inte välja det som vore mest logiskt, dvs stämma med ljud och stämma utan ljud. Så funkar min i alla fall. Det kanske finns olika utgåvor. Kan du stämma med ljud och sedan trampa in mute-funktionen och fortfarande stämma?
Min funkar precis som din.. Men du sa bara att du ville stämma med ljudet på bara..
Se fetstilen.

Givetvis vill jag även kunna stämma utan ljud.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

The shit måste alltså vara TVÅ tuners, en för tyst och en för tuning under gång! Den senare skulle väl vara lagom som rack då, eftersom den syns bra och ger en flashig discoeffekt! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:The shit måste alltså vara TVÅ tuners, en för tyst och en för tuning under gång! Den senare skulle väl vara lagom som rack då, eftersom den syns bra och ger en flashig discoeffekt! :D
Jag är helt övertygad om att det finns pedalstämmare som kan stämma både tyst och med ljudet på. Alla kan väl ändå inte ha gjort samma generaltabbe som Boss? Eller? Någon som har koll? Personligen så har jag bara provat två stämmare genom åren och de är de två jag ägt, båda Boss, så jag har ingen koll på vad som finns utöver detta.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Pederson strobostomp?

Någon som testat de stämmarna?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dexter skrev:Håll er borta från Behringers racktuner vad ni än gör. Det är helt omöjligt att stämma med den, och när väl den säger att basen är stämd så låter det ostämt ändå.
Nepp, den har aldrig varit ett alternativ för mig.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jag har haft en TU-12 i 20år tror jag och den har funkat bra, men den har jag haft PÅ stärkaren såklart och i off-läge, så man har ju kollat stämningen då det funnits några extra sekunder för det.
Som sagt, jag gillar inte pedaler ... så jag tror det blir klockrent bra med en DTR-1000.
Tycker det verkar toppen ... bara att gå fram till racken och muta och stämma.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

lowfreq skrev:Jag har haft en TU-12 i 20år tror jag och den har funkat bra, men den har jag haft PÅ stärkaren såklart och i off-läge, så man har ju kollat stämningen då det funnits några extra sekunder för det.
Som sagt, jag gillar inte pedaler ... så jag tror det blir klockrent bra med en DTR-1000.
Tycker det verkar toppen ... bara att gå fram till racken och muta och stämma.
ska du sälja pedalen?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Diesel skrev:ska du sälja pedalen?
Det är ingen pedal , men det spelar ingen roll, jag behåller nog TU-12:an.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar